Driva radio med USB-laddare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
StefanL

Driva radio med USB-laddare

Inlägg av StefanL »

Hej!
Är rätt novis på elektronik men det är så att jag har en sangean pr-d4 radio som drivs av 4 D-batterier. Nätadapter är således 6V DC och det står 400ma på den. Batterier är dyra och i stugan har jag ett 12-voltssystem och jag undrar om det är möjligt att driva radion med en usb kabel (finns USB med 5,5x2,1-plugg) trots att USB är 5 volt? Hittar nämligen ingen lämplig laddadapter för 6v ut och 5,5x2,1mm plugg.
ASEA

Re: Driva radio med USB-laddare

Inlägg av ASEA »

Ja, det bör går bra!
När man kör på enbart batteri så lär spänningen sjunka lägre än så innan radion lägger av.

Annars så kan du kanske använda en sån här; https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 4fEALw_wcB
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Testa att köra den på 5 volt från USB-laddaren. Det går troligen bra.

När batterierna är mot slutet av sin livslängd, eller om man kör med 4 NiMh så är 4 x 1,2 = 4,8 volt inget ovanligt.

Skulle det ändå inte fungera bra med 5 volt, så kan du skaffa en liten step up omvandlare som kan ge 6 volt 0,5 ampere från 5 volt.

/Pi

Edit: 2a...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Som redan skrivits, det bör gå bra.

Jag kör själv en såndär Sony reportage-deluxe-kassettbandspelare (D5 eller vad de heter?) på USB-laddare.

Om din radio absolut vill ha 6V så kan du troligtvis sätta en diod i serie mellan "12V till usb"-omvandlarens jord och faktisk jord. Sätt en konding parallellt med dioden så inget blir helknas. Denna bör skapa spänningsfall på 0,7-1V som lyfter referensen så att utgången blir 5,7-6V.

En annan variant är att skaffa en gammal Blaupunkt bilradio. Om målet är att spara ström (pga t.ex. pytteliten solcellsanläggning) så ta en monoradio, de drar en smula mindre än stereo. Högtalare med rejäl verkningsgrad sparar också ström. Dessa blaupunkt låter dessutom utmärkt så du kan kosta på dig högtalare med nån slags smärre hifiambitioner. De har också uttag med bygligsplugg där du kan koppla in extern signalkälla, så du kan t.ex. använda den som förstärkare till t.ex. ljud från mobil eller liknande.

Fast du kanske använder din Sangean för att lyssna på typ kortvåg å sånt? Då är förslaget att skaffa en Blaupunktradio kanske inte så bra, även om vissa nog hade kortvågsband. (Sangean har ju gjort ett gäng sånadär "världsradio"-apparater med massor av kortvågsband)
StefanL

Inlägg av StefanL »

Tack för utförliga svar! Jag hittade en trasig usb-sladd igår och idag gick min hårtrimmer sönder vilken visade sig ha rätt kontakt för radion. Fick självförtroende att montera ihop dessa och nu funkar den klockrent i USB-laddaren!

Mvh Eric
Skriv svar