Hjälp att göra ett Skiljerelä
30A räcker kanske inte. Men det finns ju saftigare kontaktorer. En ide skulle vara att ha en klenare kabel för att begränsa strömen.
Nej det gämför Vin med ett diodspänningsfall. R1 & R2 Delar ner spänningen som sedan gämför med diodspännignen. R3 är för att få en hysteres. Så att kopplingen inte kommer i självsvängning. Men jag tror inte att kopplingen är lämplig för dig. Men det är vad du ville ha.
Nej det gämför Vin med ett diodspänningsfall. R1 & R2 Delar ner spänningen som sedan gämför med diodspännignen. R3 är för att få en hysteres. Så att kopplingen inte kommer i självsvängning. Men jag tror inte att kopplingen är lämplig för dig. Men det är vad du ville ha.
Vad för värden kan jag sätta på komponenterna?
Men jag måste ju kunna använda min 16mm2 kabel för att sedan gå ner i kabelarea typ en 20cm innan mitt andra batteri, eller det kanske inte funkar.
Men med klenare kabel blir det inte varmt då?
Finns det någon formel som man kan använda för att räkna ut vilken styrka som flyter fran i kabeln?
Men jag måste ju kunna använda min 16mm2 kabel för att sedan gå ner i kabelarea typ en 20cm innan mitt andra batteri, eller det kanske inte funkar.
Men med klenare kabel blir det inte varmt då?
Finns det någon formel som man kan använda för att räkna ut vilken styrka som flyter fran i kabeln?
Man brukar ju ofta lösa det där med flera batterier genom ett relä som kopplar ihop startbatteriet med förbrukningsbatteriet så fort som generatorn lämnar laddning. Så har jag det i min husbil och jag har haft det så när jag hade stor stereo i en gammal 740. I min jeep har jag samma princip men där är startbatteriet på 24v och det andra på 12 så jag har en 24-13,8v 20A omvandlare mellan.
Lämpliga reläer finns t.ex. HÄR!
Storebro / Victron har oxå mer avancerade burkar som håller koll på laddningsstatus på ett lite intelligentare sätt. Men då kostar det ju lite...
//B1N4RY
Lämpliga reläer finns t.ex. HÄR!
Storebro / Victron har oxå mer avancerade burkar som håller koll på laddningsstatus på ett lite intelligentare sätt. Men då kostar det ju lite...
//B1N4RY
Om själva kretsen brinner tror jag inte den gör så stor skada. Den är ju _såklart_ avsäkrad innan inkoppling.
Självsvängning är en sak störningar en annan bilmiljö är inte så snäll mot elprylar. Tex kanske den slår av och på vid strömspikar vid tex helljuspåslag, kraftig stereo etc. Det mesta går att undvika om man konstruerar rätt men helt failsafe är inga prylar.
Denna koppling har ingen annan fuktion än just den beskrivna, dvs på vid en viss volt och av vid en annan lägre volt. Dvs inget "skydd" mot något.
Fast i kostnad är den ju ingenting typ 20-30 spänn kanske så funkar det så funkar det.
Behövs nog dock en transistor som orkar dra relät förrutom det som syns i det sk. schemat.
För att få kraftigare relän kan man koppla samman två 40A relä. Finns på tex biltema.
Självsvängning är en sak störningar en annan bilmiljö är inte så snäll mot elprylar. Tex kanske den slår av och på vid strömspikar vid tex helljuspåslag, kraftig stereo etc. Det mesta går att undvika om man konstruerar rätt men helt failsafe är inga prylar.
Denna koppling har ingen annan fuktion än just den beskrivna, dvs på vid en viss volt och av vid en annan lägre volt. Dvs inget "skydd" mot något.
Fast i kostnad är den ju ingenting typ 20-30 spänn kanske så funkar det så funkar det.

För att få kraftigare relän kan man koppla samman två 40A relä. Finns på tex biltema.