Presstång till rj45?

Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Presstång till rj45?

Inlägg av newbadboy »

Har fått för mig att pressa lite rj45or. Har provat detta med en billig tång och billiga kontakter för många år sedan men lyckades inte med en enda.

Kan ni rekommendera någon bra tång och kontakter som ni har lyckats med.

Eller beror det bara endast på vana och hantverk?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Presstång till rj45?

Inlägg av Klas-Kenny »

Har en billig variant, köpt för många år sen på typ Kjell, Biltema eller något liknande.
Har fungerat utan problem. Och med tanke på hur det hela fungerar så har jag svårt att tro att det skulle vara så jäkla noga. Möjligen att kontakter kan vara dåliga, men tången måste vara riktigt kass om det inte ska fungera.

Har dock köpt kontakter ifrån olika billighetsställen genom åren och inte märkt några problem.

Så summa summarum, jag gissar att det har med handlag att göra och inte materialet. :)
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Jag har använt båda billiga och dyra och har lyckats bra med alla. Den jag använder mest är Gigamedia. Använder även deras kontakter. Har man pressat några stycken så går det bra med de flesta verktyg.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Så det är bara att öva mao. Det var faktiskt det jag misstänkte
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Kontakter med genomgående tråd är mycket enklare att använda.
Jag har gjort över tusen kontakter med EZ-RJ45 och deras tång och det har inte blivit fel en enda gång. https://www.amazon.se/-/en/Platinum-Too ... 11&sr=8-32
Direktronik har en likadan som är mycket billigare (jag har ej testat) https://www.dustin.se/product/501129189 ... 6oQAvD_BwE

Med "den gamla sortens" kontakter och billiga verktyg är det mycket större risk för fel.
Om man inte vill skaffa en sådan tång och inte klippa av trådarna manuellt så är dessa kontakter ett fungerande alternativ: https://www.dustin.se/product/501050517 ... 45-50-pack
Trådarna kommer rätt och blir i rätt längd eftersom man sätter in dem i en hållare innan de trycks in i kontakten, dessa fungerar med valfri tång.
guckrum

Inlägg av guckrum »

Ja, absolut sådana där som man fixerar sladdarna i en liten hylsa först. Annars blir man ju tokig!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är dessutom olika kontaktdon (de enkla vanliga genomskinliga) för solida ledare och flertrådiga ledare.
De ser likadana ut utanpå, men metallbitarna som pressas ner mot ledarna har som två tänder som penetrerar de flertrådiga, men en gaffel som går på varsin sida om den solida tråden.
Det funkar inte så bra om man blandar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Det med genomgående verkar ju fint. Då vet man ju verkligen att de har nått hela vägen.
svanted

Inlägg av svanted »

det är tämligen viktigt att kontakten och kablen har samma kabelarea,
och att tången är av metall.,
har provat en av plast som inte orkade trycka in kontaktstiften = skräp.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag köpte vad jag tror är denna tång, fast för kanske 15 år sen. I mitt tycke är den alldeles utmärkt.

https://www.clasohlson.com/se/Modulart& ... /p/36-3428

Har sett att det finns billigare tänger som är av plast och/eller inte har utväxling och låsning, det känns som en något som bara funkar dels på två/fyrledar-telefongrejer och dels för folk som är extremt starka i händerna eller om man använder skruvstäd för att klämma ihop tången. Ska man klämman två kontakter och ändå har ett skruvstäd så är säkert en sån vettig ifall man också har helt slut på pengar, annars inte.

P.S. sidospår: glöm inte att kolla hur andra änden är kopplad ifall du ska klämma ena änden på en kabel (typiskt om man klipper en färdig kabel för att få rätt längd och/eller kunna dra genom hål i väggen osv). Det verkar vanligast att kablarna är kopplade tvärt emot telefonstandard men både och förekommer. (Telefonstandard = blå på 4+5, orange på 3+6, grön på 1+2, brun på 7+8, medan den omvända standarden växlar orange och grön).
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Det är verkligen så i alla fallen att jag klipper en färdig kabel av ngn anledning och ska ha på en kontakt.

Är lite osäker på ordningen men man kan väl säga att pinne1 går till 1 och pinne1 går till osv, dvs det är väl rakt kopplat över och bytar inte pinne.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ja, idag fungerar det eftersom den mesta nätverks utrustning har "auto-sense" på portarna.
Men "förr" gällde det att ha rätt koppling, "rak" eller "korsad", ungefär som det fortfarande är för rs232.
Nerre

Inlägg av Nerre »

newbadboy skrev: 18 juni 2023, 07:51:31 Är lite osäker på ordningen men man kan väl säga att pinne1 går till 1 och pinne1 går till osv, dvs det är väl rakt kopplat över och bytar inte pinne.
Ja, det viktiga är väl att varje "par" sitter ihop så att säga.

Men det är just där många missar (om de inte har koll), de börjar med första paret på stift 1+2, andra paret på 3+4 (och där blir det då fel).

Om jag nu inte svamlar till det ska paren ligga på: 1+2, 3+6, 4+5 och 7+8. Detta eftersom "första" paret av nån anledning ligger på de två mittersta stiften (förr tror jag detta användes för telefonlinje, par 2 och 3 användes för data och par 4 användes inte till nåt). Vilken färg som sitter på vilket par spelar ingen större roll så länge det är lika i bägge ändar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Ja när jag väl ska göra en så får jag kolla på original kontakten och sätta kablarna likadant helt enkelt
guckrum

Inlägg av guckrum »

Kabeln består av fyra tvinnade par och de skall sitta rätt som Nerre skriver. Om man inte kopplar paren rätt kan man inte räkna med att få den störintegritet som krävs för högre datatakter. Eller ens lägre i miljö med störningar.

Om man dessutom kopplar på sig eget kreativa vis funkar ju inte kabeln i äldre utrustning.

Gör rätt.

Är det en kontakt på en existerande sladd som skall bytas klipper man av kontakten som skall ersättas och tittar på den när man gör den nya.
Skriv svar