Identifiera e-prommar?
Identifiera e-prommar?
Har en hel massa e-prommar liggandes, men jag tycker det är svårt att identifiera tillverkaren ganska ofta. Min brännare kräver att jag talar om vilket märke det är för att kunna ställa in rätt volt vid bränning.
Finns det någon lista över märkningar från olika tillverkare?
Finns det någon lista över märkningar från olika tillverkare?
Senast redigerad av GeekJoan 13 november 2006, 23:06:09, redigerad totalt 1 gång.
Jag har aldrig sett en sån lista men jag ser ett annat problem: din brännare!
Jag har en DataMan S4 "från tiden då man pillade med EPROM" (stenåldern typ ..... eller var det 5 år sedan??) och den kan identifiera automatisk!
Varje EPROM har nämligen ett ID-nummer i sig (16 bitars) som identifierar storlek och tillverkare just för sådana tillfällen.
Jag har en DataMan S4 "från tiden då man pillade med EPROM" (stenåldern typ ..... eller var det 5 år sedan??) och den kan identifiera automatisk!
Varje EPROM har nämligen ett ID-nummer i sig (16 bitars) som identifierar storlek och tillverkare just för sådana tillfällen.
hadde inte elfa en snygg sida med loggorna från olika tillverkare ?, kan ha varit någon gång i mitten på 80talet eller kanske tidigare, ska kolla om det inte fanns någon lista i manualen till min eprombrännare
en fråga om förtydligande, du har loggan på prommen och vill ha rätt namn på tillverkaren?
en fråga om förtydligande, du har loggan på prommen och vill ha rätt namn på tillverkaren?
Nja, jag har identifiering på brännaren. Men den ställer inte in fabrikat rätt utan ger mig bara ett "nummer".
Många prommar har någon form av logo eller liknande på sig, men det är inte lätt om man inte vet att I står för Intel, eller AMD's logga står för just AMD. Texas Instrument har ju sin logga över texas på kretsarna. Men det förutsätter ju att man vet det från början.
En del kretsar jag har är nästan helt utsuddade så man får gissa sig till vad det kan vara.
Många prommar har någon form av logo eller liknande på sig, men det är inte lätt om man inte vet att I står för Intel, eller AMD's logga står för just AMD. Texas Instrument har ju sin logga över texas på kretsarna. Men det förutsätter ju att man vet det från början.
En del kretsar jag har är nästan helt utsuddade så man får gissa sig till vad det kan vara.
-