I de flesta stora datorhallar och andra viktiga kommunikationsnoder som företag har, så är det ett batterisystem och grejer med en systemspänning på 48V.
Jag har uppmärksammat att man kopplar batteriernas pluspol till jord, och säkrar av -48V.
Samma sak ut till all utrustning som går på 48V. Det är negativ matning.
Varför är det så?
Killarna från Relacom som var på ett ställe samtidigt som oss kunde inte svara på varför. Man gör alltid så fick jag till svar
Det kommer vad jag minns från längesen. Just nu gör man det bara för att man alltid gjort det, men när man bestämde sig för att telefonen även skulle matas med 48 V från telefonledningarna så kopplade man det så helt enkelt. Anledningen skulle, enligt min källa, vara att det inte var tokstandard på att ha jorden på minussidan.
Det där lär ju säkert ha att göra med galvaniska strömmar och sån skit...
Ta det där med - jord i bilar. Enligt många förståsigpåare så är det inte optimalt. Det sägs att + jord hade varit bättre för att minska materialvandring (läs rost). Det kan ju vara samma tänkt.
Är det inte så att om du lägger ner en telekabel i marken och gör den positiv i förhållande till omgivningen så kommer material att vandra från ledaren till omgivningen, ledaren löses alltså upp. Om man däremot gör ledaren negativ jämfört med omgivningen så kommer detta inte att ske i samma grad.
För mig har det förklarats att tändstiften slits mindre med plus till jord. Detta är nog fallet med en autokopplad tändspole, med skillda lindningar så kvittar det med polariteten.
Polariteten har betydelse, vid svetsning (med basisk elektrod, OK 48.00 m.fl.) så har man 70% av värmen på elektroden och 30% på grundmaterialet.
Ja tändstiften slits ju så hårt så det spelar ju stor roll... *ironi*
Har aldrig hört talas om några japanska bilar med + jord och det har inte polaren som är bilmek heller. Gamla brittiska med Lucas 6v elsystem finns ju dock som plusjordade. Lucas - firman som uppfann jordfelet, glappkontakten och mörkret.
Det kan ju iofs vara en missuppfattning eftersom många japanare (Suzuki m.fl) har sina strålkastare kopplade lite baklänges med + på gemensamma pinnen i H4:an och sedan ett ljusrelä som jordar en av de två glödtrådarna. Detta gör att vanliga kabelsatser till extraljus inte funkar utan modifiering...
Men någon + i chassie har dom inte.
jo "Lucas, mannen som uppfann mörkret" har man ju hör talas om. Men som jag fattade det var det inte Lucas prylarna som var felet. Utan snarare hur de användes på bilarna. En generator som monteras på motorn undersida, är mer utsatt för skit. sitter de dessutom under en läckande vattenpump så inser man att man kanske inte ska gnälla på Lucas när det strular.
När det gäller pluss eller minusmatning på tändstifen så beror det ju helt på hur tändspolen är konstruerad. Det kvittar om det är plus eller minusjord.
B1n4ry skrev:Lucas - firman som uppfann jordfelet, glappkontakten och mörkret.
Det säjs att ägare av Engelska bilar har ett stort problem. Dom reagerar inte på lukten av bränd elektronik eftersom dom istort sett lever i denna lite speciella lukt så fort dom åker i sin bil.
En annan rolig sak angående detta. En 4x4-tidning jämförde ett gäng 4x4-bilar, bland annat en Landrover Defender. En sak som var både plus och minus var att bilen aldrig var riktigt hel. Fungerade elhissarna så strulade innerbelysningen tex. Den del av detta som var plus var att det "var en del av charmen"
Jodå det beror på hur tändspolen är konstruerad, om det är en lindning med ett uttag för brytaren så får man en positiv spänning på tändstiftselektroden och elektroden slits mer. Med ett uttag på lindningen så utnyttjar man den frörsta delen av lindningen både till laddning av tändspolen och vid urladdning och får kanske 1000 volt "gratis"
Om tändspolen är lindad som transformator så kopplar man som man vill.
B1n4ry: Visst slits tändstift, och som jag skrev tidigare så beror det på polariteten. Försök att svetsa med minus på pinnen, eller TIG svetsa med plus i handtaget
danei skrev:När det gäller pluss eller minusmatning på tändstifen så beror det ju helt på hur tändspolen är konstruerad. Det kvittar om det är plus eller minusjord.
Men liknelsen mellan svets och tändstift håller jag inte med om. Tändstift har två elektroder som ska hålla. I svetsen är det en fråga om var uppvärmningen främst ska vara. En MAG svets med flusstråd funkar bättre med omvänd polaritet.
Ni kanske har rätt men jag tror bara att det är en mikroskopisk skillnad för annars så skulle tändsystemen som har två tändstift på samma tändspole ha mer slitage på ena stiftet än det andra