En kompis moderkort slutade fungera och jag hittade ett antal "jästa" kondingar. Nu sitter jag och kollar på elfa och försöker hitta likadana.
Men jag hittar inga exakt likadana
de jag behöver är:
2200microF 6,3V (105'c HO226)
och
1500microF 16V (105'c HO222)
* Kapacitansen måste vara samma
* Temperaturtåligheten måste vara minst samma
* Spänningståligheten måste vara minst samma
* De nya kondensatorerna måste fysiskt få plats på kortet.
Bland de länkade kondensatorerna hos ELFA uppfylls de tre första villkoren för "en spänning högre" än på de du har. Eftersom de är gjorda för större spänningar är det dock inte säkert att de fysiskt får plats (de är troligen åtminstone ett snäpp större). Om du bara lyckas få dit dem så kan jag inte se något problem med att återuppliva kortet, förutsatt att inte något annat också gått sönder.
många tack för upplysningarna!
så om jag nu förstått rätt så är det bara kapacitansen som skall vara exakt likadan.. och spänningstalet är endast vad kondingen klarar av?
vad gäller storleken så är de på elfa ca 2,5mm större i diametern, men det skall nog gå bra att få in dem.
Eftersom det handlar om bulk-kondensatorerna i en dc/dc-omvandlare är det viktigt att det är kondensatorer med låg ESR. Att det är samma kapacitans är nog inte lika viktigt, räcker med minimum det du har sålänge det är max samma esr som tidigare och minst samma av alla andra parametrar.