Val av minneskort till mobiltelefon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Val av minneskort till mobiltelefon

Inlägg av Guldancistrus »

Hej!
Det interna minnet i min mobiltelefon håller på att ta slut och jag ska därför köpa ett micro-SD-kort till den.
Det finns minneskort av typen "high endurance" som är gjorde för att sitta i övervakningskameror där det skrivs väldigt mycket data till minneskortet. Två exempel: https://www.inet.se/produkt/5303828/kio ... rosd-256gb
https://www.inet.se/produkt/5304739/sam ... ance-256gb

Det låter fördelaktigt att de ska hålla för fler skrivningar och på så vis vara mer pålitliga än ett vanligt SD-kort, så jag funderar på om det kan vara en bra idé att sätta ett sådant i min mobiltelefon.

Skillnaden mot en övervakningskamera är väl att det kommer att skrivas och läsas många relativt små filer när det sitter i mobiltelefonen istället för ett fåtal stora filer som jag antar att det blir i en övervakningskamera. Jag vet inte om det gör någon skillnad för minneskortets hållbarhet.

Finns det någon nackdel med att använda ett sådant SD-kort i en mobiltelefon?
Är det meningsfullt, eller kommer jag inte märka någon skillnad mot ett vanligt SD-kort även om jag använder minneskortet i t.ex 20 år?

Jag kommer mest att lagra musik och bilder och filmklipp från mobilens kamera på minneskortet.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Val av minneskort till mobiltelefon

Inlägg av AndLi »

I en mobil kommer du väl fota/filma och fylla minneskortet typiskt en gång, i en övervakningskamera kommer du skriva över allt innehåll varje vecka eller så..

så slitaget kommer vid normal användning i en mobil vara minimalt, troligen dör det av andra anledninger inom 20 år...

Och när det är dags att byta mobil kommer sannolikt ditt minneskort vara så litet att det inte är lönt att flytta med, för den nya telefonen har redan 4 ggr så mycket plats..
(Om det ens går att stoppa in ett minneskort i den)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Kort för övervakningskameror är väldigt långsamma men håller för att spara video dygnet runt.

Köp istället ett kort som passar för applikationen till exempel: https://www.inet.se/produkt/5304842/san ... pro-128-gb
Det är mångdubbelt snabbare både på läsning och skrivning.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

kom på min gamla tråd:
viewtopic.php?t=103256

Hade köpt Samsung EVO plus 512GB för dom var billigast då :-)
https://www.samsung.com/uk/memory-stora ... -eu/#specs

Ca 10 st har rullat i kameror med 8MP inspelning 24/7 i två år nu, inte loggat några fel ännu :)
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Inlägg av Guldancistrus »

AndLi:
Du har nog rätt i att det inte kommer att fyllas så många gånger. Men det kommer nog bli mer än än gång i min nuvarande mobiltelefon.
Ditt andra resonemang känns dock något överdrivet. Min förra mobiltelefon (inköpt 2015) hade 64 GB internt lagringsminne och min nuvarande mobiltelefon (inköpt 2021) har lika mycket. Köper jag ett minneskort med t.ex 256 GB utrymme så borde jag kunna ha nytta av det i ganska många år om teknikutvecklingen fortsätter i ungefär samma takt som den har gjort de senaste 10 åren. Om nästa mobiltelefon inte har en minneskortsplats så kan ju minneskortet användas i en vanlig kamera eller i en Raspberry Pi eller liknande.

mrfrenzy:
Tack för tipset!
Det tråkiga är att jag inte hittar någon indikation alls från tillverkaren om hur mycket skrivningar det kortet eller andra jag har tittat på tål. Det får mig att misstänka att det är en väldigt låg siffra som man inte vill redovisa. Att det är ett snabbare kort verkar ju bra, men det vore samtidigt synd om det är stor risk att filer börjar blir korrupta efter att man fyllt kortet t.ex 5 gånger.

Nu såg jag dock på produktsidan för Samsungs high-endurance-kort på Inet att det har 75 gånger längre hållbarhet än ett hastighetsoptimerat kort. Om jag har räknat rätt så skulle då ett hastighetsoptimerat kort klara att fyllas ca 100 gånger. På en 20-års period skulle det motsvara att fylla kortet 5 gånger om året.

nifelheim:
Tack för tipset, jag ska läsa den tråden!
Det låter betryggande att dina minneskort har hållit.
guckrum

Inlägg av guckrum »

Korrupta filer är det lilla problemet. Det stora problemet är korrupt filsystem så att du inte kan läsa kortet alls (lite beroende på "skadan" samt hur bra du är på att rädda data ur trasiga filsystem).
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Guldancistrus skrev: 30 juni 2023, 14:24:04 AndLi:
Du har nog rätt i att det inte kommer att fyllas så många gånger. Men det kommer nog bli mer än än gång i min nuvarande mobiltelefon.
Ditt andra resonemang känns dock något överdrivet. Min förra mobiltelefon (inköpt 2015) hade 64 GB internt lagringsminne och min nuvarande mobiltelefon (inköpt 2021) har lika mycket. Köper jag ett minneskort med t.ex 256 GB utrymme så borde jag kunna ha nytta av det i ganska många år om teknikutvecklingen fortsätter i ungefär samma takt som den har gjort de senaste 10 åren. Om nästa mobiltelefon inte har en minneskortsplats så kan ju minneskortet användas i en vanlig kamera eller i en Raspberry Pi eller liknande.
Jag kan inte påminna mig om att jag haft minneskort i någon mobil, kanske någon runt 2006..
Senaste telefonen som då inte har något minneskort har å andra sidan 512 GByte intern lagring istället, tänkte att det vore tråkigt att behöva städa..

Och jag tror S8 jag hade före hade runt 64-128 Gig...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Guldancistrus skrev: 30 juni 2023, 14:24:04 mrfrenzy:
Tack för tipset!
Det tråkiga är att jag inte hittar någon indikation alls från tillverkaren om hur mycket skrivningar det kortet eller andra jag har tittat på tål. Det får mig att misstänka att det är en väldigt låg siffra som man inte vill redovisa. Att det är ett snabbare kort verkar ju bra, men det vore samtidigt synd om det är stor risk att filer börjar blir korrupta efter att man fyllt kortet t.ex 5 gånger.
Det är livstids garanti vilket betyder att de vet det håller för minst fem års normal användning. Om det går sönder får du ett nytt.
Att slita ut ett sånthär kort i en mobiltelefon är närmast omöjligt.

Största risk för dataförlust är att du tappar telefonen eller den blir stulen. Oavsett typ av kort måste du ha nån typ av automatisk backup, man kan använda molntjänst eller en NAS hemma via wifi.
Aktivera kryptering om du sparar privata filer eller bilder på kortet.
Skriv svar