Lagerplock system, skokartonger

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Knoen

Lagerplock system, skokartonger

Inlägg av Knoen »

Hejsan

Jag är tyvärr en person med konstiga idéer och rätt mycket (nåja) fritid :)

Grejen är den att jag funderat på att bygga ett lager plockningssystem, ett trådlöst sådant. Detta är ett hobby projket o jag hatar att göra saker som inte kan få praktisk anvädning någonstans. Dessutom sysslar jag med skor så kopplingen är rätt naturlig :)

Så här är det tänkt ungefär. Förslag o idér mottages tacksamt. Även om sånt jag inte frågat specifikt om :)

Varje model o storlek av en artikel står i "rektangulär"-aktiga behållare som kan justeras efter skokartongens storlek.

Signalen om vilken behållare som ska kasta ut en kartong bör komma trådlöst från en central enhet. Eftersom lager kan vara stora bör det vara bra räckvidd på dessa grejer.

Min fråga är då. Finns det något bra sätt att få denna behållar att spotta ur sig bara en enda kartong på kommando?

Jag hade tänkt att ha en elmotor eller någon liten hydralisk historia längst ner. Vad tror ni? går det att sköta en elmotor med så pass bra presition, hydralik kräver ju oljetryck eller luft så det kanske blir lite bullrigt. Finns det någon bättre lösning? Förslag? :)

Finns det något effektivare sätt till och med. Något annat än dessa behållare? Problmet med dessa är ju utrymmet de tar upp. Även om man kan packa dem rätt så tätt så krävs ju trotts allt utrymme för service och påfyllning.

-Håkan
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Så länge du inte säljer blyskor för elefanter lär du inte behöva den kraft som hydraliska system kan ge! Elektriska system är billigare och mindre kladdiga. ABB-robotar lyfter tunga grejor, snabbt och med en otrolig precision med elektriska servomotorer.

Förstår ej riktigt hur behållarna är tänkta! Är de stående och laddas uppifrån eller. Ser ej att det ska behövas någon enorm precision för att skjuta ut kartonger ur dessa behållare.

Det måste bli lättare och billigare att bara ha lagerhyllor som ett plocksystem hämtar från.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Har jag förstått saken rätt vill du skapa ett system där man får en kartong (enhet) frammatad till en gemensam punkt för avhämtning, eller var det menat mer som typ ikeas "självplock lager, fast med mekanisk utmatning av önskad vara/antal?

Nej, Tror inte du ohjälpligt behöver vara låst vid behovet av förvaringsbehållare om enheterna (skokartongerna) kan staplas på varandra, det skulle nog fungera lika bra om de som exempel staplas i en snygg kub, och någonting (en plockarm tex) som hämtar önskad låda, om det var så du menade, eller?

Till elmotorn kan du nog använda någon form av enkel pulsstyrning, kanske kopplad till en dator och ett enkelt posisions system (tex baserat på laserdioder, eller liknande)

Vad beträffar pneumatik eller hydraulik finns ju många tysta lösningar, annars kan man ju till exempel använda elektromagneter eller liknande.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En annan fundering är hur man ska sköta logistiken.

Ska produkterna ha bestämda positioner för en viss typ, storlek, färg, etc ?
Eller ska man använda RFID eller streckkod?
Spunk

Inlägg av Spunk »

Sko kartonger är ju ganska lika i storlek.
idé:
tänk dig en hållare för tänsticksaskar där du drar ut den som är underst.
Förstora hållaren till skokartonger och tryck ut den udersta med en liten tryckluftscylinder.
Hållarna kan då sitta i en stor "karusell" och snurra till rätt plats och trycka ut en kartong
Knoen

Inlägg av Knoen »

Mindmapper:
Nej det är ju inte blyskor direkt :) Men kartongerna har variterande storlek. O väger kanske som mest 2 kilo lite beroende vad för typ av skor det är.

Japp tanken var att topmata dom, behållarna är lite lägre än upp till taket i den byggnaden de ska användas. För att utnyttja höjden o inte bara golvytan. Och att de ska transporteras till ett upphämtningsställe. Problmet är att man kanske måste dra transportband genom hela lokalen. Vilket är opraktiskt. Rfid är rätt dyra grejer vad jag förståt, o har man mycket kartonger med små marginaler kanske det är svårt att få ekonomi i men jag har inte kollat upp exakt vad de kostar.

Jag har funderat på ett system med lager hyllor istället för dessa rör. Men frågan är då om det finns ett effektivt sätt att få denna arm/robbot att på ett enkelt o smidigt sätt att hitta rätt kartong. Och att lasta av den till operatören. Problmet med ett sånt här system kan jag gissa är att denna maskin förmodligen gör jobbet lika snabbt eller kanske långsammare än vad en människa gör o då är vinsten borta. Men kanske kan man göra enheterna billigare så att man kan använda sig av många flera. O sedan lägga plockorderna på kö så att manskinerna kan utföra uppgifterna i optimal ordning beroendet på vart i lagret de befinner sig. Har du någon idé om hur man kan utforma en lagerhylla på ett sånt sätt att den blir både en effektiv lagringsplats (med mycket kartonger på liten yta) samt hur man ska kunna utnyttja hela höjden i byggnaden/lagerutrymmet?

Mizzarrogh:
Ja tanken var att få den till en uppsamlingsplats. Samt att operatören ska kunna ta en tom lagerplats och sedan tala om för datorn vilken artikel som ska lagras på den platsen. Oavsett om artikeln finns lagrad på någon annan plats i lagret redan. Kanske kan man i en förlängning med hjälp av vikten på varje kartong dessutom skapa ett automatiskt inventeringssystem.

Men det bör ju gå rätt fort att få kartongerna dit annars får operatören bara så och vänta på att maskinen ska bli klar. Transportband är ju rätt opraktiskt.

Hur fungerar dessa positionssystem du nämde. Med hjälp av laserdioder? Är det en dyr lösning?

Spunk:
Någon idé om hur manska få ut dom till operatören? Ett transportband?

Det lagret vi har på jobbet är inte så jättestort i antal artiklar räknat men rätt stort till ytan för att lagra det. Det finns ungefär 35modeller varje modell har 2 färger i snitt samt finns i ungefär 9 storlekar alltså 35 * 2 * 9 = 630 artiklar. Att göra dessa behållare till så många artiklar är ju inte heller det billigaste. Även om man inte gör dessa så speciellt avancerade.

-Håkan
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Några lösa funderingar kring kordinatsystem...

Kan händaman rellativt enkelt skulle kunna ordna någon form av enkelt kordinat system (för X och Y) av delar från en vanlig datamus.

Saxat från:

http://www.pulse-jets.com/ --> Jetengine --> "13/5-97

"We have start to made a RPM sensor out of a infrared diode (from an remote cont.)After cutting the diode to 3mm thins the diode and photo transistor only measuring 10mm sq. We reflect the light on the bolts holding the compressor wheel, since we got 6 pulses every rews, it can feeds a ordinary freq. counter and readout RPM/10."

http://www.pulse-jets.com/jetengine/jetsenso.jpg

http://www.pulse-jets.com/jetengine/cap4.gif

---------------------------------------------------------------------------------

Om vi nu tänker oss att IR pulsen istället för att räkna varv används för att "se" om det ligger en skokartong på hyllan, samt stapelns högsta höjd (efter att X/Y kordinaterna talat om var den befinner sig)

Så har vi nu också uppgifter för att beräkna vertikalplanet i ett led.

Sedan mjukvara som binder ihop kordinaterna. (En vanlig PC tex)

Alternativt en litet mer påkostad sensor, och tex reflexband, eller liknande bakom lådorna som strålen kan reflekteras mot.

------------------------------

Enkelt och billigt.

Bara några lösa funderingar altså...
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Jag kommer tyvärr att låta väldigt pessimistisk. Men om ni har väldigt små marginaler så tror jag det kan bli svårt att få ekonomi i det hela. Du skrev att ni hade ca 630 olika artiklar idag. Det som är nästan intressantare att veta är hur många ordrar har ni per timme?

Fast kör du det som ett hobbyprojekt behöver du ju bara få ekonomi på matrialet, ej på tiden.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Mera x-y. I framkant av hyllan fäster du en enplanshylla (ej hylla utan två skenor) som kan åka upp och ner efter lagerhyllans ben. Om hyllan inte är så lång har du en motor i varje ände av hyllan dvs. två elmotorer för upp-ner. Om lagerhyllan är lång sätter du in flera motorer som stagar upp, för att inte få för mycket svikt i kontruktionen och hjälper till att köra upp ner. På skenorna sätter du sedan en åkvagn, som känner av skokartonger och lastar av. Om du accelererar och retarderar rätt, kan du köra rätt fort mot kartongen.

Om streckkoden finns på samma ställe på lådorna kan du identifiera artikeln med streckkodsläsare. Du måste först snabbt lokalisera lådan på hyllan, detta kan du göra med fotocell. Har du en databas över artiklarnas placering går det fort att köra rätt på en gång. Då, fin navigerar du in mot streckkoden med fotocellen. Om inte fotocellen är placerade på samma ställe måste du in med någon typ av visionsystem, som lokalicerar streckkoden. Annars; RFID, det är inte så dyrt, priserna har gått ner kraftigt.

Detta system kan du göra högt. Om du har flera hyllor och inte vill ha uppsamlingsplats på gaveln, gör du någon typ av transportör från högt upp på gaveln. Det finns smidiga typer av hängtransportörer.
Senast redigerad av Mindmapper 8 december 2006, 18:47:49, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Knoen, du pratar om att det måste vara snabbare än människan för att bli lönsamt. Har du då räknat in den tid det tar att lokalisera och kliva upp på pallar/stegar?

En annan del av ekonomin är ytan du kan spara när du talar om stora lager. Dels höjden, dels mellan hyllorna. Men har man så stora lager är det frågan om det inte är pallhantering vi ska koncentrera oss på.

Fjärrkontrollen verkar vara det som är enklast att lösa i detta system!
Om man inte har flera plocksystem som måste handskaka med varandra förstås.
Knoen

Inlägg av Knoen »

Mizzarrogh:
Helt klart en intressant lösning. Kanske kan den kombineras med Mindmappers idé så att man kan plocka kartonger i båda riktningarna. Dvs tala om för maskinen att ställa tillbaka skor i hyllan. Men man måste då tänka över hur man utformar hyllor samt hur maskinen hanterar kartonger.

Dock är det en nackdel att köra med reflexband eftersom det kanske gör påfyllning (om den inte kan ske automatiskt) krångligt det är ju en fördel om påfyllning kan ske under drift.

ristomemo:
Du har helt rätt, volymen är mycket mer intressant. Låt säga så här. Idags läget plockas det ca 5000 par/månad. Dock är det på väg att ändras. Det anställs folk och jag räknar med att antalet par per månad i slutet på 07 kommer vara mellan 6-7000 par. Dessutom ska det eventuellt utökas med en norge division, hur stor volymen kan bli där är svårt att säga i dagsläget men säg 1000 par per månad. Sedan ska vi expandera på skyddskomarknaden. Där kommer vi inte att se samma snabba expansion då det tar mycket längre tid. Därför är det svårt att avgöra hur mycket det kan röra sig om. Säg att vi vid utgången av 07, eller ibörjan på 08 hanterar 7,5-8000 par per månad. Säg att det fördelar sig på 700 artiklar (det ökar lite varje år av någon konstig anledning). Min tid är naturligtvis inte en faktor för ekonomisk vinst. Marginalen är inte direkt liten per par. Men låt säga att kostnaden för att hantera ett par är en krona så springer kostnaden iväg blixsnabbt, 8000kr per månad är rätt maffigt. Det bästa vore om vi kunde använda vanliga standard ettiketter eller strekkoder. Men det kanske inte är möjligt. Jag är inte ens säker på att jag kan skapa något vi kan använda. Men jag älskar att hålla på o pula. Jag har redan skrivit CRM sytem, som används i verksamheten. Så det vore kul att göra något som inte visas på en datorskärm.

Mindmapper:
Hmm helt klart intressant. Jag gissar att du menar att den här vagnen som sitter på hyllan kan röra sig både horrisontellt och vertikalt? så att den kan plocka skor från flera staplar. Säg att det står tio par 36 i en stapel och elva par 37 i en stapel brevid. Så bör ju samma maskin kunna plocka båda två. Annars blir det väldigt många maskiner. Jag hade faktist inte tänkt på att ha en "stationär" maskin vid varje hylla min tanke var att använda sig av behållare eller i värsta fall en maskin som "åker runt" men jag inser att båda kanske har mer nackdelar än fördelar.

Uppsamlingsplatsen är ju ett bekymmer så till vida att kartongen måste till operatören eller så måste operatören till kartongen. Om tex maskinen ska plocka 100 beställningar med 2 par i varje blir det två hundra par. Det går ju inte låta maskinen bara ösa på för då blir ju operatören "dränkt". Jag gissat att vare sig man annamar ditt eller Mizzarroghs förslag eller en kombination så kommer maskinen att kunna plocka ett par mycket fortare än en människa. O helst vill man ju göra så lite ingrepp i miljön som möjligt. Har du någon länk till en hängtransportör? Vore intressant att se hur det kan se ut.

En annan grej är om man kunna få maskinen att skilja en order från en annan? Om man i en framtid ska jobba med Norge så kan det vara nödvändigt. Då de använder helt olika transportörer. Men det kan ju vara praktist att få den att skilja på två svenska beställningar också förstås. Men det kanske kan göras om man har någon smart transportlösning till operatören att maskinen skiljer kartongerna från varandra genom att läsa av strekkoden på kartongen.

Jo jag vill ju gärna att maskinen ska kunna sköta plockandet snabbare än en människa. Dels därför att det minska den tid det tar att få ut varorna ur lagret. O dels för att en människa tar rätt lång tid på sig att plocka ett par. O om man försöker få en person att använda systemet och inte kan visa på en tidsvinst så finns det ju lite risk att han ser det som "ett krångligare sätt att göra samma sak lika snabbt som tidigare". Men en av det stora vinsterna är förstås att maskinen aldrig (förutsatt att den är rätt installd) plockar något fel.

Det är inte så många artiklar att man inte kan hålla reda på vart de står i huvudet(i dagsläget), lagret är byggt så att man slipper klättra på stegar. Istället dras det ju ut över större yta så att man får springa mer. Vi har ingen pallhantering alls. De enda pallarna som vi har är när vi har så mycket av vissa artiklar att vi inte får plats mad allt på plockhyllor. Omsättningshastigheten är ca 1,5månader. Vilket gör att det rör sig väldigt mycket hela tiden.

Jag tror du har rätt i att fjärrstyrningen blir den enkla delen. Kanske har jag själv inte förståt alla problem och frågeställningar som man bör ta hänsyn till.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

" Det går ju inte låta maskinen bara ösa på för då blir ju operatören "dränkt". "
:D :D :D

Fast, den kan kanske göras så att den lägger allt i en prydlig stapel tex.

Kanske någonting som åker efter själva hyllorna, med en, alt två plockarmar, som kan komma åt både vertikalt och horisontellt, om det går långsamt kan man ju då enkelt montera flera enhter som jobbar parralellt, och "skyttlar" som levererar till operatören.

EDIT: Om det låter sig göras tror jag dock den bästa(?) lösningen kan vara en telferbana i taket, eller liknande.

Som sagt, fler lösa funderingar altså...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du skulle inte kunna ta några lagerbilder?

Kan man inte göra det på ungefär samma sätt som vid äggproduktion?
Alltså att man "frigör" rätt kartong som sen tar sig till operatören på tex ett transportband. Sen har man ett datastyrt sorteringssystem som lägger kartongerna i rätt ordning. Returer eller nya kartonger läggs längt upp i riktig behållare, så tas alltid älsta (?) paret först.

En annan tanke jag hade var att göra som på ett containerfartyg. Alltså stapla allt i en enda stor hög, och låta datamaskinen hålla reda på vart dom olika kartongerna står. Problemet uppstår den dagen strömen går. Hur ska man kunna hitta nåt manuellt. :lol:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Rätt uppfattat, en åkvagn sitter på två skenor (hylla) och åker längs hyllan och hela allt åker upp och ner. Att både plocka och lasta tar till vara konstruktionens kapacitet på bästa sätt. Att lägga upp skokartonger sker enklast från ena gaveln. En fotocell känner om det står kartonger där. När ingen plockning sker hämtar åkvagnen kartonger och lägger upp i hyllan. Åkvagnen måste förmodligen utformas med både plockarm och lastarm. De skokartonger jag känner till med löst lock och ganska veka sidor. Därför blir de kanske lite krångliga att lyfta.

Jag har ej sett en "hängtransportörer" på länge. De jag tänkte på användes inom Tekoindustrin. Såg ut som en hel bangård uppe i taket; armar hit, bakstycken dit, framstycken åt nåt annat håll, sen kom det ner rätt grejor vid någon stackars sömmerska. Jag har ej lust att leta länk. Jag åker på semester i tre veckor och har börjat packa. 8) Hoppas att tråden fortfarande är aktiv när jag kommer tillbaka. Tyngre industri använder mycket klumpigare hängtransportörer. Om man lastar av högt upp på en hängare så får den åka ner av tyngdlagen. Ska du transportera långa sträckor finns det motorutrustade sektioner där hängaren kuggar in och dras fram. Bör gå att bygga ganska enkelt.

Har man inte lyckats optimalt när drivor hopar sig vid operatören? :evil:
Måste vara ett tecken på att åkvagnen är nog snabb!! :razz:
Det bör inte vara svårt att systemet håller ordning på i vilkenordning kartongerna kommer och styra till en yta på ett plockbord som hör till den ordern.

Det finns en del "existensiella" stora frågor du måste besvara.
Ska du få systemet effektivt måste du koppla det till en databas och ordersystemet. Hur den kopplingen ska göras beror på hur du märker kartongerna, och hur mycket operatören ska göra.

Hur ska du styra? Bygger du med mikroprocessorer eller köper du styrsystem (PLC).

När du bestämmt detta tycker jag att du kan börja med att bygga en åkvagn.
Elmotor styrd med H-brygga. Tar du högst upp i högen tycker jag att du använder en plockarm med sugkopp som suger tag i gaveln och drar ut på åkvagnen med en elmotor. För att se när armen närmar sig gaveln samt för att lokalisera kartongen används ultraljud eller fotocell. Lastning bör kunna ske på samma sätt om man lådorna ställs på bord när de ska lastas.

Att få till kommunikationen och identifieringen av kartongerna kan vara nästa steg.
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

Att hålla reda på var kartongerna befinner sig är en lätt sak. Lägg in dem i hyllorna med samma system, så låter du bara en databas hålla reda på var vilken skokartong finns.

Jag rekommenderar även att du försöker titta på något "proffesionellt" lagersystem för inspiration. Google kan säkert hitta ett par bilder till inspiration?

Sen har jag inte orkat lusläsa igenom varenda förslag som lagts i tråden, men den "uppenbara" lösningen är att använda en tvådimensionell (fram/bak, upp/ner) robot med plockfunktion.

Själv har jag en alternativ lösning eftersom vikten är låg: Använd paternoster-hyllor (sådana där som man kan driva runt så att olika hyllor är framme vid olika tillfällen). Antagligen går det alldeles utmärkt att använda någon eller några meter breda hyllor för flera kartonger i bredd.

Med paternosterhyllor förenklar du konstruktionen av "roboten" avsevärt då den bara behöver röra sig fram och tillbaka, i gengäld får du lägga lite extra pengar på hyllorna. Samtidigt blir lagersystemet mycket platseffektivare: du får ju dubbla rader skokartonger i hyllan! :)
Skriv svar