hawkan skrev: ↑4 juli 2023, 08:55:32
Ett tips är att lägga in en canvas, dvs en bakgrundsbild och rita efter den. Du har ju bra bilder på remspåren, lägg in den och rita spåren efter den så är det enklare med vinkel och bottenradie som är svåra att mäta.
Skall testa det! Såg ett youtubeklipp med just detta och det verkar ju faktiskt vara ett bra alternativ. Det efterföljande youtubeklippet var att 3D-skanna objektet och lägga in det som en mesh, givetvis verkade det också intressant
Video klipp. Är i sketch mode. Gör en linje därefter zoomar jag in för att se vart den fäst.
Jag har alltså ritat två cirklar och extrudat dom. Säg nu att jag vill rita en profil och "revolva" runt, men jag får inte verktyget att fästa vid änden. Då har jag även lagt på en section analysis som har delat ritningen på mitten planet.
Hur hade ni gjort för att få verktyget att "snappa" till änden på en cirkel?
Vi tar ett annat exempel som jag stött på nu när jag experimenterar lite.
Jag skissar på en reducerande kon som är tänkt att sitta över insuget på bilen. Insuget är 110mm i diameter. Jag gör en skiss som är förskjuten 0,25mm och revolvar den. Men jag vill ha möjligheten att "spänna" min reducerande kon över insuget, så jag vill rita ett spår på 1 mm och göra två flärpar som jag kan dra en bult igenom och spänna åt min reducerande kon. Ritar jag den i revolven så blir ju den 360 grader runt.
lånar tråden litet om fusion 360...
om man kör utan mus med plattan på en mac, och vill snurra på objektet,
hur f-n får man det att släppa, det har ju fastnat, så fort man rör muspekaren snurrar objektet...!?!?!?