NMT 450/900 antenn, kan den nyttjas för annat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DennisCA

NMT 450/900 antenn, kan den nyttjas för annat?

Inlägg av DennisCA »

Hittade denna tråd men den verkade inte leda nån vart, så jag frågar själv.
viewtopic.php?t=43125

Jag har köpt en Saab 900 från 1990 och i den hittade jag några saker jag inte förstod mig på först. Det finns en antenn på taket, men det är inte radio antennen. Sen fanns det ett uttag på passagerarsidan som det stod nokia på, aldrig sett nåt liknande, sen i bagaget hittade jag bakom en sorts baslåda den andra ändan av samma kabel samt vad som ser ut som en antennkabel.

Bild

"NOKIA-MOBIRA OY VK 59" står det på den. Det ser ut att vara en NMT-450 eller NMT-900 antenn, oklart vilken det är men bilen har förmodligen haft en sån där större väskliknande mobiltelefon permanent monterad. Nu undrar jag om man kan nyttja den här gamla antennen på nåt modernt vis? Kunde man t.ex. använda den som en extern antenn för en vanlig mobiltelefon, typ man har en dockningsstation och det kopplar telefonen till en extern antenn så får man bättre signal? Jag bor på landet och nu som då försvinner nätet, störande om man lyssnar på nånting via telefonen. Eller kommer det inte att funka? Kunde den fungera för nåt annat syfte?

Själva bilen:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: NMT 450/900 antenn, kan den nyttjas för annat?

Inlägg av Marta »

Moderna mobiler använder helt andra frekvenser och de saknar anslutning för antenn. Finns ställ att sätta dem i som ansluts till yttre antenn, men om det blir någon vinst med bara en pinnantenn av lämplig typ, vilket Din bilantenn inte är, kan kanske vara tveksamt.

Kanske kan den användas till 70cm amatörradio, men är lite för kort så det blir troligtvis alldeles för mycket reflekterd effekt. De gamla telefonerna låg sådär ungefär 10MHz högre i frekvens.

Beroende på utförande kan en ny pinne monteras och fäste/kabel nyttjas för amatörradio.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

4G använder faktiskt 700 MHz och 900 Mhz numera för lång räckvidd.

Om det är en 450 antenn kan du köpa en bredbandsrouter från Net1 och montera i bagaget. De använder 450 Mhz. Då får du superbra räckvidd på internet och det går ju ringa via Wifi från din mobil.

https://www.induo.com/s/g/mobilnat/gsm- ... kvensband/
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Fästet mellan foten och sprötet är mig veterligen samma som på FM-antenner, så ifall du skaffar en bilstereo med dubbla antenningångar (alltså med diversitet) så kan du byta till långt spröt och köra FM på den. Dock lär det vara 50-ohm-kabel medan FM-radio brukar köra 75 ohm.

NMT-telefonen var antagligen både portabel och monterad i bilen växelvis ; det var nog rätt vanligt. Antar att du inte har några andra delar till den. En cool retrogrej vore annars att bygga om luren/manöverpanelen till en sån så att den kan agera blåtand-headset till en modern mobil.

Diametern på antennhålen är oftast 14mm om jag minns rätt. Gamla antenner typ från stenåldern för AM-radio var ofta 22mm. Vet inte vad det finns för antenner för moderna mobiler att köpa, men det kan ju vara värt att kolla vad de har för diameter. Det är väl säkert dock en del jobb att byta antenn så att det blir snyggt. Minns inte hur inredningen i Saab ser ut, ifall du kan lossa på klädseln på C-stolpen så blir det nog lättare att byta. Själva antennfoten i sig är formad så att den kan fiskas upp eller sänkas ned i hålet utifrån utan att komma åt undersidan så det är stor chans att du kan byta den och använda befintlig kabel som dragwire för ny kabel. (Kortast avstånd för kabel till telefon vid instrumentpanelen är visserligen via innertaket och ner i en A-stolpe, men med tanke på vilket jobb det lär vara att lossa innertaket så att man kan komma åt att dra denna väg så lär det vara smidigare att dra samma väg som den gamla antennens kabel ner till bagaget och sen följa trösklarna innanför dörrarna till du når instrumentpanelen).
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jo innertaket är jobbigt att mecka med på en saab 900 men den tidigare ägaren klädde in taket på nytt för nåt år sen så det ska jag inte behöva dras med.

Jag har nån modern Pioneer stereo där just nu men söker original Saab stereo från rätt era att montera i den.

Jag skulle helst behålla så mycket original som möjligt, om det går 4G grejer på rätta frekvenser låter det intressant. Gillar också idén med att ha en gammal telefon som ett sorts retro skal.

Nån aning om hur man kan verifiera vilken frekvens originalantennen är byggd för?

Kollade frekvenserna i Finland och där verkar 450mhz inte nyttjas av så många, men 900mhz bandet nyttjas av telia, som jag har
https://www.traficom.fi/sv/kommunikatio ... andshavare

Om jag förstår det korrekt är det bara 3G som bäst? Och det har väl redan lagts ner och GSM vet jag inte om det är på väg ut eller redan borta.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Alla som har 3G-licenser på 900 MHz i Sverige använder nu dessa för 4G.
Vore konstigt om de inte gör samma i Finland eftersom era telefoner klarar det.
cittra49

Inlägg av cittra49 »

Verkar som net1 är uppköpa av teracom group och alla abonnenter är uppsagda? https://www.teracommobil.se/nyheter/art ... ksamheten/ , hade net1 för ett antal år sen och det va allt annat än bra under "prime time" minns jag fick gå upp 0500 när jag skulle betala räkningar , mellan 1800-2400 va det segare än gröt, blev lite bättre när jag fick företagsabonnemang så det blev prio i nätet.
SM4UKE

Inlägg av SM4UKE »

MiaM skrev: 30 juni 2023, 07:21:08 ifall du skaffar en bilstereo med dubbla antenningångar (alltså med diversitet) så kan
Det där är nog inte så dumt i en bil. Kan dock inte dra mig till minnes att jag sett en sådan bilstereo i modern tid. För säkert 20 år sedan vet jag en som hade och var nöjd med resultatet. Kanske är FM-nätet så tätt att det med RDS funkar så bra att det numera inte är så mycket vits med diversity på en bilstereo. Förutsättningen är förstås att man lyssnar på stationer som ingår i något större nät.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Fungerar säkerligen utmärkt som 900 MHz antenn för att förbättra mobilmottagningen på landsbygden och i stadsmiljö och andra LTE-band så fungerar den troligen bättre än antennen i din nuvarande telefon.
Jag skriver LTE-band (frekvensområde) då frekvenser definierade för 4G ej finns. 4G är en protokollbeskrivning som inte reglerar frekvenser. Alternativt är 4G ett marknadsföringsnamn som ingen vet vad det egentligen står för.
Däremot är olika protokoll såsom 4G, 5G, NB-IoT hänvisat till att arbeta inom definierade LTE-band. Det finns regionala begränsningar och undantag samt uppdelning mellan lokala operatörer av de för närvarande ca 70 kanalerna. Antalet kanaler ökar efterhand som annan trafik fasas ut.
På grund av bättre räckvidd används ofta lägre frekvenser på landsbygd. Lägre frekvenser är i detta sammanhang för oss i Europa 698-964 MHz
https://awt-global.com/wp3/resources/lte-e-utran-bands/

Din antenn är bredbandig och fungerar bra även vid 700MHz så de flesta aktuella landsbygds-banden för LTE täcks.
Den har ingen spole halvvägs för att förbättra frekvenser 1800-2200 MHz men det har ingen praktisk betydelse numera.
Vill du finns säkert sådan pinne att direkt skruva dit på samma gänga.
Förr när det var glest mellan basstationer även för dessa band var det mer viktigt för GSM. Dessa frekvenser och än högre frekvenser förerkommer oftast i regioner där täckningen redan är hög även för mobiler med dåliga inbyggda antenner, som t.ex. iPhone brukar utmärka sej med. Det är väsentligt just i fall man lever på landsbygd där bra inbyggd telefon-antenn för 700-900 MHz är viktigt.
Praktisk räckvidd är ca 25% relativt telefoner med de bästa antennerna om t.ex. befinner sej o områden med dämpande landsbygdsterräng med skog och terränghinder.

Antenn-kabeln slutar i bagaget vilket är opraktiskt om du inte tänkt ringa inifrån bagaget. Det är annars det enklaste sättet att direkt ansluta telefonen till kabeln. Förr hade de flesta telefoner utvändiga anslutningar för extern antenn. Under en mellanperiod användes antenn-kopplare, en antenn som var inbyggd i en telefonhållare och utformad för att optimera koppling till en specifik telefonmodell.
Hållaren kan fungera hyggligt även med andra telefoner men man tappar mer av signalen. En bra kopplare och man tappade 2-3 dB i överföringsförlust.
Vanliga moderna lurar har ofta antenn-paddar på PCB eller åtminstone plats för en sådan. Inte för att medge yttre antenn utan för att kunna provköra telefonen kontrollerat i vid tillverkningen.
Känner man inte för att löda in sina egna kablar i telefonen är ett annat alternativ att installera repeater.
Exempel: https://www.aliexpress.com/i/1005004091575845.html
De flesta repeatrar i denna prisklassen är inte godkända att använda. Det är piratradio även om risken för att radion skulle störa annan trafik är rätt låg. Kräver en inre antenn som helst är placerad inom någon meter från aktuell telefon för bästa funktion. Den antennen kan vara en diskret rätt liten antenn.

Installera ett LTE-modem med WiFI hotspot. De flesta har anslutning för yttre antenn. Kräver eget abonnemang. Röstsamtal körs sedan över Voice over Wi-Fi (VoWiFi) vilket är LTE-versionen av VoIP.

Vad blir resultatet som bäst? Ett grovkalkylerat svar: En modern telefon med kabelansluten yttre antenn ger endast lite kabelförluster och är det mest effektiva anslutnings-alternativet.
Telefonens inre antenn har för en hygglig modern telefon typiskt en effektivitet på 20-30% vid dessa frekvenser men har ett strålningsdiagram som inte medvetet sträcker mot basstationer i horisonten. Användbara effektiviteten kryper under 5%
Yttre antenn med kabelförluster ligger på 80% och strålningsdiagrammet är koncentrerat mot horisonten för bästa förbindelse.
I de flesta telefoner kan man se direkt eller via app faktisk mottagen signalstyrka i dBm. Skillnaden mellan 5% och 80% motsvar ungefär 12 dB vilket motsvar en 4-dubbling av räckvidden för en given signalkvalitet. Om tidigare max-avstånd för fungerande förbindelse var 20 km ökar den till 80 km över likartad terräng.
Oavsett terräng, t.ex öppen sjö som ger låg terrängdämpning, så finns det inbyggda tekniska begränsningar i LTE som begränsar räckvidden oavsett hur bra signalen är. Gränsen ligger på ca 100km.

Om det finns möjlighet till bredbandsabb (tvillingkort?) och modem med anslutning för yttre antenn samt lokal WiFi-hotspot är det nog det enklaste att installera och billigaste alternativet. En fördel är att alla i bilen med mobiltelefon kan ha nytta av detta.
Modem med god radio kan ge din mobiltelefon kanske upp till 4 ggr räckvidd.

Du kan delvis kontrollera kontrollera genom en bra app som visar frekvens och signalstyrka hur stor förbättringen blir mätt i signalstyrka.

Har du kanske redan ett LTE-modem med antenn-anslutning så kan du enkelt tillfälligt testa. Kolla vilken typ av antennkontakt du har så du kan köpa lämplig adapter.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Lowband 690-710 är reserverat för RAKEL2 som är ett 4G nät med egen infrastruktur men roamar med civila nät.
Detta är kopplat mot Rakel/Rakel2 via ROIP appar

Meningen är att man skall ha ett nät med viss ytäckningen som ligger och kör säkert men roamar normalt samtdigt som Rakel1(tetra) ligger kvar iaf 5-10 år
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Om bilen har APC kan den vara mycket lättrimmad genom att justera några motstånd. :tumupp:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

SM4UKE skrev: 30 juni 2023, 09:32:24
MiaM skrev: 30 juni 2023, 07:21:08 ifall du skaffar en bilstereo med dubbla antenningångar (alltså med diversitet) så kan
Det där är nog inte så dumt i en bil. Kan dock inte dra mig till minnes att jag sett en sådan bilstereo i modern tid. För säkert 20 år sedan vet jag en som hade och var nöjd med resultatet. Kanske är FM-nätet så tätt att det med RDS funkar så bra att det numera inte är så mycket vits med diversity på en bilstereo. Förutsättningen är förstås att man lyssnar på stationer som ingår i något större nät.
Ja, jag kollade för några år sen och ingen verkade sälja såna stereos som nya eftermarknadsapparater. Dock kan man använda stereos som monterats original på vissa bilar. T.ex. Volvo SC-901 (tror även det gäller SC-900) är OEM från Alpine och har diversitet. Dock är det ofta problem med den inbyggda 3CD-växlaren, och givetvis passar inte en dubbel-DIN-stereo något vidare i t.ex. en Saab 900 med enkel-din-hål på instrumentpanelen. Annars är SC-901 förträfflig ihop med t.ex. de två sidobakruteantennerna som ingick när denna stereo köptes ny ihop med första generationens V70.

Angående Saab 900 så bör det väl vara en Clarion, helst "Saab by Clarion" (eller hur det nu stod), för att matcha bilen om man vill ha tidsperiodkorrekta grejer. Vet inte om just denna årsmodell, men t.ex. Clarion E950 var vanliga i Saab. Vill man ha en lite roligare stereo med utgång för slutsteg osv så kan man kanske hitta en E970 som ser nästan likadan ut, dock fanns de nog aldrig med Saab-logga. Det verkar för övrigt som att Saab senare hade ett gäng Clarionmodeller som skiljde sig åt från de Clarion som såldes i vanliga bilstereobutiker i Sverige.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

farbrorvattenmelon skrev: 30 juni 2023, 22:52:11 Om bilen har APC kan den vara mycket lättrimmad genom att justera några motstånd. :tumupp:
Det har den, har inte tänkt på trimning just nu men kanske i framtiden. Just nu tänker jag mest på att justera in motorn och byta diverse vakuumslangar osv. som kanske kan läcka.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

E Kafeman skrev: 30 juni 2023, 18:46:53 *mycket info*
Tack för det utförliga svaret, att installera typ ett LTE modem och ge alla i bilen bredband via ett eget "Saab-wifi" låter intressant och kanske enklast.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Här är en hel hemsida om Clarion-enheterna till Saab:
http://www.saabclarion.se/
Skriv svar