Hur förvarar ni komponenter ni beställer?
Hur förvarar ni komponenter ni beställer?
Misstänker att de flesta gör som jag. Man beställer lite extra. Till slut har man påsvis med små smd remsor.
Hur förvarar man detta på smartast sätt? Pärm?
Ge mig dina bästa lösningar som gör det lätt att hitta.
Pärm med numrerade sidor där varje sida har ”fickor” kanske är en bra ide?
Hit it!
Hur förvarar man detta på smartast sätt? Pärm?
Ge mig dina bästa lösningar som gör det lätt att hitta.
Pärm med numrerade sidor där varje sida har ”fickor” kanske är en bra ide?
Hit it!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hur förvarar ni komponenter ni beställer?
är detta best practice?
Viktigaste är att man har register på vad man har och var de förvaras. Samt att man håller registret uppdaterat med antalet på sånt man har ganska få av. Sånt man man köper i 100 pack kan man uppdatera antalet lite då och då.
Märk lådorna och ha fler mindre än en jättestor. Så behöver man inte rota runt så mycket. typ en för SMD motstånd en för SMD kondingar.
Märk lådorna och ha fler mindre än en jättestor. Så behöver man inte rota runt så mycket. typ en för SMD motstånd en för SMD kondingar.
Jag håller just på att gå över från småpåsar, Raaco-lådor och annat till just plastfickor i pärmar.
Förutom för smd-strips så finns många olika sorters plastfickor, visitkort, diabilder, osv, som passar även andra komponenter.
Har för några dagar sedan lagt in alla hålmonterade motstånd i plastfickor och pärm.
Lätt att hitta, tar liten plats och väldigt lätt att se om något behöver kompletteras.
Kommer att fortsätta lägga in allt som går att lägga in i plastfickor.
Förutom för smd-strips så finns många olika sorters plastfickor, visitkort, diabilder, osv, som passar även andra komponenter.
Har för några dagar sedan lagt in alla hålmonterade motstånd i plastfickor och pärm.
Lätt att hitta, tar liten plats och väldigt lätt att se om något behöver kompletteras.
Kommer att fortsätta lägga in allt som går att lägga in i plastfickor.
Ziplockpåsar som står i smala plastlådor som påsarna passar i, påsar med motstånd är numrerade med motståndsvärde, påsar med kretsar har enbart ett löpnummer där värdet eller sorten finns i databasen i datorn enkelt sökbart. Har påsen löpnummer och ytterligare ett undernummer betyder det att den tillhör plastlåda 1, 2, 3, eller liknande och sortimentet finns i gamla kontorsskåp med jalusi, sorterade efter vad som används frekvent och inte. Gäller det större komponenter finns dom lösa i aktuell plastlåda, dom har även mellanväggar som går att sätta i efter behov.
Ordning och reda är minst halva jobbet.
Ordning och reda är minst halva jobbet.

Var köper ni pärmsidor med plats för smt strips?
Tror det finns en sånhär tråd redan ?
Men det är ett problem, man kan ju försöka med pärmar, det går väl bra till riktigt små grejer, men sen få kommer ju allt annat som är i mindre standardiserat format, bara en så enkel sak som elytkondingar passar ju plötsligt uselt i pärmarna.
Jag har lådor där det "står" ESD-påsar i, inte så bra men det funkar, om man bara hade haft bättre ordning på allt också så..
Men det är ett problem, man kan ju försöka med pärmar, det går väl bra till riktigt små grejer, men sen få kommer ju allt annat som är i mindre standardiserat format, bara en så enkel sak som elytkondingar passar ju plötsligt uselt i pärmarna.
Jag har lådor där det "står" ESD-påsar i, inte så bra men det funkar, om man bara hade haft bättre ordning på allt också så..
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag har köpt pärmfickor för smd från eevblog.com
De flesta är dock oanvända för närvarande.
De senaste årens inköpta, fyndade, fådda, och inbytta komponenter (vandringslådor
) ligger alla i ziplockpåsar i olika plastlådor med lock på hyllor i labbet. Inget av detta är registrerat eller i ordning.
50% av sortimentskåpen jag monterat på ena väggen är tomma.
Någon gång så…
De flesta är dock oanvända för närvarande.

De senaste årens inköpta, fyndade, fådda, och inbytta komponenter (vandringslådor

50% av sortimentskåpen jag monterat på ena väggen är tomma.
Någon gång så…
Jag kör med flera varianter av de här. Har även den här typen. Sedan har jag en del sortimentpärmar och askar med kondingar/motstånd jag har köpt alternativt fått. Motstånd och kondingar i vanliga värden har jag i zip-påsar och de påsarna ligger i större zip-påsar sorterat på komponentstorlek och komponenttyp. En del rullar också blir det. Men som sagt tidigare ett uppdaterat index där det också står var komponenten finns är grejen.
Jag försökte med sådana där askar ett tag men det blev inte bra, av flera skäl, men ett var att om vi tar nåt enkelt som tex SMD resistorer, så kanske man har tre lösa av ett värde, 2dm remsa av ett annat, och en hel rulle av den tredje.. man kan bara lägga den första i lådan.. och sen allt som inte går ner i dom där, och så ska det märkas, man vill gärna ha exakt vad det är inkl artikelnummer osv tillgängligt,
därför blev det enklare att behålla i original ESD-påse ståendes som man får bläddra i..
Men det är ju inte bra det heller.
därför blev det enklare att behålla i original ESD-påse ståendes som man får bläddra i..
Men det är ju inte bra det heller.
Raaco skåp med 3d-printade smålådor. 10st i varje Raacolåda.
För SMD motstånd är det även 4st fack i varje 3d-printad låda.
För SMD motstånd är det även 4st fack i varje 3d-printad låda.