Det blir nog en mer avancerad senare.. men den här måste vara klar innan jul och med en gravid flickvän så får man inte alltför mycket tid i labbet..
Tänkte att du kunde kolla lite på programmet och se om du får ihop nåt vettigt.
Sen tänkte jag också att jag skulle beställa hem grejer från elfa i veckan (snabbast enklast så) och jag brukar alltid ta hem lite mer än vad som behövs så jag kommer att ta hem tex 25st 4094 bara så du vet..
Edit: Jag hittar inte MAX771 på elfa.. bara MAX1771 hmmm.. suck
Gör inte ett kort där rören sitter direkt emot kortet, det blir lätt mekaniska spänningar då som gör att en läcka uppstår. Levereras röret med en plastklump kring stiften så låt denna vara kvar. Är där ingen så gör ett mellanrum ändå.
Jim_the_one skrev:Tänkte att du kunde ta och mäta lite på dom rören du har hemma Purre.. så jag vet hur jag ska göra korten som rören ska lödas fast på..
Får hem mina om nån vecka..
Förhoppningsvis så blir jag klar med "nätagget" senare ikväll.. annars blir det imorgon..
Har inga rör, hittade bara en som säljer IN-16 rör här i Sverige dock inte beställt ännu utan ville ha lite mer information och hur man ska gå till väga. Så tyvärr kan jag inte hjälpa till =/ Just nu. Fast har även nu hittat ett annat ställe att köpa ifrån så snart kanske man kan hjälpa till om det vore så
Det enda jag vet om dom är att de vill ha en katodspänning på 170V DC samt att de har en strömåtgång på 1,5mA. De något större rören IN-14 (18mm sifferhöjd) har samma katodspänning men en strömåtgång på 2,5mA
Har nu testat och donat.. tror att jag kör med "bonn" varianten.. hadde några 16V trafon liggandes.. byggde ihop 2st och likriktade och fick ut 180V från nätspänningen, ska testa och se hur det funkar sen när jag fått hem rören.
Sätter även dit ett 10K resistor..
Varför jag inte satte ihop det där med MAX771 är för att jag inte hittar den kretsen varken på Elfa eller Conrad och då jag måste få ihop klockan relativt snart så känner jag mig inte så manad att leta andra komponenter som skulle funka, så det får bli såhär på den här klockan..
Men vad jag tycker mig se på bilderna på rören så är dom runda, inte avlånga.. sen finns det ju inga mått i databladet så det är ganska "useless"
Binary: jag hadde för mig att jag skrev i forumet att jag inte hittade MAX771 bara MAX1771 och trodde att det inte gick så bra med dom.. men nu vet jag ju det
Men vad jag tycker mig se på bilderna på rören så är dom runda, inte avlånga.. sen finns det ju inga mått i databladet så det är ganska "useless"
Binary: jag hadde för mig att jag skrev i forumet att jag inte hittade MAX771 bara MAX1771 och trodde att det inte gick så bra med dom.. men nu vet jag ju det
Jorå rören ska vara runda vad jag fattat det som. Dom ritade dom nog bara ovala för att få plats med alla pinnar. Tar man en titt på tubehobby och deras kort har dom iaf pinnarna för rören i cirklar. (http://www.tubehobby.com/show_det.php?det=18)
Har idag beställt 12st IN-16 rör iaf Lite på G är man allt även om det lär ta sin lilla tid.
Funderar på om man skulle ta och lägga en beställning på en Wisp6287 också nu
Har 40st IN-16 rör på väg hem.. du kunde köpt några av mig annars.. men men.. Har fixat och donat med drivsteget till rören och schemat är klart.. bilder kommer här..
Lite dålig upplösning blev det.. men det syns vad det är..
Hittade ingen MAX1771 i mitt bibliotek till Eagle så jag tog en ic-sockel ist.
Nu är det bara själva korten som Nixierören ska sitta på som är kvar att göra.. men till det så behövs det ett rör att mäta på.. så det får vänta nångra dagar..