Trasig antenn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing

Trasig antenn?

Inlägg av bearing »

Jag köpte en sån här antenn för mobilt bredband, 5G eller 4G
https://www.kjell.com/se/produkter/mobi ... dbi-p30167

Nu har jag kopplat in den, men får inte bättre mottagning. Jag upptäckte då att routern bara kan känna igen den ena antennen som extern antenn. Antennen som känns igen har kontakt mellan signal och jord. Den andra mäter oändligt. Vad skall det vara?
metric

Re: Trasig antenn?

Inlägg av metric »

Vad händer om du byter plats på kontakterna?
Hur lång koax har du?
metric

Inlägg av metric »

Det verkar ju vara samma typ av antenn båda två bara olika polarisering.
Så dom borde ju mäta lika, reklamera?
Garmen

Inlägg av Garmen »

Vad händer om du skiftar kontakterna som Metric skrev?
Skifta tex först i routersidan och sedan vid antennen.
Dra sedan rätt slutsats av resultatet. :)
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Har du läst på om din router? Min från Telia är diffus i information och inkoppling och huruvida man måste mjukvarumässigt trigga igång att den skall lyssna på extern ingång.
La många timmar på nätet innan jag hittade att dess två ingångar var för olika frekvensband.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag tog bort plastkåpan längst ut och fann där världens sämsta lödning. En 5mm lödkula runt kabelns kardel, men ingen kontakt med den stora kopparbit det var tänkt.

Upptäckte också att den andra antennen glappar, trots bra lödning. Antennerna kommer kapade i två halvor i förpackningen, och sätts ihop på mitten med skruv och vingmutter. Aluminiumrören är eloxerade, och verkar bara få kontakt ifall de vassa hörnen efter kapningen penetrerar eloxeringen. Eller via skruvarna, om man har tur, för de sitter i ett plasthölje.

De två halvorna tappade iaf kontakten när jag var uppe och tittade på den andra antennen. Kontakten kom tillbaka av att rucka lite.

Får reklamera. Och kanske istället för antenn får byta abonnemang. Jag cyklade nämligen bort till masten och testade där, bara 6 Mbit mot 100 Mbit med Telia. Vi får 3 Mbit i huset utan antenn, 50 Mbit med Telia.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tänk på att även om du inte har DC-kontakt pga eloxering osv så kanske den kapacitiva kopplingen blir bra nog att det kvittar för dessa höga frekvenser.

Håller dock med om att usel lödning osv ska man inte acceptera, speciellt för det priset.

Värst vad dyrt sånthär blivit. Minns för 30 år sen kostade en 43-elements (f-n vet hur det räknas) yagi för UHF-TV ett par hundralappar. Tror man fick en 91-elements för en femhundring.

Sidospår: Det här känns ju som en grej som kan vara vettigt att bygga själv ifall man orkar. Bara att klippa till lagom långa metallföremål och montera på rätt ställe på ett längre metallföremål, ungefär.
Elman

Inlägg av Elman »

Morsan hade dålig bild på tv.n så köpte fetaste vhf för kanal2? på Örebromasten. Med fri sikt ..
Åkte 30 mil monterade och
felet blev 100 ggr värre :( så. Med. En dämpsats på max och bara dipolen på Wisin blev bilden bra .."att mäta är att vet och vad man mäter är en annan sak" :D
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

>> "kontakt mellan halvorna"
Om det är på längden, så borde det inte göra nåt. Det går utmärkt att bygga en yagi på trästomme bara "tvärslåarna" är metall.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Egendomlig antenn. Påminner lite till utseendet om en logperiodisk. Var sitter det aktiva elementet? Det framgår inte av bilderna.
bearing

Inlägg av bearing »

MiaM skrev: 21 april 2023, 19:51:26 Tänk på att även om du inte har DC-kontakt pga eloxering osv så kanske den kapacitiva kopplingen blir bra nog att det kvittar för dessa höga frekvenser.
Hade den misstanken själv, men jag kan inte tillräckligt om antenner. Men routern vill ha kontakt för att "känna igen" antennen.
bearing

Inlägg av bearing »

Marta skrev: 22 april 2023, 13:43:29 Egendomlig antenn. Påminner lite till utseendet om en logperiodisk. Var sitter det aktiva elementet? Det framgår inte av bilderna.
Koaxialkabeln går inuti ena fyrkantsröret. Längs ut ansluter skärmen till fyrkantsröret, och mittledaren är lödd (skall vara) till en kopparbit som är instucken i det andra fyrkantsröret.

Som jag förstår det är alla "piggar" i kontakt med respektive fyrkantsrör.

Vet inte hur den fungerar, jag kan väldigt lite om antenner och radio.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det lilla jag kan om antenner räcker inte för att bedömma den här på ett professionellt sätt, men något känns fel. Finns det verifierade mätningar av förstärkning och impedans över dess frekvensområde på denna?
Garmen

Inlägg av Garmen »

Löste sig detta på något sätt?
Skriv svar