Om nätadaptor till extern hårddisk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RadarEnt
Inlägg: 1544
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Om nätadaptor till extern hårddisk

Inlägg av RadarEnt »

När jag kom hem i dag fick datorn ingen kontakt med den externa hårddisken jag har kopplad till den här datorn.
För att komma fram till om det är adaptorn eller hårddisken som lagt av har jag hittat en annan adaptor med rätt kontakt.
Finns det någon risk att de är olika kopplad?
Original heter Jentec Technology Co LTD. DC out +5V/2A, +12V/2A
Den jag tänkte prova med: Buffalo DC out 5V/1,5A, 12V/1,5A
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34051
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Om nätadaptor till extern hårddisk

Inlägg av Glenn »

Det funkar nog bara du inte har för gammal hdd.

Dessa nätagg som har 5/12V och hdd-kontakt är notoriskt dåliga, tror en 4-5 stycken har pajat för mej.

Ett som kom direkt från kina blev det ljusshow i och det kom rök, efter det köpte jag bara sådana sålda i sverige..
Mindmapper
Inlägg: 6477
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Om nätadaptor till extern hårddisk

Inlägg av Mindmapper »

Känns som det vore bättre att veta typen på hårddisken.
Nätdelen du tänker koppla in har ju sämre data än den gamla så den kanske inte räcker för att driva hårddisken.
Om hårddisken behöver mer ström än nätdelen kan ge spelar det ingen roll hur de är kopplade.
Normalt klarar en dator att förse hårddiskar med ström via USB kabel. Fast det beror också på vad det är för hårddisk.
MiaM
Inlägg: 10194
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Om nätadaptor till extern hårddisk

Inlägg av MiaM »

Om du med extern hårddisk menar en hårddisk som är monterad i en låda avsedd för att folk i allmänhet ska använda den så bör du absolut mäta pinout först.

Om du däremot menar en intern hårddisk som ligger löst externt och har en såndär liten låda som kopplas i PATA/SATA-porten med övergång till USB så gäller vad Glenn skrev, den pinouten på strömkontakt är extremt väl standardiserad.
RadarEnt
Inlägg: 1544
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Om nätadaptor till extern hårddisk

Inlägg av RadarEnt »

Med extern hårddisk menar jag en som är fabrikstillverkad som en egen enhet i egen låda för att kopplas med USB-kontakt till datorn, med egen strömförsörjning av nätadaptern.
Fabrikatet är Lacie, Design By F-A Porsche. Mer än så går inte läsa av på skalet. Det är en gammal rackare på 200 eller 250 GB. Gissar på att den kan var från år 2008 eller liknande.
Till att börja med räcker det för mig att veta om hårddisken indikerar att den fungerar. Det är alltså i första hand felsökningssyfte. Om LEDen som visar att den är på skiner när jag kopplar in den andra adaptern, tycker jag att det indikerar att det är originaladaptern som är felande. Om så är fallet skaffar jag en ny adapter med 2 A uteffekt, om inte testadaptern räcker till för att driva hårddisken.
Frågan är om det finns risk att kontakten från adaptern till hårddisken är kopplad på något annat sätt än vad originaladaptern är. Om någon av spänningarna ligger på andra stift än vad som är nyttigt för den externa hårddisken i det här fallet.
MiaM
Inlägg: 10194
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Om nätadaptor till extern hårddisk

Inlägg av MiaM »

Jag skulle ha skruvat isär den och provat att ansluta den faktiska hårddisken internt i en dator.

Men det bör ju vara lätt att ohm:a hur de är kopplade. Eller iofs, om den har elektronisk strömbrytare som bryter både +5 och +12 så kanske det inte blir helt lätt.

Om du vet att originalnätdelen är kass så kan du kanske ta isär den (går ofta att använda skruvstäd eller hammare på rätt sätt för att få svetsad plast att dela sig) och se om det helt enkelt är trötta kondingar.

Sidospår: Jag har nån "Packard Bell" extern PATA-USB-hårddisklåda där nätdelen är trött. Den orkar driva kontrollern men diskar av hygglig storlek osv orkar den inte riktigt starta, så man får driva själva disken från separat nätagg. Tror att jag råkat kasta minst en disk som kanske funkar innan jag en gång för alla skrev supertydligt på den att nätdelen är klen.

Dvs om nätdelen är klen men orkar driva kontrollern så kan du ev mata själva disken från annat nätagg.
RadarEnt
Inlägg: 1544
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Om nätadaptor till extern hårddisk

Inlägg av RadarEnt »

Själva min fråga har jag ställt i två olika inlägg.
Finns det någon risk att de är olika kopplad?
Frågan är om det finns risk att kontakten från adaptern till hårddisken är kopplad på något annat sätt än vad originaladaptern är
Något direkt svar har det hittills inte kommit. En gissning:
Det funkar nog bara du inte har för gammal hdd.
En chansning på att det kommer fungera är jag inte så pigg på.
så bör du absolut mäta pinout först.
Om det är nätadaptern som lagt av kommer jag väl inte få några svar av att mäta på den? Annat än att jag konstaterar om den fungerar eller inte. Om den inte fungerar vet jag ändå inte om den andra nätadaptern är kopplad på samma sätt.
ansluta den faktiska hårddisken internt i en dator.
Att du skulle göra det ger inget svar på om min hårddisk fungerar. Visst, jag kan nog rota fram en gammal stationär dator och koppla disken till, men till att börja med vill jag veta om det finns risk för att nätadapterna kan vara olika kopplade.
Om du vet att originalnätdelen är kass
Det är ju det som jag inte vet ännu.

OK, jag ska mäta om origanaladaptern ger ut något.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Om nätadaptor till extern hårddisk

Inlägg av Klickmans »

RadarEnt skrev: 8 augusti 2023, 15:18:34 När jag kom hem i dag fick datorn ingen kontakt med den externa hårddisken jag har kopplad till den här datorn.
För att komma fram till om det är adaptorn eller hårddisken som lagt av har jag hittat en annan adaptor med rätt kontakt.
Finns det någon risk att de är olika kopplad?
Original heter Jentec Technology Co LTD. DC out +5V/2A, +12V/2A
Den jag tänkte prova med: Buffalo DC out 5V/1,5A, 12V/1,5A
Kolla polariteten, dom brukar nästan alltid ha plus i mitten, oftast via en vanlig DC-kontakt.


12 Volt 1-2 Amp
RadarEnt
Inlägg: 1544
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Om nätadaptor till extern hårddisk

Inlägg av RadarEnt »

Det är inte den typen av kontakt.
Det ska vara både 5V och 12V.
RadarEnt
Inlägg: 1544
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Om nätadaptor till extern hårddisk

Inlägg av RadarEnt »

Nu har jag försökt mäta output från kontakten.
Jag har helt enkelt för klumpiga grejer för att kunna mäta utan att riskera kortsluta något i kontakten, om nu originaladaptern skulle vara ok. Om jag hittar någon chassikontakt i skrotlådorna skulle det kanske gå mäta på den i stället.
Så min fråga kvarstår:
Finns det någon risk att originaladaptern och den andra är olika kopplade? Att 5 och 12 V skulle vara kopplade till andra stift än vad min externa hårddisk vill ha?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Om nätadaptor till extern hårddisk

Inlägg av JimmyAndersson »

”Det är inte den typen av kontakt.”

Så vad är det för kontakt? :)
Är den nätadaptern till för en extern hårddisk?

Det finns massor med olika nätadaptrar och ingen direkt standard för kontakterna, bara ”den här är vanlig till ..”
Men ingen garanti. Så, ja, det finns en risk. Det gör det alltid när man inte är säker. :)
RadarEnt
Inlägg: 1544
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Om nätadaptor till extern hårddisk

Inlägg av RadarEnt »

Original nätadaptern är den som följde med vid köpet av den externa hårddisken.
Kontakten som ansluts till hårddisken består av en metallring ca 8 mm i diameter. I den ringen är det fyra metallstift och en klack av plast. Ett stift ska ge 5V, ett stift 12V och de andra lär väl vara minus till plus-stiften.
Nåväl, det finns alltså en stor risk att det är olika på olika adaptrar.

Det bästa verkar vara att ta med grejerna nästa vecka, när jag ska in till Östersund, och be grabbarna på Alina kolla upp. Om det är adaptern som är felande kan de kanske plocka fram en ny.
Lite trist bara att behöva vänta så länge för besked. Jag har ett dokument liggande på den här externa hårddisken jag behöver jobba med, som bara delvis finns på backup.
Om det skulle visa sig vara min externa hårddisk som är felande är det bara att bita i det sura äpplet och återskapa en stor del av dokumentet.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1057
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Om nätadaptor till extern hårddisk

Inlägg av JohnGalt »

Klack säger du, då bör det vara mini-DIN varianten (LaCie har ett par olika kontakter).
Mät om du har samma spänning från det nya PSU't, 12V till vänster om klacken, 5V till höger, GND på de två övre.
lacie.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RadarEnt
Inlägg: 1544
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Om nätadaptor till extern hårddisk

Inlägg av RadarEnt »

Den kontakten är det. Nu fick jag i alla fall veta vad kontakten heter.
Men som jag nämnde anser jag risken vara för stor att kortsluta något i kontakten med mina mätpinnar.
Jag får helt enkelt vänta tills nästa vecka.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5914
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Om nätadaptor till extern hårddisk

Inlägg av rvl »

Okopplat är det tämligen riskfritt att ohmmäta förmodad minus till minus. Sen kan man ta en stump flertrådad ledning med isolering och träda på intressant stift.
Skriv svar