Jag tror du missförstår mig. Om du verkligen vill veta kan jag säga att jag arbetar dagligen med kraftelektronik sedan snart 10 år tillbaka. Spånskivan var något jag gjorde för 20 år sedan...
Under åren har jag läst flera elsäkerhetsstandarder och varit inblandat i flertalet produkter som sedan tillverkas och elsäkerhetsgranskas av tredje part (Intertek, BK Services). Vad jag har lärt mig är just hur lätt det är att missa något om man inte är grundlig och lägger ner många timmars jobb.
Min egentliga poäng är att det kan vara svårt att sitta hemma själv och göra ett bra och säkert labbaggregat. Hemmabygget jag tänkte på finns i följande inlägg:
viewtopic.php?p=1745022#p1745022
Där tycker jag nog det ser ut som att flertalet ledningar inte sitter förankrade i något nära lödanslutningarna. Detta kan få konsekvensen att nätspänning hamnar på sekundärsidan endast genom att en lödning lossnar vilket inte är okej.
EDIT:
Sedan säger jag inte emot att vissa av er är noggranna och kan bygga ett säkert labbaggregat. Däremot är det inget man slänger ihop snabbt utan det kräver sina timmar för att bli bra.