vattenskadat kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2180
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

vattenskadat kretskort

Inlägg av LeCanard »

Jag fick en fråga av en kompis som jag härifrån inte kan hjälpa till med, så jag frågar vidare till den oerhört kunniga panelen.
Ett spänningskort ( AX98251 ) som som fått vatten på sig. Det beskrivs som "helt dött".Jag har hittat manualen för själva burken ( Axiomtex eBox800-511-FL ) på nätet, men inte kommit så mycket längre.
Det förefaller som om, efter en snabb titt på bilden, det förekommer korrossion på två ställen.
Någon som har idéer eller t.o.m. kan tänkas kika på det för att se om det kan räddas?
6650658886170730675.jpg
LeCanard
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: vattenskadat kretskort

Inlägg av Glenn »

Känns som sämsta möjliga ställe som har fått vattenskadan, svårt att se vad det är men troligen är det väl nån customprogramemrad MCU som inte går att ersätta.

Men jag skulle ha rengjort med isopropanol och borste först och sett hur det ser ut sen, och kanske provkört.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3549
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: vattenskadat kretskort

Inlägg av breflabb »

Med lite tur så kan det gå vägen.
Använd bara inte för grov borste, för då kan man riva sönder den tunna laminatet.
Efteråt kan man dränka hela processorn med isoprop och låta det avdunsta och hålla tummarna
att det funkar :D
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2180
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: vattenskadat kretskort

Inlägg av LeCanard »

Jo, det var mitt första tips, att tvätta med IPA, med det tycks inte ha hjälp initialt.
Senast redigerad av LeCanard 18 maj 2023, 21:21:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11390
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: vattenskadat kretskort

Inlägg av Klas-Kenny »

Glenn skrev: 18 maj 2023, 14:49:20 Känns som sämsta möjliga ställe som har fått vattenskadan, svårt att se vad det är men troligen är det väl nån customprogramemrad MCU som inte går att ersätta.

Men jag skulle ha rengjort med isopropanol och borste först och sett hur det ser ut sen, och kanske provkört.
Tycker det hela ser väldigt mycket ut som en switchad spänningsomvandlare. Ganska stor chans att IC'n är någon COTS switchregulator/kontroller.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: vattenskadat kretskort

Inlägg av Glenn »

Kan nog vara så om kortet är enbart strömförsörjning, det är ju mer lättbytt då.
Skriv svar