Jag har ett problem som inte nödvändigtvis kräver specifik kunskap om robotgräsklippare, utan kanske snarare allmän kunskap om vad som kan orsaka ett fel likt detta.
Jag har en två år gammal Worx Landroid M700 WR142E vars batteri var helt dött när jag skulle starta den denna vår. Köpte således ett nytt batteri och en batteriladdare. Efter att ha kört en testomgång med nya batteriet blev gräsklipparen stående utanför sin dockningsstation över natten. Dagen efter var det nya batterier helt tomt och först efter 10-15 försök ville den nya batteriladdaren över huvud taget ladda batteriet. Riktigt urladdat batteri med andra ord. Vid drift beter sig gräsklipparen helt normalt och batteriet håller bra, men när den hamnar i stand-by så verkar det ladda ur batteriet till den grad att det nästan inte får att väcka liv i igen.
Klipparens garanti gick ut för en månad sen och Worx vill inte hjälpa mig ytterligare.
Är det någon som har en idé om vad som kan orsaka detta beteende?
Robotgräsklippare som tömmer batteriet vid stand-by
Re: Robotgräsklippare som tömmer batteriet vid stand-by
Kan klipparen stå i stand-by mitt på gräsmattan (1) eller enbart i laddstationen (2)?
Om 1 så hade jag kopplat in ett labbkragg med samma matning som batteriet och undersökt om strömmen är onormalt hög, och då kollat med FLIR ifall något syns.
Om 2 så är det svårare då det finns flera olila spänningskällor, men en FLIR nära nätdelen / regulatorn i klipparen kan eventuellt ge ledtrådar.
Om 1 så hade jag kopplat in ett labbkragg med samma matning som batteriet och undersökt om strömmen är onormalt hög, och då kollat med FLIR ifall något syns.
Om 2 så är det svårare då det finns flera olila spänningskällor, men en FLIR nära nätdelen / regulatorn i klipparen kan eventuellt ge ledtrådar.
Jag kommer omedelbart att fundera på om den rent faktisk laddar när den går in i laddstationen.
Är det t.ex. någon glappkontakt går den till laddstationen, kör in o går stand-by.
Om batteriet då inte laddas pga. glapp eller annat är det ju klart att den inte laddas upp men laddas ur.
Är det t.ex. någon glappkontakt går den till laddstationen, kör in o går stand-by.
Om batteriet då inte laddas pga. glapp eller annat är det ju klart att den inte laddas upp men laddas ur.
"gräsklipparen stående utanför sin dockningsstation över natten"
Varför?
Även Husqvarna Automower drar ur batteriet om du parkerar den utanför laddstationen och inte stänger av den med strömbrytaren.
Varför?
Även Husqvarna Automower drar ur batteriet om du parkerar den utanför laddstationen och inte stänger av den med strömbrytaren.