Ny på forumet, Ny inom elektronik.
-
Kezo, Förlåt mig, men vilket kit? Clas Ohlson kitet? 
Stuggi, Hm, jo det är väll det, hittade ett ganska intressant "start paket" från elfa, är det något att ha tror ni, med lödstationen?
Jim_the_one, den verkar helt klart intressant för mig, men jag kommer bli fattig på kuppen, då jag har andra planer för mina pengar känns det dumt att lägga ner mycket pengar på något som kanske inte ens blir ens intresse, även fast jag är djupt intresserad av det..

Stuggi, Hm, jo det är väll det, hittade ett ganska intressant "start paket" från elfa, är det något att ha tror ni, med lödstationen?
Jim_the_one, den verkar helt klart intressant för mig, men jag kommer bli fattig på kuppen, då jag har andra planer för mina pengar känns det dumt att lägga ner mycket pengar på något som kanske inte ens blir ens intresse, även fast jag är djupt intresserad av det..
-
-
Tja.. för att löda några få led behövs det inte någon lödstation..
Men just den där har ju labbagg lödstation och multimeter och det är faktiskt inte alls fel..
en multimeter, labbagg och någon sorts lödpenna/station är iaf ett måste för att pilla med elektronik. Vet du att du kommer att hålla på med en del och kan avvara en tusenlapp så råder jag dig till att hitta en sån där.
edit:
Den kanske är lite "overkill" den första veckan men sen tror jag att du har svårt att vara utan den.. har dock ingen själv, såg den när jag byggt mig ett labbagg och köpt en lödstation
Men just den där har ju labbagg lödstation och multimeter och det är faktiskt inte alls fel..
en multimeter, labbagg och någon sorts lödpenna/station är iaf ett måste för att pilla med elektronik. Vet du att du kommer att hålla på med en del och kan avvara en tusenlapp så råder jag dig till att hitta en sån där.
edit:
Den kanske är lite "overkill" den första veckan men sen tror jag att du har svårt att vara utan den.. har dock ingen själv, såg den när jag byggt mig ett labbagg och köpt en lödstation

Senast redigerad av Jim_the_one 9 december 2006, 20:32:10, redigerad totalt 2 gånger.
Jim, Okej, känns bara som om det kommer kosta en del, men åter till startpaketet som jag visade er förut (detta) är det något att ha, om man nu hoppar över lödverktyget med tanke på att jag får med det i lödstationen.
Limen, Hm, okej, jo, det känns som om "paketet" kan vara ganska dålig kvaltité på men de tar det priset just för att det är ett "paket", Kollade runt lite, en multimeter med enkla inst kostar kring 300kr, spänningsaggregat omkring 500 kr och en lödstation ca 400 kr, då hela detta lab set kostar 1400 kr, med mer avancerade inställningar än de jag nämnde ovan för priset av 300 + 400 + 500 = 1200, så känns det ganska onödigt att inte köpa "all-in-one".
Fast, om man nu snabbt tittar på min "inköps" lista står här
* Elektronik Lab 300
* Labstation
* Startpaket exl Spetstång, Sidavbitare, då jag redan har dessa, och att det tar "Hutlösa" priser för det.
(pris allt som allt, 2551 (i runda drag :O)
-----------------------
Ska låna Elektronik för alla, på biblotek
Är det något som saknas på listan för att komma igång i den stora världen av lödning?
Limen, Hm, okej, jo, det känns som om "paketet" kan vara ganska dålig kvaltité på men de tar det priset just för att det är ett "paket", Kollade runt lite, en multimeter med enkla inst kostar kring 300kr, spänningsaggregat omkring 500 kr och en lödstation ca 400 kr, då hela detta lab set kostar 1400 kr, med mer avancerade inställningar än de jag nämnde ovan för priset av 300 + 400 + 500 = 1200, så känns det ganska onödigt att inte köpa "all-in-one".
Fast, om man nu snabbt tittar på min "inköps" lista står här
* Elektronik Lab 300
* Labstation
* Startpaket exl Spetstång, Sidavbitare, då jag redan har dessa, och att det tar "Hutlösa" priser för det.
(pris allt som allt, 2551 (i runda drag :O)
-----------------------
Ska låna Elektronik för alla, på biblotek
Är det något som saknas på listan för att komma igång i den stora världen av lödning?

-
Tycker att innan du riktigt vet hur mycket du vill göra det här kan lugna dig lite... Läs i elektronikböckerna lär dig teori befäst teorin genom att öva dig praktiskt.. Det där elektroniklabbet kan nog hjälpa dig med det... eller så kan man ju köpa hem en massa komponenter och ett kopplingsdäck... När saker å ting börjar kännas som din grej (eller inte) och man börjar komma till de "intressantare" kopplingarna kan du skaffa labbagg osv... Själv har man förut gjort misstagen att börja intressera sig för något handlat på sig allt som behövts sen direkt tröttnat många kronor fattigare...
bara_hence, det är precis det jag tänker också, jag vill inte förhasta mig, det verkar så i ovanstående inlägg, men det känns verkligen som att rusa in, tror det blir exakt som du säger, då jag faktiskt har lite av det mesta hemma, fast i uruselt skick, dvs verktyg..
men vi får se, ska gå till biblan, och Elektronik Labet hamnar på önskelistan.. ^^
men vi får se, ska gå till biblan, och Elektronik Labet hamnar på önskelistan.. ^^
-
Vill tipsa om en java applet som är väldigt trevlig som hjälp när man pluggar teori...http://www.falstad.com/circuit/ Med den kan man bygga upp enkla och rätt så avancerade kretsar och se hör strömmar går och allt... Var en bra hjälp för mig när jag höll på med kretsar med kapacitans och så... Kan vara kul om man hittar kretsar på internet så ritar man in dem där kan man kolla hur de fungerar... bara att högerrklicka på dem så kan man få se varje komponent i oscilloskop Osv Osv... Finns även en del färdiga kretsar man kan klicka runt på och kolla hur det hänger ihop...
Håller inte med sodjan!
Är inte så lätt att förstå allt med grindar om man är helt grön.
Det finns även några böcker som heter 301 Elektroniska byggprojekt
även en med 501 en projekt har jag för mig.
Kolla det på ditt lokala bibliotek. Är en del "gamla" kopplingar men de är ändå lärorika skulle jag tro.
Är inte så lätt att förstå allt med grindar om man är helt grön.
Det finns även några böcker som heter 301 Elektroniska byggprojekt
även en med 501 en projekt har jag för mig.
Kolla det på ditt lokala bibliotek. Är en del "gamla" kopplingar men de är ändå lärorika skulle jag tro.
En enkel och stabil spänningskälla är fyra vanliga laddningsbara batterier i en hållare. Har man ingen hållare en söndagkväll så kör man macguiver stuket och rullar ett A4 papper till en tub, klipper till lagom längd, trycker i batterierna, tejpar dit sladdar i ändarna samt ett brett gummiband runt för att hålla trycket på kablar/batterier. Visst det blir inte exakt 5 volt men det duger till det mesta.
sodjan: Då jag inte har en aning om vad du talar om känns det ganska konstigt att köpa hem sådant, kan du berätta vad jag skulle ha för användning av det?
bara_hence, tack för tipset verkar intressant, ska pröva det när jag inte har upp till nosen med läxor, dvs om en halv timme eller liknande..
(rastar mig själv just nu)
DeVille, nej som sagt, jag förstod inte ett jotta, okej, bibloteket nästa.. eller imorgon..
Gimbal, haha, jag lovar att jag ska prova det någongång.. ^^
bara_hence, tack för tipset verkar intressant, ska pröva det när jag inte har upp till nosen med läxor, dvs om en halv timme eller liknande..

DeVille, nej som sagt, jag förstod inte ett jotta, okej, bibloteket nästa.. eller imorgon..

Gimbal, haha, jag lovar att jag ska prova det någongång.. ^^