Lagerplock system, skokartonger

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Knoen

Inlägg av Knoen »

Mizzarrogh:
Kanske kan man som "fickor" vid operatören som olika beställnignar hamnar i. När maskinen vet att han inte har något mer att plocka på en beställning väntar han tills den fickan är helt tömd på innehåll. Då plockar den automatiskt nästa beställning i kön. På så sätt behöver aldrig operatören vänta, och inte heller blir han totalt överöst med kartonger.

Jag har tänkt mig en plockmaskin som opererar längs hyllkanterna, den har ett arbetområde som sträcker sig några meter längs med hyllsektionen. Sedan tar nästa maskin vid. På så sätt kan maskinen plocka flera artiklar samtidigt (oftast). Frågan är transporten till operatören. Den kommer ju bestämma hur den här "släden" eller vagnen ser ut. Kanske måste släden har en plockarm för att flytta kartonger till och från den transportlösning man valt.

Har kollat lite på telferbanor. De verkar vara avsedda för laster över 40-50 kg. Det skulle ju onekligen räcka till. Men jag har inte fått någon uppfattning om hur flexibla de är. Kartongerna är ju olika i storlek. Dessutom är locken konstruerade olika. Ibland sitter locket fast i övriga kartongen som en del av den. Andra ggr är den bara lagt löst upppå. Valet av trasportlösning är inte helt lätt :) Vad tror du om transportband(som jojje föreslår) som sitter längs med golvet? Det skulle kunna erbjuda flera fördelar. Men också mycket ingrepp i miljön. Finns det någon uppfattning om om dessa är dyra eller billiga?

Jojje:
Min kamera har lämnat in, så jag kan tyvärr inte förse dig med några bilder för tillfället. Men jag kanske kan ordna en liten enkel teckning :) Lagret är inte så stort. 200-300kvm kanske (nu höftar jag). Det är trångt för oss, 400 vore bättre. 600 så hade vi haft gott om plats. Vad jag är lite orolig för är att alla dessa armar o slädar tar upp mycket plats. Då går det åt större utrymme. Det är lite klurigt att få det någolunda kompakt.

Haha, jag kan tänka mig minen på killen som ska försöka få lite jobb gjort om strömmen går o det inte finns en logisk placering för artiklarna :) en irrande ficklampa i mörkret och en mängd svordommar :)

Mindmapper:
Nu ska vi se om jag förståt detta rätt. Det hyllplan som kartongerna står på ska kunna röra sig? Det var lite annorlunda än vad jag tänkt :) Jag hade tänkt att den släde som sitter på hyllas stolpar rör sig. Och att hyllplanen är statiska. Släden åker upp och ner mellan alla hyllplanen, tex tre stycken. När det någt till rätt hyllplan så åker den i sidled för att hitta rätt stapel. På så sätt kan man få in mer kartonger genom att utnyttja hela höjden upp till taket.
Eftersom vi inte embalerar våra kartonger alls med något yttermaterial så är kartongerna rätt stabila för att tåla transport. Så det borde inte bli något problem med att låta något verktyg ta tag i dom för att lyfta eller dra dom rätt. Har tittat lite på hängtransportörer det kanske kan vara något. Frågan är hur flexibelt det är när kartongerna är olika stora. Vad tror du om ett transportband längs golvet?

Hehe, egentligen har man ju lyckats rätt bra då :) bortsätt från att människan som ska sköta det hela är rätt vilse bland alla kartonger :)

Jag hade tänkt ungefär följande. Man bygger inte in all logik och styrteknik i en central enhet. Tänket göra det i flera steg. Det blir då lättare att hantera enheter som går sönder. Tex, har man en centraldator som kommunicerar med databasen och som har överblick över allt som ska plockas. Den talar då om för en släde att "hämta den här artikeln" sedan blir det logik i släden själv som får se till att rätt kartong hämtas och läggs på transportbandet. Detta är som sagt lösa funderingar än så länge, kom gärna med feedback :)

Jag har fått för mig att styrsystemet till dessa motorer som behövs är rätt krångliga att skriva/göra. Så jag gissar att jag får köpa fädiga sånna. Men en viss logik får jag nog skriva själv ändå. Har någon något att rekomendera vad gäller tex motorer eller styrprogram så är jag tacksam :) Programmeringsdelen är jag inte så orolig för, har programmerat i många år. MEN när det kommer till elektronikkonstruktionen så är jag inte lika säker på min sak :) Har några vänner som läst elektronik för länge sedan så jag kanske kan få lite hjälp därifrån också.
Jag har sett styrenheter som man kan programmera rätt så exakt vad gäller hastighet, avstånd, accerelation o så vidare. Verkar rätt intressant men frågan är ju vad det kostar att köpa. Jag tror att jag hittat en programvara som kan leta reda på strekkoder i en vanlig bild. Kanske kan man använda den för att analysera vilken kartong som står vart i hyllan. Samt för att sortera ut en enda kartong ur en hel hög.
TERdON:
Har letat liter efter ett system som redan är uppfunnet utan att hitta så mycket än. Men jag letar vidare det kan ju vara intressant att se hur de löst transportproblmet och sånna saker. Samt hur de plockar från hyllorna.

Jag har försökt hitta bilder på sånna hyllor som du nämner men utan att ha hittat något riktigt bra. Men jag tror jag vet vad du menar. Frågan är hur många kartonger ihöjd du du kan ha mellan två "hyllplan" eftersom de roterar så kommer de väl rätt nära varandra stundtals? Hur breda är dessa hyllor? typ 50cm eller flera meter? Om du snubblar över en länk så hojta till :) jag skulle vilja ser hur det ser ut så jag inte missuppfattar dig :)
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

Den här bilden är den bästa jag hittat, visar även principen:
http://www.barrierefreileben.de/Paterno ... noster.gif

Jag menade alltså att ställa en rad med sådana hyllor, och bygga någon grej som åker på en bestämd fast höjd utför den, på räls eller liknande. Sedan fixar du den ena axelns rörelse genom att snurra runt hyllorna x "steg" och den andra genom att flytta "vagnen".

Tyvärr har jag inte koll på vem som tillverkar sådana hyllor, hur välanpassade de är för automatisering (fast med några metallnockar och några induktiva givare borde det vara lätt att fixa för relativt små pengar om de inte är det från tillverkaren), vad de kostar, eller var man köper dem. Man får ett par sponsrade träffar när man googlar på "paternoster" eller "paternosterhylla" i alla fall.

I verkligheten har jag bara sett en enda, på SKF, den var väl kanske runt två meter bred. Ser inte att det inte ska finnas möjlighet att göra dem ännu bredare än så. Jag menade dessutom inte att du skulle ha flera kartonger ovanpå varandra, utan använda en paternoster med plats för en låda i höjdled per hylla, men bred nog att rymma kanske tiotalet lådor på bredden.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

På några apotek har dom en typ av karusell med många våningar. Medicinen ligger lite i uppförsbacke mot mitten av snurran så gravitationen matar fram nytt. Varje våning kan rotera oberoende av dom andra.

Då behöver man bara ett transportband som åker upp och ner och att rätt kartong snurras fram. Nu öppnas "grinden" så en kartong glider ut. Eftersom man kan snurra våningarna individuellt, så kan man optimalisera bandet så det inte behöver åka upp/ner hela tiden.

Det som TERdON har en bild på är vanligt för att garagera bilar. Finns lite olika modeller. Tror det finns en typ i Norge, ev var det Sverige, men vanligare i Tokyo. Fördelen är att det tar liten markyta i anspråk, vid parkering av många bilar.

Titta även på hur godis/mat automater fungerar.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Det måste ju vara bättre att lägga krutet på roboten som plockar lådor än att ha rörliga delar i själva lagerstället. Kan man använda vanliga lagerhyllor blir det ju enkelt att bygga ut lagret. Skall lagerhyllorna isig vara "aktiva" eller ha rörliga delar blir det ju mycket mera omständigt.

Jag antar att lådorna har löst lock, det brukar iallafall skokartonger ha. Det utesluter ju isåfall att man lyfter lådan uppifrån med hjälp av en sugkopp. Dock borde man kunna ta lådan från gaveln med en sugkopp och lagom mycket undertryck.

Om alla lådor står med gaveln utåt precis på hyllplanets kant kan det ju inte vara speciellt svårt att konstruera en arm som kan plocka dom. Armen måste ju kunna höjas och sänkas linjärt likt gafflarna på en gaffeltruck. Sedan måste den kunna färdas längs med hyllstället. Parametrarna in borde då bli höjd och vilken sidledes position som den skall hämta en låda på. Dessa kordinater behöver ju inte vara angivna med millimeter precision ifall armen kan sköta plockmomentet med hjälp av egna optiska givare.

Med ett lagersystem som vet var varje kartong står så behöver ju inte själva kartongen identifieras av plockmaskinen.

Detta var några tankar runt detta.

/Magnus
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

kan man lyfta en kartong i locket? Eller kan man finna sig i att slå ett snöre/tejp om en karton innan man matar in den i systemet?

Om du i ett lager har ett traverssystem i taket med en löpare och istället för krok har du en vacumsug. Med nogranhet på några cm så bör en dator kunna stapla allt ganska stora högar på golvet.

så får man ha en databas med "namn = x,y"

Kan man då få 4 staplar per m2 och har ett lager på 200m2 så får man 800 staplar, med 5 kartonger per stapel så får man 4000 kartonger. Man kan säker packa tätare.

Så får man ge datorn ett flertal plocklistor att ställa i några olika högar...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

TERdON skrev:Den här bilden är den bästa jag hittat, visar även principen:
http://www.barrierefreileben.de/Paterno ... noster.gif
Har några stora paternosterverk på jobbet fulla med prylar liggandes i lådor av skokartongstorlek, en snabb sökning gav ex. http://www.logitec.se/
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Där har du ju allt du behöver, nu fattas bara pengarna. :)
Knoen

Inlägg av Knoen »

Snabelost:
Jo jag har tänkt samma tanke lite. Problemet med en avancerad hylla är just kostnaden för att köpa den. Förmodligen blir det rätt mycket dyrare per artikel än att göra maskiner för plock.

Har du någon idé om hur man på ett enkelt sätt kan identifiera kanterna på en kartong? Du skrev om optiska givare. Menar du typ fotoceller då? Jag har hittat ett program som kan känna igen strekkoder ut en bild tagen med en digitalkamera. Kanske kan man använda den bilden först för att lokalisera vart strekoden finns någonstans och sedan för att räkna ut hur kartongen står?

Vad tror ni?

netrunner:
Det skulle förenkla rätt mycket men jag tror inte att det går att stapla så högt. Jag gissar att man kan stapla 15-20 kartonger ihöjd innan det blir riktigt svajigt :)

Sedan beror det på vilket matreal det finns i kartongen också. Vissa kartonger är glatta så när de staplas så blir et som att stapla is :)

Men den stora nackdelen blir ju snörena som måste vara om varje låda. Blir ett jättestort jobba att greja med, tyvärr.

Gimbal:
Jäklar vilka grejer det finns :) Det är bara o langa upp mer "klöver" :)
O sedan får jag ju inte pilla något själv heller :)

Jag har lytt rådet att börja försöka konstruera själva "släden". För att komma igång lite. Sedan får vi se vad det ger. Håller på o kika på motor och motorstyrning. Jösses vilken Djungel :)

Kanske får jag ta en lite mer avancerad styrning i alla fall. Tills jag är lite mer van vid att hantera sånt här.

Om man tänker sig att maskinen ska gå efter stolparna på en hylla. Vad är då bästa sättet att driva det på? Ska man låta motorn sitta på ett ställe. Alltså en fast poristion, inbyggt i hyllan. Eller ska man låta den vara en del av släden.

Min ursprungsidé var att den skulle sitta på själva släden. Men då kommer ju bekymmret med att få hjulet att tryckas mot hyllan på ett bra sett.

Jag hade tänkt att man bockar aluminium till ett U och sedan låter hjulet gå inne i profilen. Är jag helt ute och cycklar nu? :)
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

1. Låt maskinen även lägga in lådorna i hyllorna (jag vet att det antagligen krånglar till konstruktionen något). Då vet du var la in dem, och slipper allt strul med att identifiera var de står. Så länge ingen flyttar på lådorna, så ligger de ju kvar där du lämnade av dem??? Dessutom är ju skokartonger så lika stora att du utan problem kan ha till och med "snygga rader" av kartonger utan att det är något problem. Se bara till att lämna någon centimeter mellan dem så att de inte hakar i varandra...

2. Jag har tidigare jobbat med liknande transportörer (för ytbehandlingsindustrin), dock för flera hundra kg istället för enstaka. Vi använde just motställda U-balkar (i vårt fall färdiga stålbalkar). Bara du inte gör det för klent bör det duga. Använd bara enkla fjädrade hjul på sidorna för att se till att centrera släden mellan balkarna så att inte släden "wobblar" eftersom du måste ha lite utrymme mellan släden och ytterkanten på U:et.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det lättaste är ju att ta en låda med luftsug. Lite svårare är att ha en klo som greppar snyggt runt om. Frågan är om man måste stapla så högt som 15 lådor, räcker det inte med 5 - 10 för att få en nästan extrem volym.

Det jag kan se som ett problem är att den kommer att få ganska lång körsträcka när den hämtar en låda och ställer på ett "packbord". Är det 10 olika låder så får den köra fram och tillbaka ganska mycket.

Kan man iofs lösa med att plockaren "hamstrar" lådor så den slipper åka och läman varje gång.

Man kan som räls och som "balk" till traversen köra med aluminiumstegar (av typen längre), lätt, starkt, billigt osv...
bandiras

Inlägg av bandiras »

Är det nån mer än jag som får tankar till filmen Hackers? När dom bråkar så fint om vilket band som ska spelas=) Förlåt. De va lite off-topic.
Knoen

Inlägg av Knoen »

TERdON:
Jag är inne lite på samma spår där, om manskinen kan lägga tillbaka kartonger likväl som ta ut så borde man kunna hålla rätt bra koll. O dessutom kanske man till och med kan få maskinen att plocka om artikar i lagret så det blir så optimalt som möjligt.

Är inte säker på vad du menar med att hjulen vobblar. Om man har ett hjul som precis fyller upp utrymmet i U:et så borde det väl inte finnas något utrymme för att den ska kunna vrida sig? Eller tänker du på när det blir slitningar i mortordelarna, typ kullager och liknande?

netrunner:
jag tror också att det lättaste blir en luftsug. Men behöver sånna ha framdragna luftslangar för att fungera? Eller finns det sånna med "elkopressor"? :)

bandiras:
Den har jag aldrig sett. Men den verkar sevärd :)
bandiras

Inlägg av bandiras »

För alla som inte sett Hackers. Jag känner på mig att jag är på rätt ställe att säga detta: SE DEN! Många skratt utlovas och massa dregel (angelina jolie). Egentligen är det ingen komedi, men kul blir det och en kultfilm är det. Iaf i mina ögon.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Har du sett denna (Plockarmen från LaRdA´s CNC bygge)
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=14434
Knoen skrev:TERdON:
Är inte säker på vad du menar med att hjulen vobblar. Om man har ett hjul som precis fyller upp utrymmet i U:et så borde det väl inte finnas något utrymme för att den ska kunna vrida sig? Eller tänker du på när det blir slitningar i mortordelarna, typ kullager och liknande?
Japp, men brukar vara svårt att få till i praktiken att de går absolut spikrakt, men med litet intrimning skall det nog gå. :)

-------------------------------------------------------------------------------------

"Egentligen är det ingen komedi, men kul blir det och en kultfilm är det. Iaf i mina ögon."
He he... Tjaa, visserligen verkar det råda delade meningar, men personligen blir det : :tumupp: En och annan nostaligtripp utlovas :)
Knoen

Inlägg av Knoen »

Hehe, det var ingen dårlig pjäs han hade fått till :)

På tal om armar. Många här var ju inne på att köra med sugkoppar istället för gripklor. Tror du det är möjligt att köra med sugkoppar även om man ska försöka få tillbaka kartonger i hyllan?

Ahh, finns det något alternativ till att köra U-profilier? Det var ju någon som tänkte att man kunde motera motorn vid sidan av släden och göra någon form av kjedja/remdrivning.

Håller på att leta motorer nu. Men det var lättare sagt än gjort. Det är motorstyrningen som ställer till det lite. Jag har ju inte möjlighet att programmera hur motorerna ska röra sig i förväg. Varje plock blir ju helt olika. Det verkar som om många motorstyrningar är gjorda för att programmeras vid en dator och sedan köras i sekvenser. Det kan ju inte jag göra.

Jag vill ju ha en som man enkelt kan styra från en enkel enchipsdator.

Alternativet är att bygga en helt egen styrning, men det verkar lite väl krångligt. O dessutom är inte mina elektronikkunskaper direkt överväldigande :)

Någon som har tipps på en bra styrning? eller en alternativ lösning?
Skriv svar