Kombinations Kyl/frys Scandomestic ingen spänning till kompressorn..?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
IdaPida

Kombinations Kyl/frys Scandomestic ingen spänning till kompressorn..?

Inlägg av IdaPida »

Har en defekt kyl kombination kyl/frys no frost.
Den ska ha varit kollad av tekniker och de har kollat med nån startmojäng att kompressorn och startreläet funkar och bytt kretskort.. jag har bytt givarna men kompressorn får ingen spänning. kan han ha satt dit ett defekt kort? vad är nästa steg?
Själv är det första gången jag kollar i en kyl och har läst mig till det mesta om hur det funkar men skulle nu behöva lite mer hjälp om just detta problemet.
Fläkt funkar. ingen felkod på displayen. det blinkar en diod på kortet bak om det kan vara en felkod...? allt kablage jag kommer åt att mäta är helt.
det enda jag inte försökt öppna är bakom displayen i dörren.

en grej om kompressorn undrar jag också.. när jag mäter motstånd mellan stiften är det samma värde mellan alla tre alt. W V U i de flesta trådar verkar de ha annat samband? kanske är oviktigt i detta fallet dock när spänning saknas fram till kompressorn från kortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Kombinations Kyl/frys Scandomestic ingen spänning till kompressorn..?

Inlägg av Danny »

Det är nog en 3-fas kompressor som drivs av en inverter, då har du samma resistans mellan alla kompressorstiften.
Vilket kort är bytt?
IdaPida

Inlägg av IdaPida »

De ska ha bytt kretskortet baktill (bild på bilaga)
det är det enda kort jag har hittat förutom ett litet i kyldelen med två dioder och ett litet "chip" som jag antar har med belysningen att göra.

Kan man mäta sog fram på kondensatorerna med en vanlig multimeter?

en till fråga :) har det någon betydelse om den står kallt? den står i kallgaraget nu för den väger ju en 95kg.. den va defekt redan innan och stod då inomhus och jag har bara provat att byta givare men den beter sig likadant.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Den svarta runda överströmsskyddet du håller i, ska det vara kontakt mellan stiften.
Har de bytt det kortet, så har nog kompressorn skurit.
Kontrollera att dörrbrytarna fungerar, annars är det inte säkert att kompressorn går igång.
IdaPida

Inlägg av IdaPida »

Tack för svar. Det är kontakt mellan stiften. Om kompressorn skurit skulle det väl ändå vara spänning fram till stiften från kortet eller du menar att överströmsreläet har gått. Kompressorn ska va ok enligt säljaren..
Rätt säker på att dörrkontakterna funkar. Den piper när de stått öppna ett tag. I kulduellen där givaren sitter går en kontakt med fyra ledningar till en ”metallkärna” som sitter där luftflödet går upp i kyldelen. Vad är dens funktion?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Det är en ventil som sitter där för att reglera temperaturen i kyldelen.

Om kompressorn skurit känner invertern av det direkt och kopplar ner.
Du ska dock se om den gör några startförsök med ett mätinstrument ställt på AC mätning.
Mät mellan två av de tre kablarna som går till kompressorn. Spelar ingen roll vilka två av de tre.
Dra ut nätsladden från vägguttaget och vänta 5-10min innan mätning.

Tänk på att det kan ta upp till 30min innan ett startförsök görs då en del skåp alltid börjar med en avfrostning efter strömavbrott.

Här är mätning på mitt eget fungerande skåp, men kan skilja på fabrikat av kompressor. En fingervisning dock.

Första bilden är lägsta varvtalet och andra högsta (infrysning/super).

Bild

Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En rent spekulationsbaserad idé:

Kan man eventuellt provköra elektronikkortet genom att ersätta kompressorn med glödlampor med lämplig spec? Eller upptäcker styrningen direkt att lasten inte verkar ha rätt impedans och stänger av?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Med stor sannolikhet och EMF feedbacks kommer inte att fungera för någon återkoppling måste den väl ha, men framför allt om det tex är hallsensorer i motorn så kommer den verkligen att klaga.
IdaPida

Inlägg av IdaPida »

Danny skrev: 29 april 2023, 15:20:21 Det är en ventil som sitter där för att reglera temperaturen i kyldelen.

Om kompressorn skurit känner invertern av det direkt och kopplar ner.
Du ska dock se om den gör några startförsök med ett mätinstrument ställt på AC mätning.
Mät mellan två av de tre kablarna som går till kompressorn. Spelar ingen roll vilka två av de tre.
Dra ut nätsladden från vägguttaget och vänta 5-10min innan mätning.

Tänk på att det kan ta upp till 30min innan ett startförsök görs då en del skåp alltid börjar med en avfrostning efter strömavbrott.

Här är mätning på mitt eget fungerande skåp, men kan skilja på fabrikat av kompressor. En fingervisning dock.

Första bilden är lägsta varvtalet och andra högsta (infrysning/super).

Bild

Bild
Jag får nåt liknande värde om jag sätter på ”fastfreeze” betyder det att kortet är helt? Den försöker tre ggr sen ”vilar” den ca 10min sen försöker den igen mkt kort knappt en sekund. Jag kan höra hur det låter från kortet i samband med att det kommer spänning till kompressorn.

Har kontaktat tillverkaren för att kolla vad deras tekniker gjort eller om han som sålde den bara pratar strunt.
Hoppas på bra återkoppling där. Att byta kompressor verkar meckigt.
IdaPida

Inlägg av IdaPida »

Kompressorn ”skramlar” till lite när den får spänning från kortet
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Troligtvis kompressorn som gett upp.
Skriv svar