Spatial Stereo?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ASEA

Spatial Stereo?

Inlägg av ASEA »

Många radioapparater från typ 80-talet är märkta med nåt som kallas "spatial stereo" och har en liten omkopplare där man kan välja, mono-stereo-spatial.
Antar att det ska ge lite mer rumskänsla, typ större ljudbild än vad en liten radio normalt kan ge.
Men vad görs rent elektroniskt och ljudmässigt med signalen? :humm:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Spatial Stereo?

Inlägg av MadModder »

Vad jag förstått så görs en frekvensoberoende fasförskjutning, dvs en enkel fördröjning av ena kanalen.

Nyare bärbara apparater med denna funktion (som då heter incredible surround) har istället en frekvensberoende fasförskjutning. Det låter bättre än spatial.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

ASEA skrev: 23 augusti 2023, 13:51:17 Många radioapparater från typ 80-talet är märkta med nåt som kallas "spatial stereo" och har en liten omkopplare där man kan välja, mono-stereo-spatial.
Antar att det ska ge lite mer rumskänsla, typ större ljudbild än vad en liten radio normalt kan ge.
Men vad görs rent elektroniskt och ljudmässigt med signalen? :humm:
Om jag inte minns fel så fanns det MP3-spelare under andra halvan av 1990-talet som hade både equalizer och någons slags 3D/surround-funktion. Mitt intryck är att dom funktionerna senare försvann, men jag har inte letat jättemycket. Kanske försvann dom ungefär när Spotify kom i början av 2000-talet. MP3-lyssnandet ersattes med Spotify.

/Pi
ASEA

Inlägg av ASEA »

Det här är innan surround(90-tal?) som är en mer påtaglig effekt.
Det är nog som Madmodder är inne på!
Tänkte jag skulle göra nån djupdykning i nåt kretsschema så småningom och se vad som exakt görs.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Tänkte jag skulle göra nån djupdykning i nåt kretsschema så småningom och se vad som exakt görs.
ASEA:

Jag har tänkt lite i den riktningen. Även om du tänker 80-tals hårdvara och jag tänker 90-tals (eller senare) mjukvara.

Det som gick att göra i mjukvara i en PC på 1990-talet borde gå att göra enkelt i nästan vad som helst i dag.

Jag har letat lite efter någon DIY/Open Source-pryl så att man kunde göra något själv.

Mitt intryck är att mer avancerade lösningar använder DSP.

Jag skulle hellre se en mjukvarulösning än en hårdvarulösning. Mjukvara borde skapa förutsättningar för fler möjligheter att ställa in efter önskemål och rummets akustik. Jag vill gärna se "surround" och equalizer tillsammans.

/Pi
guckrum

Inlägg av guckrum »

Hittade dessa:

https://www.vintage-radio.net/forum/att ... 1265239345
https://www.vintage-radio.net/forum/att ... 1265239345

Verkar vara korskoppling och fasförskjutning.

Längre fördröjningar var nog svårare att göra på den tiden, det var kanske först med Dolby Surround som det blev vanligt med charge-coupled-devices (CCD) i audiohemelektronik?

Nuförtiden kan man ju implementera "nästan vad som helst" i audioväg på kisel utan att det drar så mycket effekt. Man kan ju fördröja, lägga till rumseko och mixa kanaler för att emulera högtalare i ett specifikt rum, till exempel.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Enklast är att, som Madmodder meddelat, fasvända signalerna i var kanal och mata den fasvända signalen till motsatt kanal.

Här är ett bra exempel på hur det bli: https://www.youtube.com/watch?v=O8lxpeuiPns
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nja... fördröja och fasförskjuta skrev jag, inte fasvända.
Att fasvända ena kanalen låter inte bra alls då allt försvinner från centrum så att säga.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Detta är från en Philips radio ca 1983.
Philps D8414-sida4 urklipp.jpg
Kanske olika tillverkare gjorde olika lösningar.
Men här ser det ut som man "bara" kopplat ihop kanalerna med ett 100Ω motstånd.

Lite annorlunda också med tonkontroller efter slutsteget.
Normalt brukar man väl ha det på lågnivåsidan. :humm:

Men det är ju inga monsterförstärkare precis, 5W!😅
Förstärkarchipet;
TDA1905.PDF
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja jag läste något om crosstalk. Men hur fungerar det rent praktiskt? Det blir väl ingen bredare stereobild av det? Tycker snarare tvärt om. :humm:
ASEA

Inlägg av ASEA »

Nä alltså det är blygsam hörbar effekt, men jag inbillar mej att det kan vara lite olika på olika apparater.
Jag har en några år nyare Philips radio(1986?), dock nerpackad för stunden. Men där jag vill minnas att det är en mer påtaglig effekt.
Ska se om jag kan hitta modellnr och schema till den också.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

MadModder skrev: 23 augusti 2023, 17:51:49 Nja... fördröja och fasförskjuta skrev jag, inte fasvända.
Att fasvända ena kanalen låter inte bra alls då allt försvinner från centrum så att säga.
Same, same but different. Jag vet nu inte hur Tretow fick till hystereoupplevelsen i sin låt men tanken i en del system är ju att dra isär stereokanalerna maximalt.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Vad som egentligen räknas som "Spatialt ljud" och vad som avses på billiga radioapparater from the 80s kan nog diskuteras! :wink:

MadModder;
Alltså stereoeffekten blir ju mindre, mindre riktningsbestämt om man vill.
Vilket också låter logiskt med tanke på hur det är kopplat, iallfall på just denna apparaten.
Detta är väl tänkt i viss mån ge nån slags större "rumskänsla" antar jag. :doubt:

Men jag gillar det personligen inte, och använder inte läget.
Tänkte använda spatial-läget på brytaren till att aktivera en bluetooth-modul med.
Men tyckte det kunde vara kul att iallafall förstå vad det är för nåt och hur det funkar innan man börjar klippa och löda. :mrgreen:

Sen gillar jag gamla Philips-apparater från denna tid.
Kanske inte det häftigaste utseendet alltid, men de brukar leverera med bra radiodelar och ljud.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det finns olika varianter på detta.

Philips gjorde bara så att respektive kanal mixades med motfas från den andra kanalen.

Exempelschemat som ASEA visar har ju omkopplaren i motkopplingen, och tonkontrollen sitter också i motkopplingen.

Jag har haft en Philips som haft potentiometer så att man steglöst kan reglera mono-stereo-spatial.

Min åsikt är att dessa Philips som enbart reglerar bredden i sig låter utmärkt. Det går att använda detta utan att tappa "hifikvalitet" så att säga.

Det fanns dock en del japanska apparater, som också gjorde nån slags fasförskjutning/fördröjning och dessa låter i mitt tycke skit. Om man matar in en monosignal eller möjligtvis en signal med ljud i enbart en kanal så får man en klart märkbar dipp i frekvensgången där denna fasförskjutning visar sitt fula tryne så att säga. Med andra ord är det i mitt tycke en funktion enbart lämpad dels för att imponera i butiker och dels att använda för den som är "tondöv med avseende på ljudkvalitet". Försämringen är såpass stor att för mig är det hur lätt som helst att höra försämringen t.ex. på en Hitachi Mini, en pytteliten bärbar stereokassettradio med massiva 3" bredbandselement...

Tror att tumregeln är väl just att "spatial" avser koppling som inte gör nån påfrestande fasvridning/fördröjning medan "wide" kan förstöra ljudet hur illa som helst.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja just det, det är ju på motkopplingen. :idea:
Kanske skulle ha läst databladet lite noggrannare. :mrgreen:
Skriv svar