Förslag för att förbättra spänningsaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AlbertE

Förslag för att förbättra spänningsaggregat

Inlägg av AlbertE »

Jag byggde detta spänningsaggregat då jag gick gymnasiet:
IMG_0065.JPG_s.jpg
Det var en byggsats från Edutec:
IMG_0066.JPG_s.jpg
IMG_0067.JPG_s.jpg
IMG_0069.JPG_s.jpg
Jag har använt det i 30 år sen dess. Fungerar egentligen bra, med strömbegränsning etc. Men det har en stor nackdel. Det är att den inte riktigt klarar av höga strömmar utan att något går sönder. Det har hänt några gånger under åren sen jag byggde det. Säkringen går, man byter och det kanske hjälper. Oftast är det någon komponent som gått sönder. Då blir det att sätta sig och laga aggregatet och ta paus från projektet man egentligen höll på med.

Nu har det återigen hänt. Skulle testköra en bränslepump lite snabbt. 12V, gick nog upp i max 0.5A innan den plötsligt stannade. Säkringen hade gått, jag bytte den. Aggregatet startade (olastat), men dog efter en liten stund igen. Så det är någon komponent som kortsluter nu. Har inte öppnat den än, men ska sätta mig och felsöka när jag har tid.

Men jag skulle vilja fixa detta permanent. Har ni några förslag hur jag skulle kunna förbättra aggregatet? Det räcker gott med 2A max, men jag vill göra det mer driftsäkert. Visst, det skulle inte skada att kunna få ut högre strömmar, men det är enstaka tillfällen jag behöver det. Och då kan jag använda ett ombyggt datornätagg jag har, som levererar många ampere på 3.3, 5 och 12V.

Aggregatet brukar klara direkta kortslutningar utan problem. Spänningsmätaren går ner på noll, inget går sönder. Men det verkar som att köra något som belastar det mer gör att något överhettas.

Jag kan tänka mig att göra en rejäl ombyggnad invändigt, men jag gillar de analoga kontrollerna, så vill gärna låta den se likadan ut på utsidan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nifelheim
Den första

Re: Förslag för att förbättra spänningsaggregat

Inlägg av nifelheim »

Montera två snabba switchdioder , en över polskruvarna, alltså parallellt med D10 fast helst direkt på bananuttaget
och en diod från positiva uttaget till plus på likriktarbryggan (samma som kollektorn på transistorn)

edit: den första med katoden mot positiva uttaget och den andra med katoden mot likriktarbryggan
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ser ut som det ingår en diod i strömbegränsningen.
Elektronik för Alla hade ett bygge där en diod ingick och när den blev varm så
ändrade sig strömbegränsningen. Det går utföra annorlunda.
AlbertE

Inlägg av AlbertE »

Tackar! Jag har inte hunnit kolla så mycket mer än att jag lite snabbt mätt alla transistorer och dioder, vilka ser ok ut. Ska felsöka lite mer när jag får tid.
Vad ska switchdioderna göra?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Kommer Du ihåg vad det är som brukar gå sönder? Då är det lättare att föreslå något för att hindra en upprepning.

En bränslepump har stor induktans och kan ge en stadig smäll som lätt förstör halvledare. Både serietrissan och 723'an ligger illa till. Kan ev. behövas t.ex. motstånd i serie med avkänningarna och klippdioder till V+ på 723 och även en kondensator där kanske.

De föreslagna dioderna skyddar mot att ingången dras negativ, samt att serietrissans emitter blir backspänd så den går sönder. Alla dioder är hyfsat snabba på att börja leda ström, det är när laddningsbärarna skall ut som det skiljer stort mellan switchdioder och likriktare för 50Hz. Så även 1N400? bör skydda fint.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

MC3423 är en sådan där ic du kan hänga på utgången för att förhindra att transienter slår ut elektroniken.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det stämmer inte. Nämnda krets är ett överspänninngsskydd som triggar en tyristor för att kortsluta en överspänning när en nätdel går sönder. Det är andra lösningar som skall till för att hindra t.ex. en induktiv eftersläng från att förstöra nätdelen.

https://www.onsemi.com/pdf/datasheet/mc3423-d.pdf
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ett annat tips är att utföra en test av stabiliteteten.
Du behöver inte ha några dyra instrument som de flesta förordar i youtube-klipp och pdf:er.
ARRL-handbook 1999 tror jag det var har en bra beskrivning för en 723 om jag minns rätt.
https://www.edn.com/testing-a-power-sup ... ty-part-3/
Skriv svar