labbagg schema

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chaf

labbagg schema

Inlägg av Chaf »

Hej :D
Någon som vet vad motståndet R4 ska vara ?
Någon som har en Q2 tip32 att sälja ?
M.v.h
Christer
Bild
3A-power-supply-adjust-voltage-1-2v-20v-and-3v-6v-9v-12v-using-lm317t-2n3055.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: labbagg schema

Inlägg av Marta »

150ohm. 144.23 ungefär för 9V ut och 1k parallellt med15k som det är ritat.
Regulatorn försöker hålla 1.2V over detta motstånd, det är bara att räkna.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Testa med en BD140 eller liknade, tror det kommer funka.
Chaf

Inlägg av Chaf »

Har beställt en tip32 på elecktrokit.
//Christer
Chaf

Inlägg av Chaf »

nytt schema på power-supply-adjust-voltage enklare modell
M.v.h
Christer
Senast redigerad av Chaf 1 maj 2023, 16:20:38, redigerad totalt 1 gång.
opampen

Inlägg av opampen »

Bra att du beställde TIP 32 eftersom den passar bäst här!
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

En trevlig och beprövad koppling med LM317.
Praktikstkt med stegvis inställbar spänning för de vanligaste, 3, 6 9 V etc.
En invändning är att efterhand blir omkopplaren glapp, och det blir fel spänning som kan visa sig som transienter när man rör på omkopplaren, transienter som kan ge spänningstoppar som kan förstöra det man driver. Lösningen är en omkopplare av hög kvalitet, och som inte bryter vid omkoppling mellan lägena.
En annan lösning är att utelämna stegen och nöja dig med potentiometern för spänningsinställning.

En nackdel är att om man vill ha ett labbaggregat brukar man vilja ha strömbegränsning.

Roysan
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Tänk på att du får runt 60W att kyla bort i 3V-läget.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du har en trafo med flera lindningar eller flera uttag på en lindning så kan du använda en dubbel omkopplare och göra så att den växlar lindningar när du väljer olika utspänningar, för att minska värmen vid låga utspänningar och höga strömmar. Tyvärr så behöver en sån omkopplare vara break-before-make medan den som växlar spänning för regulatorn måste vara make-before-break för att du inte ska få max överspänning ut medan du slår om omkopplaren.
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

För ett par år sedan köpte jag ett par satser till detta PS, byggsats.
https://www.ebay.com/itm/201751652278?h ... R5jNzbP7YQ
Grejerna finns i många prisklasser och överallt, Kina sajter E-.bay etc.
Jag bytte potentiometrarna mot tiovarvs och använde siffervisande Volt och Amp mätare.
Ena agget byggde jag för högre effekt, och använde en stor kylare, samt dubblade sluttransistorerna, till 2 st för att sprida ut värmen, att ladda 3 V och 3 A gör det bara ljummet..
Aggen går nästan dagligen till de flesta experiment, laddning av alla sorters accer.
Dessa agg har blivit verkliga arbetshästar. Och verkar tåla allt jag försökt driva med dem.
Inga radiostörningar dessutom.

Googla "2 mA - 3 A" ev med DIY, så finner man massor av alterntiv med denna koppling, vars ursprung jag inte vet.

Analogt, störningsfritt, stort område för konstant ström, lätt inställbart, dvs linjär inställning, bra pris för en bra sats, så resanderomer om man nu inte vill skramla ihop alla delar själv.....

De
Roysan
ghu

Inlägg av ghu »

Är labaggregatets kretsschema enligt länken nedan?
https://www.electronics-lab.com/project ... 0-002-3-a/

Om det använder standard OP typ TL071/TL081 så är det grovt feldimensionerat.
För att få utspänning 30 V krävs det att matningsspänningen över 2 av OP:arna är större än 40 V vilket är mer än Absolute maximum Rating.
Med marginaler för högre nätspänning och högre tomgångsspänning från transformatorn fås kanske 45 V som max matningsspänning till OP:ar

Detta kan åtgärdas med OP avsedda för högre matningsspänning men eftersom de är dyrare brukar väl kineserna strunta i detta.

Dessutom är serietransistorn underdimensionerad. Om utspänningen är mycket låg och utströmmen 3 A så kommer förlusteffekten i serietransistorn vara ca 100 W.
Det krävs en oändligt stor kylfläns för att transistorn inte ska brinna upp.
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Ja ghu, det verkar vara det schemat agget med det röda kortet bygger på.
Jag nämnde oxo att bygget, florerar på många sajter, med små olikheter.
Däremot har mitt som jag skrev inte gått sönder.
Men bilderna visar bygget med en liten kylare, som naturligtvis inte duger om man vill ta max ström, eller ens måttlig ström vid låga spänningar.
Och som jag skev skaffade jag fler sluttransistorer och använde två, dels för att sprida värmen i kylaren dels för att dela på effekten i två transistorer.
vilka OP det är i byggsatsen vet jag inte, men jag har ensats liggande någonstans i reserv.

Roysan
ghu

Inlägg av ghu »

Har du 24 V transformator?
Kan du titta vilka OP som sitter i aggregatet?
Kan du mäta matningsspänningen mellan ben 4 och ben 7 på alla OP
opampen

Inlägg av opampen »

Bjaellerud skrev: 1 maj 2023, 17:42:16 En trevlig och beprövad koppling med LM317.
Praktikstkt med stegvis inställbar spänning för de vanligaste, 3, 6 9 V etc.
En invändning är att efterhand blir omkopplaren glapp, och det blir fel spänning som kan visa sig som transienter när man rör på omkopplaren, transienter som kan ge spänningstoppar som kan förstöra det man driver. Lösningen är en omkopplare av hög kvalitet, och som inte bryter vid omkoppling mellan lägena.
En annan lösning är att utelämna stegen och nöja dig med potentiometern för spänningsinställning.

En nackdel är att om man vill ha ett labbaggregat brukar man vilja ha strömbegränsning.

Roysan
Precis! En mycket bra koppling! Här gäller naturligtvis kortslutande kontakter av hög kvalitet. Man kan ju även ha en trafo med flera lindningar där en omkopplare ställer om så effekten i slutsteget inte blir så hög! Det går ju också att använda sig av reläer och styra med en liten omkopplare. Jag skulle också ha två trissor, 2N3055 som parallellkopplas och naturligtvis en stor kylfläns. Bilden är väl bara ett exempel på hur man kan göra!
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Till ghu,
kollade i den sats jag har liggande som reserv, det är TL081 som följer med satsen.
De matas med 24 V x 1,4 33V samt minus 5,6 V.
Mina funkar fint till drygt 30 V.
En viktig sak med labbaggregat är att de kan går ner till 0 Volt. det gör ju inte LM317.
Även vid kortslutning skall det kunna reglera ner till 0 V, vilket inte LM317 gör.

Satsen jag länkade till ger för lite pengar ändå en bra grund, och den som vill kan ju använda OP som tål högre sp.
Större kylare fläkt, etc.
Stabiliteten bestäms av en Zener diod vilket många kanske inte tycker är tillräckligt.

Satsen verkar även vara immun ,mot påstrålad HF, vilket är viktigt om man försöker driva sändare, eller har sändare som radioamatör.

Men allt beror ju på vad man vill ha sitt labbaggreat till.

Roysan
Skriv svar