Testa bilgenerator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bamsetroll

Testa bilgenerator

Inlägg av Bamsetroll »

Hej!

Hitta en gammal bilgenerator hemma.
Testade den lite men fick inget ur den med hjälp av borren, kanske ska gå fortare?
Har en liten 26cc bensinmotor som jag tänkte koppla den till om den funkar.

Sökte runt lite och D+ är bara nån indikerings signal?
Måste man ha nån last på?

På Generator hittar jag tre poler.
+
-
D+

Bild
Bild

Mätte och fick dessa resultat om det är till nån hjälp
(D+) - (-) 43,3Ω
(-) - (+) >2000KΩ
(+) - (D+) >2000KΩ
Tekko

Inlägg av Tekko »

där du får 43 ohm skall du skicka in 12v för att magnetisera rotorn, då får du ström ut.
Bamsetroll

Inlägg av Bamsetroll »

Tack för svaret, ska testa det imorn.

/Robban
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Inte 12 V direkt, utan via en glödlampa (laddningslampan). Sätt en 5-wattare mellan D+ och B+ för att testa.

Och kör inte utan last (batteri), då knäcker du dioderna i generatorn.

Jag har provkört generatorer med borrmaskin, det går fint. Men det får vara en "riktig", sladdlösa brukar gå för sakta. Sätt fast generatorn och håll stadigt i borrmaskinen, det går tungt när den börjar ladda.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Brukar inte laddlampan styras via ett relä och fältnindningen via laddregulatorn, Sparkz ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På de bilar jag har pysslat med är Sparkz beskrivning precis rätt.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Stämmer med mina erfarenheter också.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Om det står D+ så är det nog 12 volt diret in till fältet, generatorn kräver en yttre laddregulator. För att detta ska bli rätt tala om modell på generator så är det lättare att hjälpa dig.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Hejsan!
Lånar tråden lite här istället för att starta en ny. Har en fråga om en generator jag har, av denna typ: http://www.olssonsiellos.se/Products/Pr ... emId=69417

Den skall ha ett inbyggt laddningsrelä och tjosan. Den har 3 stycken flatstiftsanslutningar.
Varav 2 stycken är några riktigt grova don, inte dom vanliga dom är 6,3 mm eller vad dom nu är. Rent logiskt så tycker jag dom borde vara kopplade till batteriet. Och då laddningslampa kopplad till den 3:e anslutningen.

Men jag har prövat att koppla dom 2 stycken grova anslutningarna till + respektive - och även bytt plats på dom, men i båda fallen så blir det skaplig kortslutning i kablarna så dom smälter på nån sekund.

Jag kommer inte på nått annat än att generatorn skulle vara trasig, nån annan som har ett förslag ?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Cryptomaster:De två större är plus och den mindre ska gå till laddningslampan. Jorden skall anslutas till "chassiet" så var det på den generator som jag hade (med liknande anslutning) dock låter det som din är minst sagt trasig.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Tack för svar v-g
Får pröva att pilla lite med det där nu i helgen och pröva att sätta båda dom grova till plus, kan ju inte bli värre i alla fall. Dock har jag ett skarpt minne att det inte satt så i sommras när jag slet ur allt, men vi får se :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du kopplade åt fel håll har du nog brännt dioderna. Om det nu är en plus och en minus. Det låter inte otroligt. Men jag har inte kollat datablad eller så. Kolla om någon av dom har kontakt med chassi. I så fall är det jord.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

D+ ska direkt till lampan. Heter 61 ibland med, eller L
DF är till fältlindningen, finns bara på generatorer utan inbyggd regulator.

Med två stora flatstift och ett mindre i en kontakt brukar båda de stora vara B+ och det lilla D+. Mät resistans mellan de stora så ser du det. Har du kopplat fel (polvänt) B+ och - så är nog dioderna skrot.
ojkroken

Inlägg av ojkroken »

Sparkz skrev:Inte 12 V direkt, utan via en glödlampa (laddningslampan). Sätt en 5-wattare mellan D+ och B+ för att testa.

Och kör inte utan last (batteri), då knäcker du dioderna i generatorn.

Jag har provkört generatorer med borrmaskin, det går fint. Men det får vara en "riktig", sladdlösa brukar gå för sakta. Sätt fast generatorn och håll stadigt i borrmaskinen, det går tungt när den börjar ladda.

men hur funkar det med lampan när man sätter den så då . ska lampan lysa när inget snurrar eller och slockna senare ? mvh pehr
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den ska lysa tills generatorn orkar leverera späning ut.
Skriv svar