MAX3233E

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kiske

MAX3233E

Inlägg av Kiske »

Hej

Jag har råkat lagt in lite fel variabler i konfigureringen av min router (asus wl-500gP) som gör att den inte har lanportarna rättkonfigurerade så den är tämligen oåtkomlig.
Av nån outgrundlig anledning så fick jag för mig att reboota routern innan jag var klar med inställningarna. :oops: (den kör linux).
För att lösa det måste jag ta mig in via seriella porten så jag håller på att bygga en TTL->RS232 konverter till den men har ett litet problem.
Enligt den typiska uppkopplingsmodellen på MAX3233E kretsen så behövs en 0.1uF's kondning mellan VCC och jord och jag har inte några sådana hemma.
Vågar man använda andra värden eller förstör det hela meningen med att ha den?
Jag antar att den filtrerar bort något högfrekvent brus men behövs den verkligen om den redan sitter på en filtrerad spänning då jag tar spänningen från routern?
Väldigt tacksam för svar av er gurus här.

MVH Jonas
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag skulle säga att du kan hoppa över den (mellan VCC & GND).
Visst är den bra att ha för att ta bort störningar, men ibland måste man fuska lite...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Routerns matning bör vara så pass avkopplat att det går bra om du håller "korta" ledningar (säg 20cm max.), dessutom duger "alla" kondingar men elektrolyter är lite sämre till detta.

Från 47nF och uppåt duger helt fint om det ens behövs.
Kiske

Inlägg av Kiske »

Tackar så mycket.
Då skippar jag den, ledarna kommer inte vara längre än ett par centimeter så det blir nog bra ..
Då slipper jag åka ner på elektronikaffären. Bara o börja löda då :D

MVH Jonas
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Går det verkligen inte att trycka en ny image till den med tftp i början av bootsekvensen?
Skriv svar