Smärre problem med nytt labbagg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Smärre problem med nytt labbagg

Inlägg av MiaM »

psynoise skrev: 3 maj 2023, 16:31:23 Är det verkligen så enkelt. Såg ett hemmabygge i en annan tråd och där såg det ut som att det räckte med att en löddning till en kabel skulle gå av för att riskera att göra utgången farlig. Riskanalys och elsäkerhetskrav är nog det svåra.
Om man inte är säker på att man har koll på elsäkerheten så är det förstås vettigt att ha en separat nättrafo.

Det går fortfarande att hitta lämpliga sådana på loppisar om man klarar sig med säg 1-2A maxström. Typiskt satt de till t.ex. skrivare, modem, utomhusjulgransbelysningar och liknande.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

För fasta spänningar har jag ett äldre agg från en PC, så med det får jag +3,3, +5, +12 och -12
Nu är det ju lite si och så med strömbegränsning där, men ibland är det till nytta när man behöver nån extra fast spänning.

Så mitt primära mål i sökningen nu är ett med snyggare strömbegränsning och snyggare utspänning och då +0-30V. OP-Amp vet jag inte när jag sist labbade med, tycker inte dom är så roliga.. :D
opampen

Inlägg av opampen »

psynoise skrev: 3 maj 2023, 16:31:23 Är det verkligen så enkelt. Såg ett hemmabygge i en annan tråd och där såg det ut som att det räckte med att en löddning till en kabel skulle gå av för att riskera att göra utgången farlig. Riskanalys och elsäkerhetskrav är nog det svåra.

Även jag själv byggde ett labbaggregat när jag gick i gymnasiet. Gjorde det på en spånskiva vill jag minnas. MOSFET på low side och operationsförstärkare till regleringen. Dock endast för att lära mig.
Om du inte har koll på elsäkerheten så låt bli! Trodde du viste hur du ska ansluta en trafo på ett säkert sätt? Hur gör du annars? Använder du batterier? Eller du kanske inte bygger så mycket? Inget illa menat! Bara undrar!? Sen finns det kappslade trafar som är isolerade från 230V. och ger ut en låg spänning 12-24V AC!

Du kanske behöver lite exempel på hur du kan bygga för elsäkerheten är ju viktig! Glöm spånskiva som du pratade om! Det ska vara ett aluminium chassie helst där du jordar 230V. Välj en trafom som ger ut ca. 24V efter likriktning ger det cirka 33V. Sen kan du bygga på stabbkretsen efter det. Det finns väldigt mycket på nätet du kan lära dig av!

Här några exempel:

Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag tror du missförstår mig. Om du verkligen vill veta kan jag säga att jag arbetar dagligen med kraftelektronik sedan snart 10 år tillbaka. Spånskivan var något jag gjorde för 20 år sedan...

Under åren har jag läst flera elsäkerhetsstandarder och varit inblandat i flertalet produkter som sedan tillverkas och elsäkerhetsgranskas av tredje part (Intertek, BK Services). Vad jag har lärt mig är just hur lätt det är att missa något om man inte är grundlig och lägger ner många timmars jobb.

Min egentliga poäng är att det kan vara svårt att sitta hemma själv och göra ett bra och säkert labbaggregat. Hemmabygget jag tänkte på finns i följande inlägg:

viewtopic.php?p=1745022#p1745022

Där tycker jag nog det ser ut som att flertalet ledningar inte sitter förankrade i något nära lödanslutningarna. Detta kan få konsekvensen att nätspänning hamnar på sekundärsidan endast genom att en lödning lossnar vilket inte är okej.

EDIT:

Sedan säger jag inte emot att vissa av er är noggranna och kan bygga ett säkert labbaggregat. Däremot är det inget man slänger ihop snabbt utan det kräver sina timmar för att bli bra.
opampen

Inlägg av opampen »

psynoise: Du har helt rätt i att man måste vara noga med allt och jag förutsatte att den som ger sig in i ett sådant bygge gör det med omsorg och vet vad den gör!

Själv är jag alltid noga med allting och har byggt många labbagg mm. under åren så för mig är det kanske självklart!

Enligt agg. du länkade till så tycker jag designen är snygg och prydliga kabelstammar mm. Men du kan ha rätt i att det kanske är lite tunna trådar och att primärsidan (230V.) ligger lite för nära sekundärsidan (lågspänningen).
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Är det bara jag som ogillar "guider" där "schema" och/eller faktiskt bygge ser ut som just spikplatta på spånskiva?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Sidosvar: NEJ!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Blir lite fundersam över den där TO3-kapseln monterad upp-och-ned på flänsen i tredje videon.
Kapselns lock har väl för 17 ingen nämnvärd termisk koppling till halvledaren inuti?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Marta: Skönt att inte vara ensam :)

Tänk om gör-det-själv-guider för t.ex. bilar vore likadana. "Idag ska vi montera extraljus" och så använder de genomskinlig packtejp för att sätta fast alla kablar på utsidan av karossen :D :D

MadModder: Dessutom är det väl ganska vanligt att den typ av flänsar har färdiga hål som passar både för TO3 och någon/några andra effekttrissor. Tror att avståndet mellan ena skruvhålet och linjen benen sitter längs med på TO3 är samma som lämpligt avstånd mellan skruv och vikta ben på TO220, och för det andra TO3-skruvhålet så är avståndet passande för de där snäppet större plastkapslade trissor (vanligt på några av de där TIP-tvåsiffror-nånting-trissorna). Dvs hålet för ben på kylfläns är väl ofta som en rektangel med en halvcirkel påsatt på varje kortsida.
opampen

Inlägg av opampen »

MadModder skrev: 5 maj 2023, 22:09:41 Blir lite fundersam över den där TO3-kapseln monterad upp-och-ned på flänsen i tredje videon.
Kapselns lock har väl för 17 ingen nämnvärd termisk koppling till halvledaren inuti?
Jag håller med om att det var märkligt! Förstår inte heller varför den är upp o ned?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Möjligen ville personen att man ska se trissan. Det enda man skulle se annars är ju två muttrar och två ben. Men kan tycka att det i så fall borde ha stått något om det. Monterat för synlighets skull typ. :humm:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Hela föremålet, med ostadig pot och trådstumpar, formligen SKRIKER demonstrationsobjekt!
Helt obrukbart för någon användning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Visst är det så. Men det finns faktiskt människor där ute utanför forumet som fyller sin bostad med demonstrationsobjekt och använder dessa skarpt. :P
opampen

Inlägg av opampen »

Det är klart att det är ett demo projekt! Men det var väl tanken att visa principen och inte få till ett kvalitets agg. för permanent användning! Men visst finns det folk till allt utanför detta forum som amvänder det så? Men den personen kanske borde gå en kurs i elnik.?
Skriv svar