Identifiera e-prommar?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Identifiera e-prommar?

Inlägg av GeekJoan »

Har en hel massa e-prommar liggandes, men jag tycker det är svårt att identifiera tillverkaren ganska ofta. Min brännare kräver att jag talar om vilket märke det är för att kunna ställa in rätt volt vid bränning.

Finns det någon lista över märkningar från olika tillverkare?
Senast redigerad av GeekJoan 13 november 2006, 23:06:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har aldrig sett en sån lista men jag ser ett annat problem: din brännare!

Jag har en DataMan S4 "från tiden då man pillade med EPROM" (stenåldern typ ..... eller var det 5 år sedan??) och den kan identifiera automatisk!

Varje EPROM har nämligen ett ID-nummer i sig (16 bitars) som identifierar storlek och tillverkare just för sådana tillfällen.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det beror helt på hur gamla dom är. ID-tekniken är inte såå gammal. Om jag kommer ihåg rätt så finns den på 32-pinnars och en del 28-pinnars EPROM.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nej, det kan vara sant....
Jag började med min Dataman S3 (bytte senare till S4) i 1994 och då fanns den ID-tekniken iaf. men längre tillbaka kan jag inte svara på, dock var en del av dessa EPROM jag använde av äldre datum.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hadde inte elfa en snygg sida med loggorna från olika tillverkare ?, kan ha varit någon gång i mitten på 80talet eller kanske tidigare, ska kolla om det inte fanns någon lista i manualen till min eprombrännare

en fråga om förtydligande, du har loggan på prommen och vill ha rätt namn på tillverkaren?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Nja, jag har identifiering på brännaren. Men den ställer inte in fabrikat rätt utan ger mig bara ett "nummer".

Många prommar har någon form av logo eller liknande på sig, men det är inte lätt om man inte vet att I står för Intel, eller AMD's logga står för just AMD. Texas Instrument har ju sin logga över texas på kretsarna. Men det förutsätter ju att man vet det från början.

En del kretsar jag har är nästan helt utsuddade så man får gissa sig till vad det kan vara.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kollade igenom lite böcker idag och hittade manualen till eprombrännaren, stod iget där tyvärr och sedan kollade jag i gamla nummer av elfa och det var inte heller något att ha, någon annan på nätet borde ha gjort en listning , gäller bara att hitta den
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Vet inte om den här sidan kanske kan ge en aningens hjälp..

http://www.datasheetcatalog.com/
Skriv svar