Val av transformator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Thomas1975

Val av transformator

Inlägg av Thomas1975 »

Har ett slutsteg till stereon som brummar lite grann, är inte den stora transformatorn som låter utan en mindre som är på 30v, frågade tillverkaren men, kunde inte få något komplett svar då det är ett utgånget slutsteg, är från 2009 tror jag.

Svaret jag fick var detta.

All I was able to find out is that it is a 30 volt transformer, 7 pins, 1 gate

Part type is coded – XFMR-30v-CT-A

Är 5 pinnar på det men med fästbygeln är det 7 pinnar.

Någon som har någon idè hur jag kan gå vidare med detta?
Slutsteget fungerar, men som sagt låter det ganska störande med brummande ljudet, även i Standby låter det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Val av transformator

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du hittar nog aldrig EXAKT en likadan trafo, dvs med rätt antal pinnar på rätt ställen. Du kan ju säkert gräva fram något som ger dig rätt spänning och RÄTT STRÖM. Men vi fattas ju data på ström alt effekt. Man kan ju höfta lite - mäta trafon (fysiska mått) och kolla bland andra transformatorer efter någon i samma storlek eller lite större.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har du mätt och vad fick du för resultat?
Är det mätningarna du gjort som gör att du dömer ut trafon?
Den trafon ser inte ut som den driver något slutsteg.
Finns ingen typbeteckning på apparaten?
Thomas1975

Inlägg av Thomas1975 »

Transformatorn fungerar, men den låter alldeles för mycket, väldigt störande, helt rätt i att den inte driver slutsteget, den transformatorn syns det lite av i höger på bild, den låter inte, men den lilla som sagt låter en hel del, den styr väl display och tillslag av den stora transformatorn och lite annat skulle jag tro.

Finns tyvärr ingen data på den, enda som tillverkaren kunde bidra var det jag skrev i första inlägget.

Nån som vet vad han menar men 1 gate?
Senast redigerad av Thomas1975 27 juli 2023, 20:10:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Har du oscilloskop?
Kunde kanske vara en av dioderna som är trasig, eller glättningskondensator efter transformatorn?
Eller något som drar alldeles för mycket ström, blir den varm?
Thomas1975

Inlägg av Thomas1975 »

Tyvärr har jag inget oscilloskop, tror egentligen inte att det är något fel förutom att den låter, kopplade bort allting annat och det måste vara den som låter illa, finns det något man kan göra för att den ska bli tystare, känns att den durrar när den är igång.
Thomas1975

Inlägg av Thomas1975 »

HUGGBÄVERN skrev: 27 juli 2023, 19:31:56 Du hittar nog aldrig EXAKT en likadan trafo, dvs med rätt antal pinnar på rätt ställen. Du kan ju säkert gräva fram något som ger dig rätt spänning och RÄTT STRÖM. Men vi fattas ju data på ström alt effekt. Man kan ju höfta lite - mäta trafon (fysiska mått) och kolla bland andra transformatorer efter någon i samma storlek eller lite större.
Kanske får bli så, om inte ens tillverkaren vet riktigt vad det är för spec på den så blir det väl svårt förstås, var nog lite ditt svar som jag letade efter egentligen. Om det inte går att få den tyst på något vis, har läst som att på den stora transformatorn kan plåtarna vibrera om dom inte sitter ihop ordentligt, men vet inte hur det fungerar på den typen som det handlar om.

Vibrationerna letar sig ut till chassit så var lite felsökning först trodde jag det var den stora trafon men låter fast den inte är inkopplad.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Hörs brummet i högtalarna eller kommer ljudet från transformatorn?

Fall 1
Om det kommer från transformatorn så är det väl lindningar eller plåtar som "fladdrar".
Det kan gå att eliminera genom att ta ur transformatorn och gjuta in lindningarna i epoxy.
viewtopic.php?t=100351

Fall 2
Om brummet orsakas av fält som kommer från transformatorn så kanske det går att skärma av. Kanske med en tunn järnplåt? Tunn nog så att den enkelt kan klippas och bockas till på lämpligt sätt.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... mer.93718/

Ser nu att ljudet kommer från transformatorn, dvs. fall 1.

/Pi
ASEA

Inlägg av ASEA »

Vad är det för märke och modell på stereon/slutsteget?
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Jag har kört med plastspray och fått tyst på liknande trafon
Det är bara att spreja så det kommer in i lindningen
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Samma här, mer specifikt CRC Plastik 70.
viewtopic.php?p=991898
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det kan bero på DC-överlagring på elnätet (pga att andra grejer snedlastar nätet).

Eftersom det är en liten trafo i en burk som också har en stor trafo så skulle du i så fall kunna separera 230V-matningen till dessa båda och sätta en lämplig kondensator i serie med 230V-sidan på den lilla trafon.

Det gäller ju dock att konstatera om detta är felet eller inte innan du ger dig på att modda saker.
Skriv svar