µC -> diagram i datorn?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

µC -> diagram i datorn?

Inlägg av gunne »

Säkert jättedum fråga, men frågar man inget... :oops:

Hur bär man sig åt för att få in data från en µC till en dator och t.ex. visa grafer etc? Som Nisse har gjort här.

Lite enkelt bara. Vad heter mojängen man ska använda sig av (UART, RS323?) och vilket program använder man i PC för att enkelt rita upp grafer etc i realtid?

Ponera det enklaste exemplet med en tempsensor kopplat till en AVR och att man vill se en graf över tempen i datorn.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Man kan skriva ett program på datorn som ritar upp en graf eller använda ett färdigt program som ritar upp grafen som exempel exel. Exempel på tempratur logning i exel

Det interface är enklast att anväda är com-porten vilket är ganska snabbt att komma igång med. ^^
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Diagramen som jag visar i det ämnet du länkar till är inte gjorda i realtid.
Jag använder processorns inbyggda serieinterface (uart) för att skicka data till datorns com-port. Väl i datorn använder jag simpla Hyperterminalen för att se vad min processor matar ur sig. För att få ett diagram så kör jag textinfångst, dvs. det som kommer in sparas i en textfil. Denna textfil öppnar jag sedan i excel och gör en graf. Alltså är det inte så flashigt som det kanske såg ut :D

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Den enklaste lösningen om man inte ids lära sig något riktig utvecklingsmiljö är att använda VBA som du troligen redan har installerad på datorn. Bonnenkelt att med VBA få in data från egen elektronik direkt till ett excell ark. Sök på VBA, RS-232, COM och ien skola finna....
Skriv svar