Lampan på ny spis lyser fast avstängd?
Lampan på ny spis lyser fast avstängd?
Hyresvärden skickade ut en ny electrolux spis med varmluftsugn och glashäll.
Elektrikern bytte kabel till fast installation. (Återanvände kabeln som gick till den gamla spisen)
Gamla spisen hade tre proppar.
Vi hade på ugnen i 5min sen gick han. Glashällen blev ganska varm av att ugnen var på, är det normalt?
Nu efteråt ca 45min har den svalnat men den orangea lampan lyser fortfarande.
Drar jag propparna en och en så slocknar lampan bara av att en av de tre propparna är ur (gr7).
Är detta normalt?
Electrolux LKR64001SW
Elektrikern bytte kabel till fast installation. (Återanvände kabeln som gick till den gamla spisen)
Gamla spisen hade tre proppar.
Vi hade på ugnen i 5min sen gick han. Glashällen blev ganska varm av att ugnen var på, är det normalt?
Nu efteråt ca 45min har den svalnat men den orangea lampan lyser fortfarande.
Drar jag propparna en och en så slocknar lampan bara av att en av de tre propparna är ur (gr7).
Är detta normalt?
Electrolux LKR64001SW
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Lampan på ny spis lyser fast avstängd?
Hällen har väl inte så stor termisk massa så ugnen värmer nog rätt lätt upp den.
Inte helt säker men det kan vara så att den lampan är en temperaturstyrd varning att något är såpass varmt att det är risk att bränna sig?
Inte helt säker men det kan vara så att den lampan är en temperaturstyrd varning att något är såpass varmt att det är risk att bränna sig?
Snarare är det väl en indikator för ugnstemperaturen.
Men om spisen är avstängd så ska väl ingen indikator lampa lysa överhuvudtaget?
Har varit med om liknanade för länge sedan att lampan till spisplattan lös fast spisen var avständ! Det visade sig att det var överslag mellan en fas och noll!
Prata med din hyresvärd om du är osäker! För skulle det i värsta fall vara felinstallerat vet man ju inte vad som händer?!
Har varit med om liknanade för länge sedan att lampan till spisplattan lös fast spisen var avständ! Det visade sig att det var överslag mellan en fas och noll!
Prata med din hyresvärd om du är osäker! För skulle det i värsta fall vara felinstallerat vet man ju inte vad som händer?!
Jo som MiaM skriver så finns det spishällar som har en "varningslampa" för att hällen är varm, och den lyser så länge hällen är över x grader. Även om allt är avstängt.
Men om detta är en sådan varningslampa vet vi inte. Det skulle kunna vara det, men det kan också vara något annat.
Men om detta är en sådan varningslampa vet vi inte. Det skulle kunna vara det, men det kan också vara något annat.
I manualen är den lampan till ugnen. Den för varm häll är på ovansidan.
Kan det vara så enkelt att nollan saknas? Äldre spisar klarade sig väl utan nolla (alla element är för 400 V).
Ursäkta för sen återkoppling. Tack för alla svar!
Lampan slocknade efter ca 2timmar och är som ovan nämnts för ugnen.
Allt ok!
Lampan slocknade efter ca 2timmar och är som ovan nämnts för ugnen.
Allt ok!
På våran ugn lyser den lampa om ugnen hettas upp o slocknar når temperaturn har nåtts.
Så under bruk vill den slå på o av långsamt.
Dock om man stänger av ugnen slocknar den direkt.
Så under bruk vill den slå på o av långsamt.
Dock om man stänger av ugnen slocknar den direkt.