skarva typ k
skarva typ k
behöver en liten fuling på att förlänga typ k kabel
vill provmäta avgastemperaturerna i skorstenen och behöver lite mera längd på kabel
visst kan man köpa kontakter men kommer på fel ställe och ute
någon som punktsvetsat ihop kablar till typ k, i min sinnesvärld borde detta bli rätt
vill provmäta avgastemperaturerna i skorstenen och behöver lite mera längd på kabel
någon som punktsvetsat ihop kablar till typ k, i min sinnesvärld borde detta bli rätt
Re: skarva typ k
Jop, det är rätt sätt, trådgivare är i regel bara en vanlg typ-K kabel där ändarna är ihopsvetsade, går faktiskt att knyta ihop dem också.
Som jag förstått det kan du använda vad som helst att skarva med. Du får ett mätfel motsvarande temperaturskillnaden mellan där du går in i plinten och där du går ut ur plinten, dvs om du har en toppklämma blir det inget fel.
Förutsatt att du skarvar mot en kabel av samma material.
Förutsatt att du skarvar mot en kabel av samma material.
-
Är det ute är det ju ingen höjdare, eftersom temperaturen varierar rätt kraftigt. Har du tråd typ k att förlänga med skulle jag crimpa med någon hylsa. Även med en tredje metall så ligger ändå de riktiga trådarna mot varandra, och i slingan. Jag är inte hundra på om du får något mätfel. Fast det är ju lätt att kolla genom att kyla/värma skarven. Jag har gjort så någon gång med plint och märkte då inget större mätfel.grym skrev: ↑13 maj 2023, 09:03:55 behöver en liten fuling på att förlänga typ k kabel
någon som punktsvetsat ihop kablar till typ k, i min sinnesvärld borde detta bli rätt.
Mäter du med något där du kan välja intern eller extern kompensation, skulle du kunna slänga ut en tempgivare som ger extern kompensation. Nu vinner du kanske inte så mycket på det om du inte har långt till skarven. Har du långt till skarven och du har nära till något annat ställe där du kan mäta utetemperaturen har du lite att vinna på det.
Eventuellt slänga upp en mätvärdesomvandlare vid skarven.
Nej man får inget mätfel. Oavsett om man kör med wago, sockerbit, löder eller svetsar. Hela skarven har samma temperatur så den inför inget mätfel.
Som danei skriver: skarvar man från typ K kabel till typ K kabel FÅR man en temperaturfel på den ena skarv (kabel till skarv, t.ex. WAGO) men exakt samma temperaturfel den andra vägen från skarv till nästa kabel.
Resultatet blir lika mycket upp och ner = 0 skillnad.
Resultatet blir lika mycket upp och ner = 0 skillnad.
gott då kan jag göra som jag vill och kan
men då borde man kunna göra egna tepgivare av k kabel och punktsvetsa med
i och för sig, dom kostar inte mycket så det kvittar
och för min del så är det i tiotalet grader som jag vill kolla, dock kan temperaturen bli högre än vad kiselbaserade elektroniska saker klarar av
men då borde man kunna göra egna tepgivare av k kabel och punktsvetsa med
i och för sig, dom kostar inte mycket så det kvittar
och för min del så är det i tiotalet grader som jag vill kolla, dock kan temperaturen bli högre än vad kiselbaserade elektroniska saker klarar av
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
>men då borde man kunna göra egna tepgivare av k kabel och punktsvetsa med
Ja, absolut. Jag *tror* också att det skall gå att (hård)löda, men det var ett tag sedan jag försökte sätta mig in i detta.
Innan Brexit med allt vad det förde med sig i form av importavgifter köpte jag med framgång saker från
https://www.labfacility.com
både kompensationskabel och givare. Snabb service och så vitt jag kunnat bedöma bra kvalitet.
I Sverige är väl Pentronic gamla i gemet, men om de säljer till privatpersoner vet jag inte.
Ja, absolut. Jag *tror* också att det skall gå att (hård)löda, men det var ett tag sedan jag försökte sätta mig in i detta.
Innan Brexit med allt vad det förde med sig i form av importavgifter köpte jag med framgång saker från
https://www.labfacility.com
både kompensationskabel och givare. Snabb service och så vitt jag kunnat bedöma bra kvalitet.
I Sverige är väl Pentronic gamla i gemet, men om de säljer till privatpersoner vet jag inte.
Det fungerar oavsett hur de skarvas ihop. Men legeringarna är nog inte helt lätta att löda.
brukar ju vara en liten ihopsmält pärla
tänkte om man tvinnar ihop och punktsvetsar så borde det vara hyggligt ok, men för min del får det vara, givare hadde jag gott om, men inte med lång kabel
tänkte om man tvinnar ihop och punktsvetsar så borde det vara hyggligt ok, men för min del får det vara, givare hadde jag gott om, men inte med lång kabel