Laddare till "vintage" ledstaplare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Laddare till "vintage" ledstaplare

Inlägg av kilimanjaro »

Hej folket jag köpte en skrotig ledstaplare häromdan för att ha i verkstan. 24 volt via två batterier och med tillhörande laddare. Men dessvärre är laddaren paj (se bild) och jag har mätt mig fram till att det är minst en av två kraftdioder som är kortsluten. IR 40 HF är beteckningen så det blir det första att ersätta. se bild.
Nån här som har en diod samt den trasiga mätaren att sälja?
Kanske tom att nån har ett schema att bidra med.
Tack på förhand // Karl B.
IMG_8376.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314

Re: Laddare till "vintage" ledstaplare

Inlägg av pi314 »

Om du har en modellbeteckning på stalparen/laddaren så är det nog enklare att hitta schema.

Instrumentet
Det kan vara svårt att hitta ett "original". Om du kan, antingen genom att läsa det finstilta på instrumentet eller genom att mäta, ta reda på vad fullt utslag motsvarar så går det att ersätta. Sedan får du göra en egen skala på ersättningsinstrumentet.
Ungefär så här, men med andra skalor och andra färgmarkeringar.
instrument.png
Diod
Jag har inte hittat någon, men jag hittade datablad.
International Rectifier 40HF.
Digikey, Elfa och TME, bland andra, verkar föra dioden.

/Pi
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Laddare till "vintage" ledstaplare

Inlägg av kilimanjaro »

Tack för tipsen och jag tror att jag själv hittat svaren på mina frågor. Vid närmare koll hittade jag ett schema på baksidan av frontkåpan och illa medfaret eftersom laddaren säkert stått illa till i många år, se bild.
Vidare hittade jag dioden hos Elfa men först efter att jag googlat efter den. Via Elfas sida och sökfunktionen hittades den inte när jag letade där, så där är det nog nåt galet. Nåja frid och fröjd beställningen är gjord och Elfa brukar vara snabba att leverera.
Problemet med mätaren är ju eg bara att hitta en som passar i hålet och med samma hål för fyra skruvar. Den mäter ju bara spänningsfallet över väl tilltagen shunt på utgången så med lite labbande kommer jag att hitta nåt som passar. Rätt skala får jag kalibrera fram när jag hittat en lämplig.
IMG_8413.jpeg
IMG_8414.jpeg
Skriv svar