Laga elpanna – Autoterm G-3
Laga elpanna – Autoterm G-3
Aaah vad gött det är att betala EL. Så jag vill börja använda elpannan mer = Laga den!
Jag är ganska säker på att det är en Autoterm Combi 200 (Autoterm G-3 kanske): Schemalagda läget har alltid fungerat (jag kan använda timern för att sänka temperaturen på natten): Men nu gör det inte det längre. Jag kan bara köra på "Manual" och det medför att den ständigt står på 4.5kW och det går INTE att reglera värmen med inomhusgivaren.
Så vad gör man då? Jo man ringer det handskrivna servicenumret som står på enheten. Det bolaget har köpts upp så klart. Och så klart är det inte klurigt att få tag på reservdelar. Rimligt. Den är ju gammal. Men då borde jag ju nästan också kunna laga den själv. Kretskortet är definitivt hanterbart. Så jag skruvade upp och har undersökt lite (förlåt för pusslad bild på kretskortet): Jag har lokaliserat följande brända komponenter: Mina slutsatser om ovan röda komponenter:
1. Motstånd. Högst oklart vad för sort. Färgkod borta. Mätta först upp 2.3Mohm, men ju mer jag pillade på den så ändrades värdet och nu mäter den bara OOOVERLOAD!! Vad skulle jag kunna testa att byta den mot tror ni? Ser ut så här: 2. Diod. Märkt som typ BZX B5C 13. Jag funderar på om jag sett fel och det egentligen stod "B56" istället för "B5C"? Vad betyder 13 tro?
3. Denna är skoj för det står "22nS" på den och jag har precis lärt mig att det är 22 nano siemens(?) och det blev helt plötsligt hebreiska för mig. Hur sourcar jag en sån?
Ja, detta var en sammanfattning av vad jag lärt mig om detta efter egna undersökningar.
Min idé är att: Byt dom trasiga komponenterna och se om det fungerar. Men jag behöver hjälp med att hitta vad jag ska byta till eftersom inte alla komponenterna är självklara för mig.
Orsaken till att jag lagar själv är så klart att det verkar hanterbart, och att det inte finns några reservdelar att få tag på.
Tacksam för hjälp! Eller bara om du vill stå och titta på bredvid och hejja på haha
/ Oskar
Jag är ganska säker på att det är en Autoterm Combi 200 (Autoterm G-3 kanske): Schemalagda läget har alltid fungerat (jag kan använda timern för att sänka temperaturen på natten): Men nu gör det inte det längre. Jag kan bara köra på "Manual" och det medför att den ständigt står på 4.5kW och det går INTE att reglera värmen med inomhusgivaren.
Så vad gör man då? Jo man ringer det handskrivna servicenumret som står på enheten. Det bolaget har köpts upp så klart. Och så klart är det inte klurigt att få tag på reservdelar. Rimligt. Den är ju gammal. Men då borde jag ju nästan också kunna laga den själv. Kretskortet är definitivt hanterbart. Så jag skruvade upp och har undersökt lite (förlåt för pusslad bild på kretskortet): Jag har lokaliserat följande brända komponenter: Mina slutsatser om ovan röda komponenter:
1. Motstånd. Högst oklart vad för sort. Färgkod borta. Mätta först upp 2.3Mohm, men ju mer jag pillade på den så ändrades värdet och nu mäter den bara OOOVERLOAD!! Vad skulle jag kunna testa att byta den mot tror ni? Ser ut så här: 2. Diod. Märkt som typ BZX B5C 13. Jag funderar på om jag sett fel och det egentligen stod "B56" istället för "B5C"? Vad betyder 13 tro?
3. Denna är skoj för det står "22nS" på den och jag har precis lärt mig att det är 22 nano siemens(?) och det blev helt plötsligt hebreiska för mig. Hur sourcar jag en sån?
Ja, detta var en sammanfattning av vad jag lärt mig om detta efter egna undersökningar.
Min idé är att: Byt dom trasiga komponenterna och se om det fungerar. Men jag behöver hjälp med att hitta vad jag ska byta till eftersom inte alla komponenterna är självklara för mig.
Orsaken till att jag lagar själv är så klart att det verkar hanterbart, och att det inte finns några reservdelar att få tag på.
Tacksam för hjälp! Eller bara om du vill stå och titta på bredvid och hejja på haha
/ Oskar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Laga elpanna – Autoterm G-3
13 är 13v zenerdiod
den blå är troligen kondensator 22nF
det man får göra är att retia upp kretsen runt det som är bränt och sedan räkna ut vad det bör vara där
den blå är troligen kondensator 22nF
det man får göra är att retia upp kretsen runt det som är bränt och sedan räkna ut vad det bör vara där
Re: Laga elpanna – Autoterm G-3
Aha okej, tack!
Tror du verkligen det? Den ser ut så här (med en liten skortsten som skapades när den brann):
Jag tror du menar att jag behöver rita upp kretsen?
Förslag på ersättare hittills:
1. Motstånd okänt ännu
2. https://www.electrokit.com/produkt/1n40 ... 1-400v-1a/
3. https://www.electrokit.com/produkt/bzx5 ... 13v-500mw/
Vad tros om det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Laga elpanna – Autoterm G-3
bzx är en 1.3w zenerdiod, du behöver ha den effekten eller gärna lite mer
blå är sannolikt konding, finns det fler på kortet som ser likadanna ut ?
att rita upp kretsschema är det mån får göra om man ska få förståelse för hur det funkar och vill kunna räkna ut värden på komponenter
blå är sannolikt konding, finns det fler på kortet som ser likadanna ut ?
att rita upp kretsschema är det mån får göra om man ska få förståelse för hur det funkar och vill kunna räkna ut värden på komponenter
Re: Laga elpanna – Autoterm G-3
Jag tror att jag har schema och placeringsschema. Ge mig en stund att leta så ska jag skanna och lägga upp, om jag hittar dom.
/Pi
/Pi
Re: Laga elpanna – Autoterm G-3
Blå är en kondensator 22nF från Siemens "Sibatit", sök på det så hittar ni fler bilder.
Re: Laga elpanna – Autoterm G-3
Inkppling, placering och schema.
Hoppas kvaliteten är OK och att det är rätt schema.
/Pi
Hoppas kvaliteten är OK och att det är rätt schema.
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Laga elpanna – Autoterm G-3
Jag har inget oscilloskop i närheten, men jag har en likadan, eller i varje fall en snarlik, i drift som jag kan mäta på i någon vecka till.
Om det är någon spänning eller komponent som du vill att jag ska kolla.
Jag har haft en i drift i många år. Jag har lagat den några gånger. Ett par gånger har jag bytt reläer/kontaktorer, men det har också varit fel i elektroniken. Den fungerar bra, utom att den bränner en massa el för att värma. Upp till 9 + 4,5 + 2,25 = 15,75 kW om man har säkringar som klarar det. Elementen i den har överlevt i många år. Den styr värmen bra och effektbegränsningen, baserad på huvudsäkringen, är värdefull. Sätter man på t.ex. ugn och spis så trappar den ner effekten så att man håller sig inom vad huvudsäkringen klarar.
/Pi
Om det är någon spänning eller komponent som du vill att jag ska kolla.
Jag har haft en i drift i många år. Jag har lagat den några gånger. Ett par gånger har jag bytt reläer/kontaktorer, men det har också varit fel i elektroniken. Den fungerar bra, utom att den bränner en massa el för att värma. Upp till 9 + 4,5 + 2,25 = 15,75 kW om man har säkringar som klarar det. Elementen i den har överlevt i många år. Den styr värmen bra och effektbegränsningen, baserad på huvudsäkringen, är värdefull. Sätter man på t.ex. ugn och spis så trappar den ner effekten så att man håller sig inom vad huvudsäkringen klarar.
/Pi
Re: Laga elpanna – Autoterm G-3
Tack det var bussigt!
Jaaa vår känns också pålitlig, men dom är ju riktigt gamla vid det här laget. Det är väl dags att byta snart. Men kul att ha en som man fortfarande kan laga själv!
Jaaa vår känns också pålitlig, men dom är ju riktigt gamla vid det här laget. Det är väl dags att byta snart. Men kul att ha en som man fortfarande kan laga själv!
Re: Laga elpanna – Autoterm G-3
Hur gick det med detta?
En fullagning man kan göra är att montera en inomhustermostat i serie med kontaktorn som körs i manuelläget, och ställa shunten på max värme. Värdelöst för att varmvattnet blir inte varmt, men ger utmärkt reglering av inomhustemperatur.
En fullagning man kan göra är att montera en inomhustermostat i serie med kontaktorn som körs i manuelläget, och ställa shunten på max värme. Värdelöst för att varmvattnet blir inte varmt, men ger utmärkt reglering av inomhustemperatur.