Inlärningströskeln är enorm för den som bara vill kunna använda grejerna utan att ägna en massa tid åt att lära sig.
Begriper absolut inte varför grejer som är tänkt för mer nischad användning på något sätt kommer undan med att ha så mycket högre inlärningströskel. Denna kritik gäller väl de flesta mjukvarutvecklingsmiljöer men även sånt som t.ex. Inkscape, Gimp, Photoshop, KiCad.
Visst, ska man använda grejerna tvåsiffrigt antal timmar per vecka under halvlång tid är det säkerligen värt att lägga några dagar på att lära sig grejerna.
Men för t.ex. ett hobbyprojekt känns det bortkastat att lära sig vissa grejer.
Det dummaste är när saker verkar ändras mest bara för ändrandets egen skull. Det finns säkert jättebra skäl nåstans bakom varför VScode ändrat på hela run/build/compile-grejen jämfört med Visual Studio, men det är väl tveksamt om det verkligen är vettigt att just ändra allt?
Det är i mitt tycke också märkligt att det inte görs kurser eller instruktioner för detta för "motvilliga". Liksom det finns alla möjliga råd och tips och sånt för att plåga sig igenom skittråkiga saker inom en del andra områden, men om man saknar entusiasm för att lära sig en ny utvecklingsmiljö för 20:e gången så står man där alldeles ensam i världen, typ.
Varför finns det inte typ arbetsförmedlingsutbildnignar i sånt? Eller för den delen internkurser på företag?
(Det kändes som att jag överdrev något med 20:e utvecklingsmiljön, men om vi räknar alla programmeringsmiljöer jag har använt såpass att jag har nån koll på deras distinkta grejer så kan jag räkna upp Commodore 8-bitars typ VIC 20, C64, PET osv med skärmeditor och basictolk, maskinkodsmonitor för dessa, basic+editorn på Sinclair 8-bitars, den brutalt plågsamma editorn i ABC 80, AmigaBasic, K-Seka/AsmOne/Trash'em'one, Lattice-C/SAS-C, Hisoft Pascal, BASIC som ingår i PC/DOS, Turbo Pascal före blåa utseendet, Turbo Pascal från och med blåa utseendet, Turbo C, Quick Basic, QBasic, Visual Basic, Visual C++, Arduino Studio, Pascal, C, Assembler och Fortran under VMS. Om vi lägger till rena editorer så har vi t.ex. Edlin, EDIT (som är Qbasic utan basic), fullskärmseditorn som ingår i AmigaOS, CygnusED, EDIT i VMS, Notepad, Ultraedit32, Notepad++, VI, Emacs, JOE och en klase andra editorer jag åtminstone kört en snutt till av. Det blir 21 utvecklingsmiljöer och nära ett dussin separata editorer. Då har jag säkert glömt lite av varje. Och det tillkommer såklart sånt jag inte kommer ihåg såhär ur huvudet. Och för den delen grejer jag försökt mig på men inte orkat slutföra för att det var för plågsamt, såsom t.ex. Eclipse).