Kanske kan man som "fickor" vid operatören som olika beställnignar hamnar i. När maskinen vet att han inte har något mer att plocka på en beställning väntar han tills den fickan är helt tömd på innehåll. Då plockar den automatiskt nästa beställning i kön. På så sätt behöver aldrig operatören vänta, och inte heller blir han totalt överöst med kartonger.
Jag har tänkt mig en plockmaskin som opererar längs hyllkanterna, den har ett arbetområde som sträcker sig några meter längs med hyllsektionen. Sedan tar nästa maskin vid. På så sätt kan maskinen plocka flera artiklar samtidigt (oftast). Frågan är transporten till operatören. Den kommer ju bestämma hur den här "släden" eller vagnen ser ut. Kanske måste släden har en plockarm för att flytta kartonger till och från den transportlösning man valt.
Har kollat lite på telferbanor. De verkar vara avsedda för laster över 40-50 kg. Det skulle ju onekligen räcka till. Men jag har inte fått någon uppfattning om hur flexibla de är. Kartongerna är ju olika i storlek. Dessutom är locken konstruerade olika. Ibland sitter locket fast i övriga kartongen som en del av den. Andra ggr är den bara lagt löst upppå. Valet av trasportlösning är inte helt lätt

Jojje:
Min kamera har lämnat in, så jag kan tyvärr inte förse dig med några bilder för tillfället. Men jag kanske kan ordna en liten enkel teckning

Haha, jag kan tänka mig minen på killen som ska försöka få lite jobb gjort om strömmen går o det inte finns en logisk placering för artiklarna

Mindmapper:
Nu ska vi se om jag förståt detta rätt. Det hyllplan som kartongerna står på ska kunna röra sig? Det var lite annorlunda än vad jag tänkt

Eftersom vi inte embalerar våra kartonger alls med något yttermaterial så är kartongerna rätt stabila för att tåla transport. Så det borde inte bli något problem med att låta något verktyg ta tag i dom för att lyfta eller dra dom rätt. Har tittat lite på hängtransportörer det kanske kan vara något. Frågan är hur flexibelt det är när kartongerna är olika stora. Vad tror du om ett transportband längs golvet?
Hehe, egentligen har man ju lyckats rätt bra då

Jag hade tänkt ungefär följande. Man bygger inte in all logik och styrteknik i en central enhet. Tänket göra det i flera steg. Det blir då lättare att hantera enheter som går sönder. Tex, har man en centraldator som kommunicerar med databasen och som har överblick över allt som ska plockas. Den talar då om för en släde att "hämta den här artikeln" sedan blir det logik i släden själv som får se till att rätt kartong hämtas och läggs på transportbandet. Detta är som sagt lösa funderingar än så länge, kom gärna med feedback

Jag har fått för mig att styrsystemet till dessa motorer som behövs är rätt krångliga att skriva/göra. Så jag gissar att jag får köpa fädiga sånna. Men en viss logik får jag nog skriva själv ändå. Har någon något att rekomendera vad gäller tex motorer eller styrprogram så är jag tacksam

Jag har sett styrenheter som man kan programmera rätt så exakt vad gäller hastighet, avstånd, accerelation o så vidare. Verkar rätt intressant men frågan är ju vad det kostar att köpa. Jag tror att jag hittat en programvara som kan leta reda på strekkoder i en vanlig bild. Kanske kan man använda den för att analysera vilken kartong som står vart i hyllan. Samt för att sortera ut en enda kartong ur en hel hög.
TERdON:
Har letat liter efter ett system som redan är uppfunnet utan att hitta så mycket än. Men jag letar vidare det kan ju vara intressant att se hur de löst transportproblmet och sånna saker. Samt hur de plockar från hyllorna.
Jag har försökt hitta bilder på sånna hyllor som du nämner men utan att ha hittat något riktigt bra. Men jag tror jag vet vad du menar. Frågan är hur många kartonger ihöjd du du kan ha mellan två "hyllplan" eftersom de roterar så kommer de väl rätt nära varandra stundtals? Hur breda är dessa hyllor? typ 50cm eller flera meter? Om du snubblar över en länk så hojta till