Certifierbart?
Re: Certifierbart?
Rätt Nerre, det heter infasning och görs på elektronisk väg, vid andra typer av kraftproduktion görs det ibland för hand, speciellt vid äldre mindre anläggningar.
Och det sker väldigt skojjiga saker om man är ordentligt bakis när man gör det.
Jo, men hur implementerar man det i elektronik/mjukvara i en växelriktare? Om den nu ska ligga konstant och övervaka att den ligger rätt? Och om nätet är dött eller inte?
Och kan bli fruktansvärt dyrt och fordra omfattande reparation efteråt. Jag har sett bilder på detta men då var det en sommarpraktikant som skulle vara duktig men hade noll kunskap. Den kraftstationen har jag varit med och jobbat i nere i turbintunneln, när arbetsdagen var slut skulle turbinen startas och gå nattetid tills nästa arbetsdag, efter tredje dagen ledsnade gubben som kom från elverket, gav mig nyckeln och sa "det där sköter du lika bra som mig har jag sett" och sen fick jag sköta in och urfasningen och stoppa turbinen och stänga och öppna luckorna. En rolig lärdom, och den var så gammal så det fanns inget fasningsinstrument utan bara tre lampor att fasa efter.

Du mäter spänning och frekvens på nätet. Är det ett styvt nät så håller det sig inom tillåtna gränser även om du matar ut 300W. Om du tappar kontakten med elnätet så kommer du snabbt att gå utanför tillåtna gränser.