36V batteri med en 1,5kW motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

36V batteri med en 1,5kW motor

Inlägg av md7dani »

Hej, jag har köpt ett 36V batteri som jag försöker få igång på min cykel som har en 1.5 kW motor på bakhjulet. När jag testar så får jag in elväxlarna i ca 2min innan drivningen framåt ger upp. Innebär det att batteriet är för klent och att jag måste upp till ett 48V batteri eller till och med 52V ?

Utspänningen på 36V batteriet var ca 40V när jag mätte det.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 34925
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 36V batteri med en 1,5kW motor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Effekt på batteriet? Vad kräver motorn för spänning?
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: 36V batteri med en 1,5kW motor

Inlägg av md7dani »

Jag vet inte effekten på motorn och kunde inte heller se på Controllern vilken Watt.

Batteriet:

Specifications
Model: ACS-452183
Cell type: AED-29P(18650 2900mAh)
Cell count: 40 pieces(10S4P)
Nominal voltage: 36V/37V
Typical capacity: 108Ah

Rated power: 350Watt -1000Watt
Output voltage range: 25V-42V
Discharge cut-off voltage: 25V

Charge cut-off voltage: 42V
Charge method: CC-CV
Charge current limit: 5A

Charge temperature: 0-45 ° C
Discharge temperature: -10-60 ℃
BMS work current: Discharge 25A Charge 5A
BMS type: Separate port
Connector: T / XT60 PLUG for discharge and DC5521 for charge
Package: heat shrinkable PVC, random color
Storage temperature: -20-45 ° C (3 months)
Cycle life: 80% DOD after 500 cycles
Size: 188*78*66mm(±3mm)
Weight: 1900g(±50g)
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2382
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: 36V batteri med en 1,5kW motor

Inlägg av l2t »

Lite bilder på controllern och cykeln kanske hjälper lite mer.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: 36V batteri med en 1,5kW motor

Inlägg av md7dani »

Hur kan jag via Oms lag räkna ut effekten?

P=U*I

Så om spänningen är 40V och Discharge 25A så blir det upp till 1000W effekt?

Då får jag alltså max 1 kW och det behövs 1,5kW. Därav slutar drivningen efter ca 2min. Stämmer mitt antagande?
Prins Valiant
Inlägg: 1477
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: 36V batteri med en 1,5kW motor

Inlägg av Prins Valiant »

md7dani skrev: 10 maj 2023, 09:20:23 Hur kan jag via Oms lag räkna ut effekten?

P=U*I

Så om spänningen är 40V och Discharge 25A så blir det upp till 1000W effekt?

Då får jag alltså max 1 kW och det behövs 1,5kW. Därav slutar drivningen efter ca 2min. Stämmer mitt antagande?
Ja, jag tycker att ditt antagande stämmer. Men det intressanta är att få reda på motorns elektriska data, märkspänning och ström. Då kan du räka ut dess effekt. Och batteriet måste kunna lämna denna spänning och ström för att effekten skall uppnås.
Din effekt på 1000W är ju dessutom ineffekt, vad som kommer ut på motraxeln är lite mindre. Har du förväntat dig 1,5kW på motoraxel?
Sedan hoppas jag att du inte har för avsikt att köra detta fordon på allmän plats, då det kommer att anses vara minst moped eller motorcykel och kräver sådant körkort, utrustning och försäkring. Skulle du köra i skogen blir det dessutom brott mot terrängkörningslagen för detta motorfordon.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: 36V batteri med en 1,5kW motor

Inlägg av md7dani »

Tack för svar.

Jag kommer inte använda den effekten alls, jag gillar att bygga och lära mig hur det funkar. Och det gör jag just nu.

Jag fick frågan av en kompis att försöka fixa hans elcykel , han hade ingen koll på prestandan. Polaren har sagt att den går i 60km/h och då antar jag motorn ligger på ca 1,5 kW.

Jag försökte googla på kontrollienheten men hittade inget vettigt.
Prins Valiant
Inlägg: 1477
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: 36V batteri med en 1,5kW motor

Inlägg av Prins Valiant »

Ok för din förklaring, så det är kompisen som skall bli motorcykelförare, annars gäller max 250W motoreffekt. Slut på moralpredikan, visst skal man ha skoj :D

Jag såg att du i inledningen hade funderingar att gå från 36 till 48 eller 52V. Spänningen måste stämma för motor/ styrdon, så att öka spänningen är ingen bra lösning om styrdon är tillverkat för 36 volt. Du behöver öka den strömmen du kan ta ut genom att lägga exempelvis ytterligare 1 batteri parallellt. Såsom du kommit fram till till skall du då kunna få discharge på 2x25A (=50amp) vid 40 volt. Då kan du mata motorn med vad "den kan suga i sig", och få utlovad effekt.

Om nu detta är en dyr eller tekniskt besvärlig lösning med dubbla batterier så är det ju så att en motor drar den effekten som den belastas med upp till märkeffekt. Då finns kanske din lösning i att dreva ned det hela. Detta leder till lägre topphastighet, lägre ström, men kan ge mer acc. Du har helt enkelt inte balans mellan batterikapacitet, motoreffekt och ekipagets tyngd.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 34925
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 36V batteri med en 1,5kW motor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

NOT: Det här forumet uppmuntrar definitivt inte till lagbrott, fusk och andra liknande dumheter, varför varje försök att luska ut hur man ska kunna bryta mot gällande lagar fuska (skolarbete oftast) och slikt stoppas i sin linda.
ToPNoTCH
Inlägg: 5143
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: 36V batteri med en 1,5kW motor

Inlägg av ToPNoTCH »

Batterier brukar inte slå ifrån på det sättet.
Jag skulle tro att det är controllern som känner av en för hög ström och slår av.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12867
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: 36V batteri med en 1,5kW motor

Inlägg av MiaM »

Om batteriet är specat att orka 1kW och motorn kan dra upp till 1,5kW så går det enkelt att bara sätta en mekanisk spärr på gashandtaget så att man bara kan dra på två tredjedelar av full effekt. Givetvis är det tekniskt bättre att lösa detta elektroniskt, men kan man inte ändra på kontroller eller byta ut delar så bör det funka att ha en mekanisk spärr.
ehlmatlab
Inlägg: 99
Blev medlem: 29 november 2010, 10:11:34

Re: 36V batteri med en 1,5kW motor

Inlägg av ehlmatlab »

md7dani skrev: 10 maj 2023, 06:17:15 Batteriet:

Specifications
Model: ACS-452183
Cell type: AED-29P(18650 2900mAh)
Cell count: 40 pieces(10S4P)
Nominal voltage: 36V/37V
Typical capacity: 108Ah
Antar att det är ett skrivfel där du skriver "Typical capacity: 108Ah". Gissar att du menar 10,8Ah vilket är normalt för ett 10s4p batteri.
Låter väldigt klent också med ett 10s4p-batteri till en 1,5kw elcykelmotor. Det kräver att du har ett BMS som klarar drygt 40 amp. Antagligen vill motorn ha en högre spänning.
Har du inte papper på vilken spänning motorn behöver? Du behöver sen ett BMS som klarar strömmen som motorn tar. Tar du ett 10s4p-batteri från en 250w elcykel har det inte ett BMS som klarar strömmen till 1,5kw.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2487
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: 36V batteri med en 1,5kW motor

Inlägg av nifelheim »

Model: ACS-452183
Cell type: AED-29P(18650 2900mAh)
Cell count: 40 pieces(10S4P)
Nominal voltage: 36V/37V
Typical capacity: 108Ah

Rated power: 350Watt -1000Watt
Output voltage range: 25V-42V
Discharge cut-off voltage: 25V

Charge cut-off voltage: 42V
Charge method: CC-CV
Charge current limit: 5A

Charge temperature: 0-45 ° C
Discharge temperature: -10-60 ℃
BMS work current: Discharge 25A Charge 5A
BMS type: Separate port
Connector: T / XT60 PLUG for discharge and DC5521 for charge
Package: heat shrinkable PVC, random color
Storage temperature: -20-45 ° C (3 months)
Cycle life: 80% DOD after 500 cycles
Size: 188*78*66mm(±3mm)
Weight: 1900g(±50g)


capaciteten är "kina beräknad", som på många andra powerbanks och liknande, den anges i Ah vid cellspänning.
dvs addera kapaciteten på alla 40 celler alltså 2,7 Ah styck x 40 =108

Högsta ström är 25 A lägsta spänning 25 V annars bryter nog BMS, som verkar inbyggd :humm:
Skriv svar