Icecap, tänker du på den seriella kommunikation som många LCD-displayer använder för att tala om vad den ska visa? Den hade jag INTE tänkt dekoda, utan gå direkt på kontaktpunkterna till "LCD-glaset" för respektive segment.
Tänkte att någon kanske hade labbat med det nån gång tidigare och hade lite erfarenhet, det är troligen väldigt små spänningar det handlar om.
Det får bli lite labbande, men troligen blir det röksignaler i köket från en föredetta klockmodul.. Hehe.
De klockor jag har sett driver LCD-modulen direkt från klocka-kretsen vilket i sin tur blir "direkt på kontaktpunkterna", det är just detta som blir så pass knepigt.
Men meddela oss gärna om du lyckas, det kunde vara intressant.
Sorry, jag trodde du menade renodlade LCD-moduler man har till tex Basic Stamp som man kommunicerar med via ett seriellt protokoll. Men det finns det ju redan kretsar till.
I övrigt har du rätt när du säger att det blir knepigt.. för det lär det bli. Har dock inte så mycket för mig så det lär bli intressant. Om inte annat så krävs det väl en PIC för att avkoda signalerna och då kan man ju som nämnts tidigare bygga en egen. Hade tänkt klura utan PIC för när den blir inblandad så är problemet redan löst.
> utan gå direkt på kontaktpunkterna till "LCD-glaset" för respektive segment.
De signalerna är *INTE* lätta att avkoda.
Det är inte så enkelt att det bara ligger en hög spänning för "tänd" och
en låg för "släckt", t.ex.
Det ligger ett pulståg hela tiden på pinnarna, och fas-skillnader mellan
olika pinnar (ofta i t.ex 4 olika nivåer/faser) ger svaret på om ett visst
segment är tänkt eller inte.
Det är som Sodjan skriver, en massa nivåer och att reda ut vilka som är segment och multiplex går bara inte då man dessutom måste vänta på att tiden ska ändra sig. Jag har mätt på en projektorklocka men det är enklare att bygga en ny.
Det som försöks göras kallas reversed enginering och är väl spännande men för inte produkter framåt.