50 Omh in 50 Omh ut på RF Amplifier
50 Omh in 50 Omh ut på RF Amplifier
Köpte en från China på 1W och det är som vanligt när man handlar där ingen Manual utan hävisar till Taobao. Som det inte finns mer info på. Samt där skall man inte shoppa om man bryr sig om kostnaden!
Jag har försökt att läsa mig till vad som menas men eftersom mina kunskaper i El är något begränsade så fattar jag inte. Fattar lite vad Ohm och resistor är samt man skall ha koll på högtalares Ohm när det gäller Audio.
Men fan inte denna pryl, in har jag tänkt att koppla en svagare RF sändare och ut är ju Antenn. Så vad 50 Ohm in och ut??? Menas det max mostånd? Det jag kan komma på, speciellt när man tänker på Ut = Antenn.
Jag har försökt att läsa mig till vad som menas men eftersom mina kunskaper i El är något begränsade så fattar jag inte. Fattar lite vad Ohm och resistor är samt man skall ha koll på högtalares Ohm när det gäller Audio.
Men fan inte denna pryl, in har jag tänkt att koppla en svagare RF sändare och ut är ju Antenn. Så vad 50 Ohm in och ut??? Menas det max mostånd? Det jag kan komma på, speciellt när man tänker på Ut = Antenn.
Re: 50 Omh in 50 Omh ut på RF Amplifier
Eftersom du inte skriver vad det är du köpt, så kan ju man bara gissa, 50 Ohm är impedansen, de flesta radiosändare är anpassade för antenner med en impedans om 50 Ohm.
På samma sätt som nätverkskabel ligger på runt 100 Ohm impedans.
TV antenner brukar ligga på 60-75 Ohms impedans osv.
Gammal bandkabel var 300 Ohm.
På samma sätt som nätverkskabel ligger på runt 100 Ohm impedans.
TV antenner brukar ligga på 60-75 Ohms impedans osv.
Gammal bandkabel var 300 Ohm.
Re: 50 Omh in 50 Omh ut på RF Amplifier
Attan TomasL var snabbare, vi behöver någon skriver ett svar funktion...
De pratar om impedans, alltså växelströmsmotstånd typ.
Så du behöver bara se till att din RF sändare också har 50 ohm impedans på sin utgång och din antenn också är 50 ohm..
(Och sen såklart lagstiftningen rund radioutsändning, men den har du ju såklart koll på)
De pratar om impedans, alltså växelströmsmotstånd typ.
Så du behöver bara se till att din RF sändare också har 50 ohm impedans på sin utgång och din antenn också är 50 ohm..
(Och sen såklart lagstiftningen rund radioutsändning, men den har du ju såklart koll på)
Re: 50 Omh in 50 Omh ut på RF Amplifier
Varför kan du inte skriva vad det är som du köpt, och vad du ska ha den till, så att inte tråden behöver bli en gissningslek?Malmute skrev: ↑23 augusti 2023, 21:53:17 Köpte en från China på 1W och det är som vanligt när man handlar där ingen Manual utan hävisar till Taobao. Som det inte finns mer info på. Samt där skall man inte shoppa om man bryr sig om kostnaden!
Jag har försökt att läsa mig till vad som menas men eftersom mina kunskaper i El är något begränsade så fattar jag inte. Fattar lite vad Ohm och resistor är samt man skall ha koll på högtalares Ohm när det gäller Audio.
Men fan inte denna pryl, in har jag tänkt att koppla en svagare RF sändare och ut är ju Antenn. Så vad 50 Ohm in och ut??? Menas det max mostånd? Det jag kan komma på, speciellt när man tänker på Ut = Antenn.
Då kan du få vettiga råd i stället för gissningar.
/Pi
Re: 50 Omh in 50 Omh ut på RF Amplifier
Det är en ju en RF Amplifier på 1 W, och om det är av intresse så skall jag försöka öka räckvidden på befintlig sändare.pi314 skrev: ↑23 augusti 2023, 22:02:56Varför kan du inte skriva vad det är som du köpt, och vad du ska ha den till, så att inte tråden behöver bli en gissningslek?Malmute skrev: ↑23 augusti 2023, 21:53:17 Köpte en från China på 1W och det är som vanligt när man handlar där ingen Manual utan hävisar till Taobao. Som det inte finns mer info på. Samt där skall man inte shoppa om man bryr sig om kostnaden!
Jag har försökt att läsa mig till vad som menas men eftersom mina kunskaper i El är något begränsade så fattar jag inte. Fattar lite vad Ohm och resistor är samt man skall ha koll på högtalares Ohm när det gäller Audio.
Men fan inte denna pryl, in har jag tänkt att koppla en svagare RF sändare och ut är ju Antenn. Så vad 50 Ohm in och ut??? Menas det max mostånd? Det jag kan komma på, speciellt när man tänker på Ut = Antenn.
Då kan du få vettiga råd i stället för gissningar.
/Pi
Re: 50 Omh in 50 Omh ut på RF Amplifier
Använder säkert ett 20-30 tal sändare om dagen, och har då inget amatörradiocert..
Finns ju en hel hög med frekvenser där det är lovligt att sända
Vad skulle man annars använda en förstärkare till?
Och det är bara en enkelriktad kommunikation du försöker få till?
Och du bor inte nära en flygplats eller militärinstallation eller en grinig radioamatör/PTS-anställd?
Re: 50 Omh in 50 Omh ut på RF Amplifier
Vad har du för effekt ut från befintlig sändare och vilken är dess karaktäristiska impedans?Malmute skrev: ↑23 augusti 2023, 22:15:13Det är en ju en RF Amplifier på 1 W, och om det är av intresse så skall jag försöka öka räckvidden på befintlig sändare.pi314 skrev: ↑23 augusti 2023, 22:02:56Varför kan du inte skriva vad det är som du köpt, och vad du ska ha den till, så att inte tråden behöver bli en gissningslek?Malmute skrev: ↑23 augusti 2023, 21:53:17 Köpte en från China på 1W och det är som vanligt när man handlar där ingen Manual utan hävisar till Taobao. Som det inte finns mer info på. Samt där skall man inte shoppa om man bryr sig om kostnaden!
Jag har försökt att läsa mig till vad som menas men eftersom mina kunskaper i El är något begränsade så fattar jag inte. Fattar lite vad Ohm och resistor är samt man skall ha koll på högtalares Ohm när det gäller Audio.
Men fan inte denna pryl, in har jag tänkt att koppla en svagare RF sändare och ut är ju Antenn. Så vad 50 Ohm in och ut??? Menas det max mostånd? Det jag kan komma på, speciellt när man tänker på Ut = Antenn.
Då kan du få vettiga råd i stället för gissningar.
/Pi
Är förstärkaren smalbandig eller bredbandig?
Vilken typ av antenn har du och vilken är antennens karaktäristiska impedans?
Är förstärkningen justerbar och i så fall inom vilket intervall?
Med en länk till förstärkaren går en del av detta troligen att plocka fram.
/Pi
Re: 50 Omh in 50 Omh ut på RF Amplifier
Resistans och impedans är två skilda saker.
Impedans är en 2-D vektor bestående av resistans och reaktans.
Karaktäristisk impedans och impedans är skilda saker. Att något är "karaktäristiskt" innbär att reaktansdelen av t.ex. antennkabeln är 0 Ohm om den är rätt matchad i bägge ändar. Istället för att age karaktäristiska impedansen "50 Ohm" kan man ange dess impedans som 50+j0 Ohm, där imaginärdelen är med.
En antennkabel har ofta 50 Ohm karaktäristisk impedans eller där i närheten. Hypotetiskt skulle man kunna mäta det med en multimeter på en oändligt lång oavslutad koaxialkabel men det är sällan relevant för konkreta kopplingar.
Det man ser i det mer normal fallet vid mismatch mellan sändare och kabel och mellan kabel och antenn är en reflecktion, dvs en del av utsända effekten studsar tillbaka in i sändaren. Det leder till sämre funktion, sämre uteffekt och i värsta fall överhettad död sändare.
Antennens impedans består av reaktans, strålningsresistans och förlustresistans. Antennens funktion är att vara impedansmatchande mot luftens karaktäristiska impedans, som är 377 Ohm relativt den impedans som kan mätas vid antennens anslutning mot koaxialkabeln.
Stora antennkonstruktioner kan ge ökad riktverkan.
Antennen är frekvensberoende, dvs antennen impedans designas efter det frekvensområde den används för.
Är detta allt för svårt att lära sej så ska man inte heller ge sej på att göra något alls om man inte har tydliga instruktioner.
Du har köpt en sändare på 1W => Fel. Du har köpt en sändare som om den under gynnsamma omständigheter matas med rätt effekt och vid rätt frekvens möjligen kan avge 1W nyttoeffekt om lasten (kabel+antenn) är optimalt anpassad impedans och kopplat till en antenn med god verkningsgrad.
Det förkommer inga antenner med 100% verkningsgrad och enklare konsumentantenner och medium förlustfri antennkabel kan kosta halva effekten, dvs endast 0.5W avges till luften. Och det är i en relativt gynnsamt utförd anläggning.
En sämre antenn kan medföra att effektiviteten sjunka ytterligare en faktor 10 eller mer.
Kunnig amatör eller proffs vet att en sändare vars utimpedans är specad till 50 Ohm, det är bara ett närmevärde som t.ex. kan påverkas mycket av hur lokala jordplanet är utformat, matningsspänning och hur stor effekt som sändaren matas med. Eftersom specade 50 Ohm sällan är ett resistans-värde utan en impedans så är impedansen i själva verket en 2-D vektor som t.ex. För en vanlig TI-25xx radio mäter man ofta impedansen vid chippets ben till något i stil med 35-j16 Ohm. "j" alternativt "i" är markering att värdet är imaginärt.
För att komma upp i en verkningsgrad på 90-95% krävs manuell intuning av impedanser av olika slag och vanligen börjar man med att matcha sändaren med reaktiva komponenter för att optimalt motsvara koaxialkabeln karaktäristiska impedans.
Nästa steg så mäter man vid antennen på dess impedans och matchar den til den anslutande kabelns karaktäristiska impedans.
För att mäta impedansen kan man inte använda en multimeter som bara kan mäta resistans. Man behöver något som kan mäta resistans samtidigt som den mäter reaktans med känd fasvinkel. Man kan göra sådana mätningar med olika mätare eller mätbryggor men vanligaste instrumentet är en VNA. Är förkortning av "Vektor Nätverks Analysator" . Ordet Vektor är kritiskt i funktionen för att kunna mäta korrekta värden. Ett enklare mätvärde som radioamatörer ofta använder sej av är VSWR, Voltage Standing Wave Ratio. Det är ett instrument som mäter om någon utsänd effekt reflekteras, vilket inte sker när systemet ar låga missmatchningar av impedansen men VSWR säjer inget om fasvinkeln eller faktisk reaktans, man kan som bäst få en uppfattning om summa-impedans.
Dessa värden, resistans, reaktans och fasvinkel ändrar sej totalt beroende på var utefter kabeln man mäter. Vid mätningarna definierar man därför alltid en referenspunkt, ett referensplan eller som man ofta kallar det för, tidsplan.
En sändare som ska matas av en annan sändare, matar man in för hög effekt så blir nästan alltid resultatet att sändaren börjar sända på helt andra frekvenser, främst udda multiplar av grundfrekvensen och sänder med sämre effekt på den tänkta frekvensen. Därför måste man veta att man inte sänder på frekvenser som stör annan radio-trafik eller på något sätt minska faktiska uteffekten.
Om effekten från den första radion är för hög så är det vanligaste att man använder dämpsatser, RF-mässiga motstånd, som drar ner effekten till anpassad nivå.
Manual/datablad får man söka hos tillverkaren om inte annonsen länkar. Det finns knappast någon fylligare information i själva annonsen.
Nu brukar dess småsändare som säljs på dess torg vara av rätt enkla slag där mesta av designen ges av att titta på kretskortet som sällan innehåller så många komponenter. Typiskt en eller två trissor och lite passiva komponenter.
Ska man själv kunna ha koll på matchning och liknande så finns inga genvägar, det är bara att lära sej fysiken och matten bakom impedanser och karaktäristiska impedanser.
Alternativt får man lita på att andra är ärliga i vad dom säljer till dej. Det är en sändare med uppgiven förstärkning så du vet att den inte blir överstyrd av effekten från din 1:a sändare, genom att se i datablad om dess uteffekt.
I synnerhet om lång antennkabel betyder det mycket att den har låga förluster för den frekvens du tänkt sända på.
Slutligen antennens datablad anger dess impedans vid den frekvens du tänkt sända på. En lite lurig grej med antenner är att det inte alltid framgår av databladet hur antennen var placerad när man mätte. Vissa antenner måste placeras på ett större jordplan för att fungera som tänkt medans andra antenner INTE får placeras för nära ett jordplan.
Jordplan är t.ex. bilplåten om det är en bilradio-antenn.
Är man nybörjare så slarvar man ofta med förståelsen för jordplan, oavsiktliga jordströmmar eller vad som är RF-mässig design.
Resultatet blir nästan alltid att man inte får förväntat resultat typ ökad räckvidd. Antennens placering och antenn-typ betyder oftast mycket mer för den fungerande räckvidden än att man ökar sändareffekten.
För såväl nybörjare som proffs är en simpel USB TV-dongel ett bra verktyg att se hur mycket effekt man får ut i luften vid olika åtgärder typ bättre antenn, bättre kabel och t.ex. se till att sändarens jordplan är obrutet och med små förluster relativt sändarens lokal jord.
En sådan dongel kan även användas för att kolla efter överstyrning, om det är inom dongelns frekvensområde samt många andra mätningar. Eftersom dongeln kan köpas för 100-200 kr är det ett av de mer prisvärda verktygen man kan ha om man vill koppla så att radio fungerar med lång räckvidd utan att skräpa ned. Med dongeln kan man mäta i stället för att gissa och dongeln kan många gånger vara mer användbar än mätinstrument med sex-siffriga prislappar. Dongeln visar även hur ledigt ett frekvensområde är, eller om frekvensområdet är upptaget av andra sändare eller störningar. Dongeln kan även användas för att göra enklare mätningar på antenn.
Impedans är en 2-D vektor bestående av resistans och reaktans.
Karaktäristisk impedans och impedans är skilda saker. Att något är "karaktäristiskt" innbär att reaktansdelen av t.ex. antennkabeln är 0 Ohm om den är rätt matchad i bägge ändar. Istället för att age karaktäristiska impedansen "50 Ohm" kan man ange dess impedans som 50+j0 Ohm, där imaginärdelen är med.
En antennkabel har ofta 50 Ohm karaktäristisk impedans eller där i närheten. Hypotetiskt skulle man kunna mäta det med en multimeter på en oändligt lång oavslutad koaxialkabel men det är sällan relevant för konkreta kopplingar.
Det man ser i det mer normal fallet vid mismatch mellan sändare och kabel och mellan kabel och antenn är en reflecktion, dvs en del av utsända effekten studsar tillbaka in i sändaren. Det leder till sämre funktion, sämre uteffekt och i värsta fall överhettad död sändare.
Antennens impedans består av reaktans, strålningsresistans och förlustresistans. Antennens funktion är att vara impedansmatchande mot luftens karaktäristiska impedans, som är 377 Ohm relativt den impedans som kan mätas vid antennens anslutning mot koaxialkabeln.
Stora antennkonstruktioner kan ge ökad riktverkan.
Antennen är frekvensberoende, dvs antennen impedans designas efter det frekvensområde den används för.
Är detta allt för svårt att lära sej så ska man inte heller ge sej på att göra något alls om man inte har tydliga instruktioner.
Du har köpt en sändare på 1W => Fel. Du har köpt en sändare som om den under gynnsamma omständigheter matas med rätt effekt och vid rätt frekvens möjligen kan avge 1W nyttoeffekt om lasten (kabel+antenn) är optimalt anpassad impedans och kopplat till en antenn med god verkningsgrad.
Det förkommer inga antenner med 100% verkningsgrad och enklare konsumentantenner och medium förlustfri antennkabel kan kosta halva effekten, dvs endast 0.5W avges till luften. Och det är i en relativt gynnsamt utförd anläggning.
En sämre antenn kan medföra att effektiviteten sjunka ytterligare en faktor 10 eller mer.
Kunnig amatör eller proffs vet att en sändare vars utimpedans är specad till 50 Ohm, det är bara ett närmevärde som t.ex. kan påverkas mycket av hur lokala jordplanet är utformat, matningsspänning och hur stor effekt som sändaren matas med. Eftersom specade 50 Ohm sällan är ett resistans-värde utan en impedans så är impedansen i själva verket en 2-D vektor som t.ex. För en vanlig TI-25xx radio mäter man ofta impedansen vid chippets ben till något i stil med 35-j16 Ohm. "j" alternativt "i" är markering att värdet är imaginärt.
För att komma upp i en verkningsgrad på 90-95% krävs manuell intuning av impedanser av olika slag och vanligen börjar man med att matcha sändaren med reaktiva komponenter för att optimalt motsvara koaxialkabeln karaktäristiska impedans.
Nästa steg så mäter man vid antennen på dess impedans och matchar den til den anslutande kabelns karaktäristiska impedans.
För att mäta impedansen kan man inte använda en multimeter som bara kan mäta resistans. Man behöver något som kan mäta resistans samtidigt som den mäter reaktans med känd fasvinkel. Man kan göra sådana mätningar med olika mätare eller mätbryggor men vanligaste instrumentet är en VNA. Är förkortning av "Vektor Nätverks Analysator" . Ordet Vektor är kritiskt i funktionen för att kunna mäta korrekta värden. Ett enklare mätvärde som radioamatörer ofta använder sej av är VSWR, Voltage Standing Wave Ratio. Det är ett instrument som mäter om någon utsänd effekt reflekteras, vilket inte sker när systemet ar låga missmatchningar av impedansen men VSWR säjer inget om fasvinkeln eller faktisk reaktans, man kan som bäst få en uppfattning om summa-impedans.
Dessa värden, resistans, reaktans och fasvinkel ändrar sej totalt beroende på var utefter kabeln man mäter. Vid mätningarna definierar man därför alltid en referenspunkt, ett referensplan eller som man ofta kallar det för, tidsplan.
En sändare som ska matas av en annan sändare, matar man in för hög effekt så blir nästan alltid resultatet att sändaren börjar sända på helt andra frekvenser, främst udda multiplar av grundfrekvensen och sänder med sämre effekt på den tänkta frekvensen. Därför måste man veta att man inte sänder på frekvenser som stör annan radio-trafik eller på något sätt minska faktiska uteffekten.
Om effekten från den första radion är för hög så är det vanligaste att man använder dämpsatser, RF-mässiga motstånd, som drar ner effekten till anpassad nivå.
TAOBAO är ett annonstorg. Priserna är jämförbara med AliX men utbudet är ofta större, med större chans till att man hittar det man söker till rätt pris.Malmute skrev: ↑23 augusti 2023, 21:53:17 Köpte en från China på 1W och det är som vanligt när man handlar där ingen Manual utan hävisar till Taobao. Som det inte finns mer info på. Samt där skall man inte shoppa om man bryr sig om kostnaden!
Jag har försökt att läsa mig till vad som menas men eftersom mina kunskaper i El är något begränsade så fattar jag inte. Fattar lite vad Ohm och resistor är samt man skall ha koll på högtalares Ohm när det gäller Audio.
Men fan inte denna pryl, in har jag tänkt att koppla en svagare RF sändare och ut är ju Antenn. Så vad 50 Ohm in och ut??? Menas det max mostånd? Det jag kan komma på, speciellt när man tänker på Ut = Antenn.
Manual/datablad får man söka hos tillverkaren om inte annonsen länkar. Det finns knappast någon fylligare information i själva annonsen.
Nu brukar dess småsändare som säljs på dess torg vara av rätt enkla slag där mesta av designen ges av att titta på kretskortet som sällan innehåller så många komponenter. Typiskt en eller två trissor och lite passiva komponenter.
Ska man själv kunna ha koll på matchning och liknande så finns inga genvägar, det är bara att lära sej fysiken och matten bakom impedanser och karaktäristiska impedanser.
Alternativt får man lita på att andra är ärliga i vad dom säljer till dej. Det är en sändare med uppgiven förstärkning så du vet att den inte blir överstyrd av effekten från din 1:a sändare, genom att se i datablad om dess uteffekt.
I synnerhet om lång antennkabel betyder det mycket att den har låga förluster för den frekvens du tänkt sända på.
Slutligen antennens datablad anger dess impedans vid den frekvens du tänkt sända på. En lite lurig grej med antenner är att det inte alltid framgår av databladet hur antennen var placerad när man mätte. Vissa antenner måste placeras på ett större jordplan för att fungera som tänkt medans andra antenner INTE får placeras för nära ett jordplan.
Jordplan är t.ex. bilplåten om det är en bilradio-antenn.
Är man nybörjare så slarvar man ofta med förståelsen för jordplan, oavsiktliga jordströmmar eller vad som är RF-mässig design.
Resultatet blir nästan alltid att man inte får förväntat resultat typ ökad räckvidd. Antennens placering och antenn-typ betyder oftast mycket mer för den fungerande räckvidden än att man ökar sändareffekten.
För såväl nybörjare som proffs är en simpel USB TV-dongel ett bra verktyg att se hur mycket effekt man får ut i luften vid olika åtgärder typ bättre antenn, bättre kabel och t.ex. se till att sändarens jordplan är obrutet och med små förluster relativt sändarens lokal jord.
En sådan dongel kan även användas för att kolla efter överstyrning, om det är inom dongelns frekvensområde samt många andra mätningar. Eftersom dongeln kan köpas för 100-200 kr är det ett av de mer prisvärda verktygen man kan ha om man vill koppla så att radio fungerar med lång räckvidd utan att skräpa ned. Med dongeln kan man mäta i stället för att gissa och dongeln kan många gånger vara mer användbar än mätinstrument med sex-siffriga prislappar. Dongeln visar även hur ledigt ett frekvensområde är, eller om frekvensområdet är upptaget av andra sändare eller störningar. Dongeln kan även användas för att göra enklare mätningar på antenn.
Re: 50 Omh in 50 Omh ut på RF Amplifier
Njae, det finns såklart andra sändare med andra tillstånd. T.ex. behöver man inget tillstånd alls för att använda sändardelen i en mobiltelefon.
Allmänt känns det lite som att TS trollar med sina kryptiska "jag är världsbäst på mikrovågor men begriper mig inte på en 1W RF-förstärkare"-mässiga trams.
Re: 50 Omh in 50 Omh ut på RF Amplifier
Alla radiosändare som ej är amatör-radio är tillståndspliktiga alternativt måste godkännas som ej tillståndspliktiga. Det är ett godkännande av radion, ej användaren. Mobiltelefon som redan nämnts, skeppsradio, radar, en mängd SRD (short range radio) såsom BT och WiFi och somliga WalkiTalkie och en vanlig mikrovågsugn ska ha ett apparatgodkännande som gör att användaren i sej inte behöver certifieras.
Som ocertifierad användare får du inte skruva med dessa apparater, bara använda på avsett sätt. Du får t.ex. inte byta inbyggda antennen i en mobiltelefon mot en annan typ som ej är godkänd genom testning. Byter man antennen behövs en ny fullständig test-procedur för mobiltelefonen för att få ett nytt godkännande för just den nya antenn-konfigurationen.
Somlig radio kan radio-amatörer bygga själva och därefter använda utan att hårdvaran måste certifieras. Tillståndet att använda sådan sändare är en del av amatör-certifikatets klassning där man ska has nödig kunskap att kunna verifiera och mäta uteffekt, spurioser och kunna regelverket som gäller för aktuellt frekvensområde som man avser använda.
Vad gäller att som ocertifierad amatör hänga på extra slutsteg på radio som ej är anpassad för detta samt att det slutsteg man kopplar inte heller genomgått någon slags godkännande, oavsett effekt, är ej tillåtet.
Exempelvis mobiltelefoni, man får bara använda av PTS godkända slutsteg/boosters av denna typen.
Att köpa en ej certifierad förmodad 1W sändare från Kina och koppla den till något är givetvis uteslutet om man inte först som radioamatör kollar funktion med avseende på störningar och max godkänd uteffekt för det aktuella bandet.
Amatörcertifikat är inget bevis för att man har kvar den kunskap som fodrades när man en gång blev godkänd och vara ocertifierad är inget hinder för att man kan ha god kunskap om reglemente, teoretiskt och praktisk kunskap samt resurser att mäta vad man håller på med vad gäller elektromagnetisk strålning i allmänhet.
TS måste börja i rätt ände vad gäller bygga kunskap om vad man håller på med. Förstå och kunna beräkna enkla DC-kretsar för att så småningom kunna förstå aktiva komponenter och kunna räkna på dessa typ beräkna lämpligt förkopplingsmotstånd till en lysdiod.
Att förstå enklare radio-kretsar, kunna räkna på dom som för en lysdiod samt ha mätkunskap är säkert ofta ett för komplicerat steg att nå för många som bara vill lägga ned begränsad hobbytid på att lära sej vad vågteori är.
Vill man inte anstränga sej att skaffa det kunnandet så får man således inte heller bygga eller sätta samman sändare.
Det är samma som med bilkörkort. Vill man inte skaffa kunnandet som behövs ska man ha vett nog att inte köra hembyggda bilar på allmän väg och utan körkort.
Den naturliga vägen för många att bygga radio-kunskap är genom att som amatör syssla med radio-mottagare, kunna anpassa mottagare för bästa funktion, förstå matchning och olika antenners egenskaper för bästa DX och kanske bygga egna delar till radio-mottagaren.
När man ska bygga radio-delar själv eller bara justera så är det oändligt viktigt att man kan mäta vad som händer för att förstå konsekvenserna, vad som är bra eller dålig justering. Som kortvågsamatör är frekvenserna så låga att man kan mäta mycket med enklare spektrumanalysator och oscilloskop men vill man bygga sin egen TV-mottagare krävs bättre och dyra mätinstrument.
Sådan instrument t.ex. GHz realtids spektrum-analysator och oscilloskop kostar mycket dyra pengar.
Det är här som min käpphäst kommer in för alla som vill veta vad de håller på med när de skruvar med radio-elektronik, att man bör investera i en TV-dongel. Den är i sej en kraftfull realtids radiomottagare som ger möjlighet att lära känna ett brett frekvensområde.
Men dess stora värde är som mätinstrument. Det räcker med något så simpelt som en 433 MHz fjärrkontoll eller trådlös termometer, med en dongel har man verktyg att enkelt verifiera om fjärrkontrollen sänder och då det är en realtids mottagare med stor bandbredd är det enkelt att t.ex. avkoda en termometer eller kopiera en nyckelsändares signaler och det är ett utmärkt verktyg för att leta störningar, egna och andras.
Vill man börja med egna radio-sändare behövs ett annat mätverktyg, en dioddetektor. Ett väldigt användbart verktyg som kostar ca 10 kr att sätta samman och som man kan koppla till LF-förstärkare för att lyssna på modulering. För bredare trafik, typ mobiltelefoni kan man analysera funktion genom att koppla dioddetektorn till ett billigt oscilloskop.
Köper man 1W sändare men inte kommer kunna verifiera vad man håller på med lär man sej inte något och man kan i värsta fall störa andra. Har man enkla mätverktyg har man möjlighet att lära sej så mycket mer.
Som ocertifierad användare får du inte skruva med dessa apparater, bara använda på avsett sätt. Du får t.ex. inte byta inbyggda antennen i en mobiltelefon mot en annan typ som ej är godkänd genom testning. Byter man antennen behövs en ny fullständig test-procedur för mobiltelefonen för att få ett nytt godkännande för just den nya antenn-konfigurationen.
Somlig radio kan radio-amatörer bygga själva och därefter använda utan att hårdvaran måste certifieras. Tillståndet att använda sådan sändare är en del av amatör-certifikatets klassning där man ska has nödig kunskap att kunna verifiera och mäta uteffekt, spurioser och kunna regelverket som gäller för aktuellt frekvensområde som man avser använda.
Vad gäller att som ocertifierad amatör hänga på extra slutsteg på radio som ej är anpassad för detta samt att det slutsteg man kopplar inte heller genomgått någon slags godkännande, oavsett effekt, är ej tillåtet.
Exempelvis mobiltelefoni, man får bara använda av PTS godkända slutsteg/boosters av denna typen.
Att köpa en ej certifierad förmodad 1W sändare från Kina och koppla den till något är givetvis uteslutet om man inte först som radioamatör kollar funktion med avseende på störningar och max godkänd uteffekt för det aktuella bandet.
Amatörcertifikat är inget bevis för att man har kvar den kunskap som fodrades när man en gång blev godkänd och vara ocertifierad är inget hinder för att man kan ha god kunskap om reglemente, teoretiskt och praktisk kunskap samt resurser att mäta vad man håller på med vad gäller elektromagnetisk strålning i allmänhet.
TS måste börja i rätt ände vad gäller bygga kunskap om vad man håller på med. Förstå och kunna beräkna enkla DC-kretsar för att så småningom kunna förstå aktiva komponenter och kunna räkna på dessa typ beräkna lämpligt förkopplingsmotstånd till en lysdiod.
Att förstå enklare radio-kretsar, kunna räkna på dom som för en lysdiod samt ha mätkunskap är säkert ofta ett för komplicerat steg att nå för många som bara vill lägga ned begränsad hobbytid på att lära sej vad vågteori är.
Vill man inte anstränga sej att skaffa det kunnandet så får man således inte heller bygga eller sätta samman sändare.
Det är samma som med bilkörkort. Vill man inte skaffa kunnandet som behövs ska man ha vett nog att inte köra hembyggda bilar på allmän väg och utan körkort.
Den naturliga vägen för många att bygga radio-kunskap är genom att som amatör syssla med radio-mottagare, kunna anpassa mottagare för bästa funktion, förstå matchning och olika antenners egenskaper för bästa DX och kanske bygga egna delar till radio-mottagaren.
När man ska bygga radio-delar själv eller bara justera så är det oändligt viktigt att man kan mäta vad som händer för att förstå konsekvenserna, vad som är bra eller dålig justering. Som kortvågsamatör är frekvenserna så låga att man kan mäta mycket med enklare spektrumanalysator och oscilloskop men vill man bygga sin egen TV-mottagare krävs bättre och dyra mätinstrument.
Sådan instrument t.ex. GHz realtids spektrum-analysator och oscilloskop kostar mycket dyra pengar.
Det är här som min käpphäst kommer in för alla som vill veta vad de håller på med när de skruvar med radio-elektronik, att man bör investera i en TV-dongel. Den är i sej en kraftfull realtids radiomottagare som ger möjlighet att lära känna ett brett frekvensområde.
Men dess stora värde är som mätinstrument. Det räcker med något så simpelt som en 433 MHz fjärrkontoll eller trådlös termometer, med en dongel har man verktyg att enkelt verifiera om fjärrkontrollen sänder och då det är en realtids mottagare med stor bandbredd är det enkelt att t.ex. avkoda en termometer eller kopiera en nyckelsändares signaler och det är ett utmärkt verktyg för att leta störningar, egna och andras.
Vill man börja med egna radio-sändare behövs ett annat mätverktyg, en dioddetektor. Ett väldigt användbart verktyg som kostar ca 10 kr att sätta samman och som man kan koppla till LF-förstärkare för att lyssna på modulering. För bredare trafik, typ mobiltelefoni kan man analysera funktion genom att koppla dioddetektorn till ett billigt oscilloskop.
Köper man 1W sändare men inte kommer kunna verifiera vad man håller på med lär man sej inte något och man kan i värsta fall störa andra. Har man enkla mätverktyg har man möjlighet att lära sej så mycket mer.
Re: 50 Omh in 50 Omh ut på RF Amplifier
Tack så mycket för förstålig infon, märkte när jag kollade lämpliga Antenner att all hade impedans 50hm och läste att dettta har blivit något av ett standard värde.E Kafeman skrev: ↑24 augusti 2023, 00:12:15 Resistans och impedans är två skilda saker.
Impedans är en 2-D vektor bestående av resistans och reaktans.
Karaktäristisk impedans och impedans är skilda saker. Att något är "karaktäristiskt" innbär att reaktansdelen av t.ex. antennkabeln är 0 Ohm om den är rätt matchad i bägge ändar. Istället för att age karaktäristiska impedansen "50 Ohm" kan man ange dess impedans som 50+j0 Ohm, där imaginärdelen är med.
En antennkabel har ofta 50 Ohm karaktäristisk impedans eller där i närheten. Hypotetiskt skulle man kunna mäta det med en multimeter på en oändligt lång oavslutad koaxialkabel men det är sällan relevant för konkreta kopplingar.
Det man ser i det mer normal fallet vid mismatch mellan sändare och kabel och mellan kabel och antenn är en reflecktion, dvs en del av utsända effekten studsar tillbaka in i sändaren. Det leder till sämre funktion, sämre uteffekt och i värsta fall överhettad död sändare.
Antennens impedans består av reaktans, strålningsresistans och förlustresistans. Antennens funktion är att vara impedansmatchande mot luftens karaktäristiska impedans, som är 377 Ohm relativt den impedans som kan mätas vid antennens anslutning mot koaxialkabeln.
Stora antennkonstruktioner kan ge ökad riktverkan.
Antennen är frekvensberoende, dvs antennen impedans designas efter det frekvensområde den används för.
Är detta allt för svårt att lära sej så ska man inte heller ge sej på att göra något alls om man inte har tydliga instruktioner.
Du har köpt en sändare på 1W => Fel. Du har köpt en sändare som om den under gynnsamma omständigheter matas med rätt effekt och vid rätt frekvens möjligen kan avge 1W nyttoeffekt om lasten (kabel+antenn) är optimalt anpassad impedans och kopplat till en antenn med god verkningsgrad.
Det förkommer inga antenner med 100% verkningsgrad och enklare konsumentantenner och medium förlustfri antennkabel kan kosta halva effekten, dvs endast 0.5W avges till luften. Och det är i en relativt gynnsamt utförd anläggning.
En sämre antenn kan medföra att effektiviteten sjunka ytterligare en faktor 10 eller mer.
Kunnig amatör eller proffs vet att en sändare vars utimpedans är specad till 50 Ohm, det är bara ett närmevärde som t.ex. kan påverkas mycket av hur lokala jordplanet är utformat, matningsspänning och hur stor effekt som sändaren matas med. Eftersom specade 50 Ohm sällan är ett resistans-värde utan en impedans så är impedansen i själva verket en 2-D vektor som t.ex. För en vanlig TI-25xx radio mäter man ofta impedansen vid chippets ben till något i stil med 35-j16 Ohm. "j" alternativt "i" är markering att värdet är imaginärt.
För att komma upp i en verkningsgrad på 90-95% krävs manuell intuning av impedanser av olika slag och vanligen börjar man med att matcha sändaren med reaktiva komponenter för att optimalt motsvara koaxialkabeln karaktäristiska impedans.
Nästa steg så mäter man vid antennen på dess impedans och matchar den til den anslutande kabelns karaktäristiska impedans.
För att mäta impedansen kan man inte använda en multimeter som bara kan mäta resistans. Man behöver något som kan mäta resistans samtidigt som den mäter reaktans med känd fasvinkel. Man kan göra sådana mätningar med olika mätare eller mätbryggor men vanligaste instrumentet är en VNA. Är förkortning av "Vektor Nätverks Analysator" . Ordet Vektor är kritiskt i funktionen för att kunna mäta korrekta värden. Ett enklare mätvärde som radioamatörer ofta använder sej av är VSWR, Voltage Standing Wave Ratio. Det är ett instrument som mäter om någon utsänd effekt reflekteras, vilket inte sker när systemet ar låga missmatchningar av impedansen men VSWR säjer inget om fasvinkeln eller faktisk reaktans, man kan som bäst få en uppfattning om summa-impedans.
Dessa värden, resistans, reaktans och fasvinkel ändrar sej totalt beroende på var utefter kabeln man mäter. Vid mätningarna definierar man därför alltid en referenspunkt, ett referensplan eller som man ofta kallar det för, tidsplan.
En sändare som ska matas av en annan sändare, matar man in för hög effekt så blir nästan alltid resultatet att sändaren börjar sända på helt andra frekvenser, främst udda multiplar av grundfrekvensen och sänder med sämre effekt på den tänkta frekvensen. Därför måste man veta att man inte sänder på frekvenser som stör annan radio-trafik eller på något sätt minska faktiska uteffekten.
Om effekten från den första radion är för hög så är det vanligaste att man använder dämpsatser, RF-mässiga motstånd, som drar ner effekten till anpassad nivå.
TAOBAO är ett annonstorg. Priserna är jämförbara med AliX men utbudet är ofta större, med större chans till att man hittar det man söker till rätt pris.Malmute skrev: ↑23 augusti 2023, 21:53:17 Köpte en från China på 1W och det är som vanligt när man handlar där ingen Manual utan hävisar till Taobao. Som det inte finns mer info på. Samt där skall man inte shoppa om man bryr sig om kostnaden!
Jag har försökt att läsa mig till vad som menas men eftersom mina kunskaper i El är något begränsade så fattar jag inte. Fattar lite vad Ohm och resistor är samt man skall ha koll på högtalares Ohm när det gäller Audio.
Men fan inte denna pryl, in har jag tänkt att koppla en svagare RF sändare och ut är ju Antenn. Så vad 50 Ohm in och ut??? Menas det max mostånd? Det jag kan komma på, speciellt när man tänker på Ut = Antenn.
Manual/datablad får man söka hos tillverkaren om inte annonsen länkar. Det finns knappast någon fylligare information i själva annonsen.
Nu brukar dess småsändare som säljs på dess torg vara av rätt enkla slag där mesta av designen ges av att titta på kretskortet som sällan innehåller så många komponenter. Typiskt en eller två trissor och lite passiva komponenter.
Ska man själv kunna ha koll på matchning och liknande så finns inga genvägar, det är bara att lära sej fysiken och matten bakom impedanser och karaktäristiska impedanser.
Alternativt får man lita på att andra är ärliga i vad dom säljer till dej. Det är en sändare med uppgiven förstärkning så du vet att den inte blir överstyrd av effekten från din 1:a sändare, genom att se i datablad om dess uteffekt.
I synnerhet om lång antennkabel betyder det mycket att den har låga förluster för den frekvens du tänkt sända på.
Slutligen antennens datablad anger dess impedans vid den frekvens du tänkt sända på. En lite lurig grej med antenner är att det inte alltid framgår av databladet hur antennen var placerad när man mätte. Vissa antenner måste placeras på ett större jordplan för att fungera som tänkt medans andra antenner INTE får placeras för nära ett jordplan.
Jordplan är t.ex. bilplåten om det är en bilradio-antenn.
Är man nybörjare så slarvar man ofta med förståelsen för jordplan, oavsiktliga jordströmmar eller vad som är RF-mässig design.
Resultatet blir nästan alltid att man inte får förväntat resultat typ ökad räckvidd. Antennens placering och antenn-typ betyder oftast mycket mer för den fungerande räckvidden än att man ökar sändareffekten.
För såväl nybörjare som proffs är en simpel USB TV-dongel ett bra verktyg att se hur mycket effekt man får ut i luften vid olika åtgärder typ bättre antenn, bättre kabel och t.ex. se till att sändarens jordplan är obrutet och med små förluster relativt sändarens lokal jord.
En sådan dongel kan även användas för att kolla efter överstyrning, om det är inom dongelns frekvensområde samt många andra mätningar. Eftersom dongeln kan köpas för 100-200 kr är det ett av de mer prisvärda verktygen man kan ha om man vill koppla så att radio fungerar med lång räckvidd utan att skräpa ned. Med dongeln kan man mäta i stället för att gissa och dongeln kan många gånger vara mer användbar än mätinstrument med sex-siffriga prislappar. Dongeln visar även hur ledigt ett frekvensområde är, eller om frekvensområdet är upptaget av andra sändare eller störningar. Dongeln kan även användas för att göra enklare mätningar på antenn.
Exemepel: Om jag har en singnalgenerator app i mobilen för test. Och använder den singnalen in, går det att göra fel?
Du verkar kunna detta med frekvenser och Antenner! Bor på landet och då är det ju trådlös uppkoppling ända alternativet. Vad jag inte har hittat är beräknings programm el Datasheet vilken längd på singel Antenn spröt för den frekvensen, För min del så är det 800 & 900Mhz på både 3G & 4G. Och hur viktigt är jordplan i detta sammanhang.
Re: 50 Omh in 50 Omh ut på RF Amplifier
Det är alltså mobilnät vi pratar om, så om din förstärkare nu fungerar och du får iväg en starkare signal till masten. Hur ökas räckvidden på signalen masten skickar? Hur mycket dämpas den när den behöver gå bakvägen igenom förstärkaren?
Re: 50 Omh in 50 Omh ut på RF Amplifier
Dessutom tillhandahåller mobiloperatörerna utrustning om det behövs.
Det TS vill göra är rätt dumt och olagligt, då TS också riskerar att störa ut alla andra inom området.
Det TS vill göra är rätt dumt och olagligt, då TS också riskerar att störa ut alla andra inom området.
Re: 50 Omh in 50 Omh ut på RF Amplifier
Nej det är absolut inte mobilnät var ett Ex samt att Apmlifiren onmvandlar in singnalen till önskad frekvens.