Klickande ljud Behringer DDX3216

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Klickande ljud Behringer DDX3216

Inlägg av psynoise »

Har ett digitalt mixerbord Behringer DDX3216 som legat oanvänt sedan jag köpte det för ett par år sedan. Nu har jag användningen för det men alla utgångar har endast ett klickande ljud helt utan någon signal. Alla reglage, användargränssnitt och VU-mätare verkar fungera korrekt men inte själva utgångarna (main, control room, multi).

Efter att varit igång i ca 30 minuter kom det ljud och allt fungerade bra i tio minuter tills klickljudet kom tillbaka. Det hoppade fram och tillbaka ett par gånger innan klickljudet tog över helt.

Eftersom det är ett 20 år gammalt digitalt mixerbord är det implementerat med flera kretskort och kablar hit och dit varav felsökning inte är det enklaste. Har någon av er andra något tips på vilka delar jag bör undersöka?
okhan

Re: Klickande ljud Behringer DDX3216

Inlägg av okhan »

Standardfel på dessa mixrar är alla kontakter som glappar. Prova jacka ut och in alla kontakter samt allt som är socklat.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Bra tips. Jag har ytterligare en DDX3216 som aldrig fungerat i min ägo. Troligtvis pallade den inte med frakten då förra ägaren påstod att den fungerade. På den ska jag absolut jacka ut och in kontakterna.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Efter att DDX3216 med klickljudet fungerat i flera timmar kom problemet tillbaka. Jag passade på att kontrollera S/PDIF och den fungerade bra. Således antar jag att problemet är begränsat till de analoga utgångarna och då någonstans i den digitala kedjan.
Skriv svar