Hej!
Vet ni om det finns någon USB-powerbank som kan laddas från flera input samtidigt, och på samma gång ta ut ström (i större eller mindre mängd)? Alternativt tips på lämpliga komponenter för ett sådant bygge?
Användningsområde är elsystem ombord på en långfärdscykel, där både en navgenerator + liten solpanel är källa, och GPS/mobil och lite annat konsumenter.
Jag har redan (både hembyggda och köpes) konverterare så av navgeneratorn kan ge ca 5V 1A.
laddning av powerbank från flera input samtidigt + användning
-
- Kontakt:
- Hobbyisten
- Gått bort
Re: laddning av powerbank från flera input samtidigt + användning
Kanske ha 2 powerbanks och parallellkoppla outputen ? Eftersom du har mer än en sak du ska driva så blev det ändå bäst med flera powerbanker (om inte det är så att det blev ett väldigt underutnyttjande av någon av dom).
hadde helt klart byggt en, med utgångar som passar och om möjligt mppt för laddning, eller en för varje laddingång
-
- Kontakt:
Är det rekommendabelt, att parallellkoppla? Tänker att man inte vill driva någon av dem baklänges om de skiljer sig åt i till exempel tomgångsspänning.Hobbyisten skrev: ↑9 augusti 2023, 21:27:20 Kanske ha 2 powerbanks och parallellkoppla outputen ? Eftersom du har mer än en sak du ska driva så blev det ändå bäst med flera powerbanker (om inte det är så att det blev ett väldigt underutnyttjande av någon av dom).
I övrigt räcker det nog rätt bra med en (och de flesta köpes har redan 2 utgångar); använder det mest för att jämna ut energiförsörjningen - tanken är att sol och dynamo i alla fall över ett dygn tillsammans ger mer än vad förbrukarna drar.
Håller med om att det är nog en bra idé att bygga själv.
Annars kan du i princip kanske använda minsta sortens såndär "solgenerator". Risken är väl dock att förlusterna som måste överkommas för att den ska börja ladda är för höga för att vara vettig i detta fall. Tänker annars att de går ofta att laddas med nät/bilbatteri och sol i åtminstone nån kombination med två samtidigt. Vissa kan ha två separata solpanelingångar. En solingång kan ju gå till solcell och en annan till navgeneratorn (likriktad).
Ytterligare en variant är väl att köpa en såndär ganska billig solregulatorburk som innehåller enkel laddare och krets som kan bryta last ifall det blir underspänning på batteriet. Inte helt säker men misstänker att det bör gå att koppla två såna parallellt till samma batteri.
Båda dessa två förslag är väl kanske lite overkill / för stort dock? Vet inte vad du ska driva och hur stor panel du har. Typ om det är t.ex. en liggcykel med kaross och tak stort nog att rymma en "fullstor" panel (på flera hundra watt) så är det väl läge för nåt som jag föreslår, medan om panelen är nåt som du hänger på ryggen / pakethållaren eller liknande så är väl mina förslag inget vidare.
Annars kan du i princip kanske använda minsta sortens såndär "solgenerator". Risken är väl dock att förlusterna som måste överkommas för att den ska börja ladda är för höga för att vara vettig i detta fall. Tänker annars att de går ofta att laddas med nät/bilbatteri och sol i åtminstone nån kombination med två samtidigt. Vissa kan ha två separata solpanelingångar. En solingång kan ju gå till solcell och en annan till navgeneratorn (likriktad).
Ytterligare en variant är väl att köpa en såndär ganska billig solregulatorburk som innehåller enkel laddare och krets som kan bryta last ifall det blir underspänning på batteriet. Inte helt säker men misstänker att det bör gå att koppla två såna parallellt till samma batteri.
Båda dessa två förslag är väl kanske lite overkill / för stort dock? Vet inte vad du ska driva och hur stor panel du har. Typ om det är t.ex. en liggcykel med kaross och tak stort nog att rymma en "fullstor" panel (på flera hundra watt) så är det väl läge för nåt som jag föreslår, medan om panelen är nåt som du hänger på ryggen / pakethållaren eller liknande så är väl mina förslag inget vidare.
-
- Kontakt:
Tack. Tanken är två solpaneler på ungefär A5 - A4-storlek var. På varje sida bagagelådan på - faktiskt - en liggcykel, för att öka chansen att en sida är i solen. Men där tar jag nog helt enkelt en befintlig "friluftspanel" och ändrar form på bara.
Om jag hade haft en velomobil (de som har 3-4 hjul och ett nästan heltäckande aerodynamiskt skal) hade det fått plats mer - kanske en böjbar panel inplastad direkt som en del av karossen ...
Om jag hade haft en velomobil (de som har 3-4 hjul och ett nästan heltäckande aerodynamiskt skal) hade det fått plats mer - kanske en böjbar panel inplastad direkt som en del av karossen ...