Tillfälligt kabelskydd för nätspänning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tillfälligt kabelskydd för nätspänning?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag behöver plocka bort lysrörsarmaturen över diskbänken under några dagar. Eftersom den delar säkring (propp) med spisfläkten så blir det nätspänning på två FK-ledare.
(De är förresten isolerade med en vit plastslang. Inte mitt första val, men så gjorde elektrikern.)

Har ni någon idé på hur jag kan isolera dem? Som inte blir alldeles för jobbigt att ta bort om några dagar. (Jag kan inte klippa av de oisolerade delarna. Ledarna blir för korta då.)

Mina idéer:
A) Kopplingsdosa med rätt IP-klass är ju enkelt, men ger hål under skåpet. Går iofs att fixa. Förresten är dubbelhäftande tejp för dumt i det läget? (Kom på det nu.)
B) Krympslang (först över ledarna, sedan vika bakåt och krympslang igen) går ju, men är lite pilligt att få bort.

Det måste ju vara en rimlig balans mellan säkerhet och arbetet. :)

Varför jag ska ta bort armaturen?
Kul att du frågade. :)
Jag ska modifiera dem för LED-rör och tänkte att jag inte skulle halvligga böjd bakåt över bänken den här gången….
(Jag hör redan vissa fingrar som laddar över tangenterna C och E…. :D )
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Tillfälligt kabelskydd för nätspänning?

Inlägg av grym »

jag hadde satt på några klämmor och sedan lite mer skydd
men lite eltape och sedan in med allt i en bit vprör så funkar det
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Finns det barn i hemmet?
Om inte så hade jag bara satt en Wago på varje ledare och låtit dem hänga, ju synligare desto bättre så att man inte glömmer bort dem.

Finns det barn som kan nå så hade jag förmodligen satt en kopplingsdosa och dragit fast den med en skruv så att skruvhålet hamnar under (eller rättare sagt över eftersom vi är upp och ned) armaturen sen när den är tillbaka.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Sådana lysrörarmarer som är fästa under till på köksskåp, och sedan brukar det vara en täcklist utanför för att dölja armaturen. Ofta sitter ljusknappen under till på armaturen och man fumlar därunder med handen(kanske litet blöt) för att tända den. Riskant att ha blottade elkablar, elstötrisk.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det räcker väl med eltejp? Några varv runt ledarna, och sen tejpa upp dem mot skåpet, alternativt fäst upp med en skruvklammer i ett av befintliga skruvhålen.
Hur många är det som kommer befinna sig vid diskbänken under dessa dagar?
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Jag var i liknande situation när jag renoverade köket i våras. Jag satte en toppklämma på alla ledare, eltejpade kablarna runt klämmorna (en och en) och sist eltejpa fast rubbet under skåpet.
Elman

Inlägg av Elman »

Toppklämma ,sockerbit ,wago221 eller klippa av oisolerade metallen jäms med isoleringen på kabeln samt lite eltape då exponeras bara änden stor som ett knappnåls huvud . Sämst är "tomtehattar," röda torix då dessa lossnar bara man tittar på dom.. men med massa eltape kan man säkert få dom kvar? . (jo man har fått sig några "durringar" när man kommit åt kablar med dessa på 😕 och dom lossnar pga. bara 1 ledare i hatten😕)
Gröna tomtehattar har räddat många gamla dosor men bara 1 ledare i en tomtehatt är det bättre klippa kabeln rätt av .. och risken blir mindre.
/Elman
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

sidospår: Om den vita "slangen" är yttre isoleringen från en EKK-kabel eller liknande så är det allmänt förekommande praxis, en hemgjord snutt "FKK".
Skriv svar