Trappkoppling eller sparkoppling?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30108
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Trappkoppling eller sparkoppling?

Inlägg av MadModder »

Men L måste i alla fall över till vänstra dosan.
Finns det ingen brun där i vänstra som bara går rakt genom?
Mindmapper
Inlägg: 6476
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Trappkoppling eller sparkoppling?

Inlägg av Mindmapper »

Goliath2000 skrev: 10 juni 2023, 20:01:47 Nu har jag mätt och kommit fram att det ser ut så här:
el-koppling.jpg
nu återstår min huvudfråga hur jag ska från ovanstående ritning koppla in enligt Fibaros instruktioner som lyder så här:
el-koppling-Fibaro.jpg
Jag har verkligen svårt att förstå inkopplingen av Fibaro switcharna. Ska den ena kortsluta mellan fas och neutral?
Blir bara säkringsåterställning eller så blir det byte av Fibaro switchen som kortsluter.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Trappkoppling eller sparkoppling?

Inlägg av danei »

Det är ett trådlast system. Så fas och nolla är bara spänningsmatning. Sedan skickas information om knappen trycks till dimmern.
Goliath2000
Inlägg: 6
Blev medlem: 5 juni 2023, 22:03:05

Re: Trappkoppling eller sparkoppling?

Inlägg av Goliath2000 »

@mindmapper, varför tror du att switchen kortsluter? när den får nolla och fas så blir den funktionell. brytningen sker på Q1 och Q2 portarna. vilket i mitt fall ska inte användas. Switchen ska inte ha någon last medan dimmern ska ha det.

Men nu har jag fått till det och tack för all hjälp. @MadModder jag gjorde precis som du skrev, jag flyttade över fasen via svarta tråden. Jag har även dimmern på vänster sida. (Även om det inte spelar någon roll)

Nu ska jag bara fixa så att associationerna kommer igång på switchen och paras ihop med dimmern

Här är slutresultatet:
IMG_3032.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6476
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Trappkoppling eller sparkoppling?

Inlägg av Mindmapper »

Man får lära sig tänka om eftersom den trådlösa påverkan inte syns på elkretsschemat.
Intressant för de som ska felsöka. Hur ska Urban oteknisk handskas med t.ex en villa som är hempullad och det inte finns någon dokumentation till. Ska han kräva att få elen omdragen så att han får ett system med dokumentation som följer någon standard? Eller är det bara att pruta så det räcker för att anlita en elfirma att få till ett godkännt system. Räcker det med 300 000 kr?

Detta borde kanske vara en egen ny tråd.
Borre
Inlägg: 4574
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Trappkoppling eller sparkoppling?

Inlägg av Borre »

Är man oteknisk bör man inte hålla på alls, och vilken vanlig installationselektriker som helst har knappast några problem att förstå och kolla upp vad det är för grejor om denne inte stött på det redan, Fibaro är inte speciellt konstiga saker och kopplingen är knappast svårförstådd.
Och godkänt system, vad i denna koppling skulle inte vara godkänd menar du?
Goliath2000
Inlägg: 6
Blev medlem: 5 juni 2023, 22:03:05

Re: Trappkoppling eller sparkoppling?

Inlägg av Goliath2000 »

Jag har nu fått igång accociationerna. Nu går det att släcka/dimmra även från switchen. Jag behövde bara ange ID numret till dimmern och vise versa till switchen. Nu är de synkroniserade.

Jag har däremot stött på lite mekaniskt problem. Något är inte helt rätt med apparatdosan till nedre knappen. Den nedre delen är tiltad inåt något in i väggen, vilket gör att jag inte kan få till det rakt med den övre dosan. Jag kan snurra på fästringen men det hjälper inte mig att få det rakt. Jag har försökt ta bort lite gips så jag får lite spelrum men det blir inte tillräckligt bra. Jag har i alla fall lyckas få det nästan rakt men det är fortfarande någon grad sne. Med vattenpass ser man att det är inte helt i mitten, vilket är lite irriterande.
Skriv svar