Koppla förbi vattennivåsensor på bubbelbad

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xel321123

Koppla förbi vattennivåsensor på bubbelbad

Inlägg av xel321123 »

Är på semester nere i södern. I lägenheten ingår en bubbelkopp. Dessvärre läcker det vid vattennivån sensorn. Det gör att badet klagar på att nivån inte är uppnådd fast den är full.
Skulle iofs kunna gå rakt på pumpen och varit trygg med det men tror inte att övriga förstår vad jag gör.
Så frågan är mest om jag kan koppla förbi sensorn på något sätt?
Fattar inte dioded som sitter där? Är det mest för att indikera att den detekterar?
Knepiga är ju att det bara är två pinnar in (som det er ut) men 3 ledare?
Har inte tillgång till någon form av multimeter eller liknande så skulle uppskatta alla former av hjälp att få igång den.
Plus övriga gäster som tydligen tycker det är viktigt med bubblor i en bubbelkopp
20230713_180837.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Koppla förbi vattennivåsensor på bubbelbad

Inlägg av MiaM »

Inget bra tips på hur du kan lura givaren.

Men allmänt så är risken att du kör sönder pumpen pga att den går torr ifall givaren inte är rätt inkopplad.

Framförallt om det också finns nån slags värme/elpatron (för att vattnet inte ska kallna?) men i mån även om pumpen torrkör så finns det väl även en brandrisk.

Jag hade inte vågat ge mig på det där...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Risken att det blir skadestånd till ägaren är rätt stor, klaga och begär avdrag på hyran tills dess att de fixar det.
xel321123

Inlägg av xel321123 »

Vore ju intressant att förstå hur de kopplat in sig i ena kontakten. Tänker att blå är nolla.
Hade det varit tre kontakter så hade jag kännt mig väldigt bekväm men 2 ledare och 1 diod på samma stift ger verkligen ingen logik i mitt huvud.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Betrakta alla ledarna som signalkablar snarare än "nolla" osv.
xel321123

Inlägg av xel321123 »

Kikade lite närmare. Det är som sagt bara två stift. Svart är anslutet till flatstifthylsan. Brun är satt med dioden och dioden är satt i hylsan.
Så av någon anledning vill man styra strömriktning.
Kanske ska öppna signalboxen och kika.
Kan fan inte fatta hur det är tänkt med bara 2 stift.
xel321123

Inlägg av xel321123 »

MiaM skrev:Betrakta alla ledarna som signalkablar snarare än "nolla" osv.
Absolut. Jag förväntar mig att den går till jord i kopplingsscehmat. Förstår itne varför man skulle ha dioden på plus.
Kan du hjälpa mig vidare är jah väldigt tacksam. Worst case så sätter jag en strömbrytare rakt på pumpen och skiter i styrsystemet
xel321123

Inlägg av xel321123 »

TomasL skrev:Risken att det blir skadestånd till ägaren är rätt stor, klaga och begär avdrag på hyran tills dess att de fixar det.
Tack tack. Ska gnälla till mig själv nästa gång om min pool Bild
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det är din egen lägenhet alltså?
xel321123

Inlägg av xel321123 »

säter skrev:Det är din egen lägenhet alltså?
Nja. Det är min bättre hälfts lägenhet. Men hon är glad om det bubblar.
Funderar på om jag bara ska börja med att plocka bort kontakterna och rengöra från oxid. Problemet är ju att man jobbar som gollum under bubbelkoppen
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

xel321123 skrev: 14 juli 2023, 15:02:21
TomasL skrev:Risken att det blir skadestånd till ägaren är rätt stor, klaga och begär avdrag på hyran tills dess att de fixar det.
Av ditt första inlägg, framgick det inte att det var din egen lägenhet, snarare tvärtom.
xel321123

Inlägg av xel321123 »

TomasL skrev:
xel321123 skrev: 14 juli 2023, 15:02:21
Av ditt första inlägg, framgick det inte att det var din egen lägenhet, snarare tvärtom.
Jag ber om ursäkt. Jag kan ha varit något påverkad. Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, så en mer permanent lagning vore ju vettigt då, istället för bara ett fulhack så att badet startar alls.

I så fall är det väl läge att laga läckaget så att nivåsensorn ser att det faktiskt är vatten?

Annars kan du väl bara fylla karet och också fylla nån stor balja och hälla över baljan i karet så att det nästan rinner över och se om karet går igång så länge som det faktiskt är ordentligt med vatten, för att testa att resten fungerar och att det därför är lönt att fixa läckaget på rätt sätt?

P.S. vet inte var du är men om du inte är alltför långt från civilisationen så kan det kanske vara värt att köpa en multimeter, den kan ju få bo i lägenheten permanent.

Vad är det för fabrikat/modell på badet?
xel321123

Inlägg av xel321123 »

Alltså jag är helt enig i allt. Bästa vore att laga badet komplett. Eller byta ut det till ett nytt.
Men nu är jag inte intresserad av det alls.
Jag vill endast koppla förbi sensor. Inget snusförnufigt om att man kan köra pumpen tom etc.
T.ex. värmen i badet har aldrig använt. Likväl fick en gubbe för sig att göra det och det rök friskt innan vi drog huvudströmmen.
Det är liksom inte ordning och reda som hjälper här utan nu vill jag bara ha igång det.
Det är alltså inte badet som läcker utan sensorn i sig. Den har väl spruckit eller något sådant.
Skriv svar