Klocka på Electrolux ugn drar sig

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Klocka på Electrolux ugn drar sig

Inlägg av gOry »

Jag har en ugn av märket Electrolux modell eob3311aax vars klocka drar sig, jag har försökt googla felet men hittar inget.
Klockan har egentligen ingen större funktion för själva ungen men de vore trevligt ifall den funka. Jag antar att timerfunktionen inte heller är helt rätt om klockan går för snabbt eller långsamt men de är nog sån liten skillnad att de spelar mindre roll.
Jag hittar tyvärr inte klockan som reservdel hos Electrolux.

Konstigt nog så tycker jag felet uppstod efter att de var och bytte elmätare här i huset och strömmen var avstängd. Men de kan bara vara rent tillfälle.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Klocka på Electrolux ugn drar sig

Inlägg av Danny »

Du är inte den första som har fått detta problemet efter mätarbyte.
Klockan brukar använda nätfrekvensen (50Hz) som referens.

Jag kan inte så mycket om de nya elmätarna, men kan det vara att de skickar data via elnätet som stör?
grottan

Inlägg av grottan »

Har haft samma typ av problem på vår ugn av samma fabrikat (och en kollega likaså) sedan den var ny där klockan saktar sig störande mycket men orkade inte reklamera ugnen - intressant teori om att något på elnätet stör tidhållningen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det verkar som en plausibel förklaring, iså fall borde det hjälpa med ett enkelt filter som blockerar de frekvenser som används:
https://www.x-logic.net/plc-filter.php

Kolla först databladet på elmätaren om den kommunicerar via elnätet eller 4G.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Våran mikrougn kör lite fort på klockan den med.
Jag har inte fixat något än men är säker på att det beror på spikar på el-nätet.

Det kan vara start/stopp av kyl/frys, ljus som tänds o släcks osv.

Funderar på att lägga in ett RC- lågpass filter - men det är lägenhetens mikro o hyresvärden är ett as så jag är ganska velig om jag ska göra det.

Men det stör MIG så det blir väl till något...
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Hittade lite info om problemet, men till ett annat märke.
Om Electrolux har en fix på problemet vet jag inte.

"Root cause
Fluctuations of the mains frequency are outside the software tolerance.
Solution
Replace the serial operating module (PCB FU, clock with mains frequency synchronisation).
Required parts
Operating module (PCB FU, clock with a highly accuracy oscillator quartz synchronisation)"
grottan

Inlägg av grottan »

mrfrenzy skrev: 20 juli 2023, 09:37:30 Kolla först databladet på elmätaren om den kommunicerar via elnätet eller 4G.

Undrar om inte elnätkommunikation mot mätarna är på väg bort för att ersättas med 4G alternativt smalbandig radio nu när kraven på mätningar ökar.

Den elnätburna avläsningen har varit känslig för störningar, hade en UPS från Eaton (testat med flera så det var inget fel på en specifik individ) och när den satt ansluten till byggnaden där man hade en mät-koncentrator placerad skedde inga läsningar alls 😉

Lösningen var att sätta ett ”marin-filter” på UPS för att filtrera störningarna.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Tyvärr så sitter inte min elmätare i lägenheten utan ute i en låst elnisch ute i trappen. Men man kanske kan ringa nätägaren och fråga. Eller så får jag blanda in brf:n
Allra smidigaste vore ifall man kunde stänga av klockfunktionen.
Haralt

Inlägg av Haralt »

En svart tejpbit över sifferfönstret, et voilà!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Antar att det är svårt att få tag på schema på kretskort(en).

Annars vore det ganska lätt att antingen modda det med lågpassfilter för 50Hz-signalen eller injicera egen 50Hz.

Om ugnen inte är för gammal så skulle jag nog rekommendera att kräva att Electrolux löser problemet utan kostnad, åtminstone bjuder på kretskortet som Danny nämner.

Det är ju inte så att detta med signaler över elnätet är något nytt. Jag minns signalerna på 70-80-talet som styrde dag/nattstyrning och av/på av elvärme. De hördes klart och tydligt i högtalaren på min svartvita rörbestyckade TV, dessutom oavsett vad volymreglaget stod på. Så Electrolux bör ha koll på detta kan man tycka.

P.S. några bilder på korten kanske kan ge ledtråd om ifall det går att modda trots att schema saknas?
Skriv svar