Styra led fråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Styra led fråga

Inlägg av cazz »

Hallå alla glada.
Personer i min omgivning vet att jag gillar att hålla på med automation och elektronik och brukar för det mesta ställa enkla frågor och då känner man sig
lite smart när man kan svara på dessa och gör dom glada.

Men nu fick jag en fråga igår som jag själv har tänkt lite på tidigare men inte har haft någon intresse att jobba vidare på då jag tyckte det inte var någon nytta för mig.
Det gäller att kunna styra LED lister så man kan få olika färger på var sin led, vi pratar då om adresserbara LED-lister och det skapade en liten nyfikenhet igen.
Har nu börjat kolla upp lite och det är ju 5050 som används när jag läste på då och nu verkar det finnas 2835 som verkar vara effektivare.

Ska erkänna jag har aldrig jobbat med programmeringsbara LED och det han frågade mig om var att kan ville veta om det går köpa färdiga och hur man programmerar.
Jag sa att det går med Arduino och Raspberry Pi och har hittat lite guider, exempelvis https://dordnung.de/raspberrypi-ledstrip/

Min fråga till er är, har någon programmerat något sådant här och kan tipsa om vad man ska köpa för en nybörjare.
Han ska ha det till utbildning då han är lärare och jag tänkte då slå två flugor i en smäll och prova lite själv.
Finns det någon bra sida som visa hur man gör och kanske även har färdiga exempel som man kan börja med?

Googla jag så får man upp så mycket att man vet inte riktigt vad man ska ta, hittade exempelvis denna som var intressant.
https://dordnung.de/raspberrypi-ledstrip/
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14920
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Styra led fråga

Inlägg av mrfrenzy »

Vilken ålder och kunskapsnivå är det på eleverna?

Det är stor skillnad om det är teknik på högstadiet som alla måste läsa och 50% av klassen saknar intresse/förkunskaper eller om det är Programmering A på gymnasiet där de flesta eleverna vill engagera sig och har lite matematikkunskaper.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Styra led fråga

Inlägg av cazz »

Är Gymnasium nivå.
Vet inte riktigt hur intresserade elever är idag men det får inte vara för stor inkörsport.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14920
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Styra led fråga

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har hållt kurserna för programmering A och C på gymnasiet, körde Java och Python.

Du bör välja något där man kommer direkt till själva programmeringen (om det är det kursen handlar om) och inte behöver lägga någon tid på elektronik eller operativsystem för att komma igång.
Beroende på miljön lite så finns olika alternativ med sina för och nackdelar. En faktor är utvecklingsmiljön, du kan behöva stöd av IT-avdelningen för att göra ett paket som installerar utvecklingsmiljö och drivrutiner på datorerna för eleverna har knappast rättigheter till det.
Om kursen som helhet handlar om C++ så kan man ha ett segment med "styra LED med arduino" och det de lärt sig om C++ kommer passa rakt av.

Är det krångligt med att få utvecklingsmiljön installerad kan man välja Raspberry pi istället och koppla skärm och tangentbord direkt till denna. Läraren förbereder då 10 SD-kort med operativsystem, exempelfiler och allt förberett. Där hade jag nog valt Python (för det är mitt favoritspråk), men du kan hitta möjligheter att styra hårdvara med alla tänkbara språk.

Ska kursen vara mer inriktad på inbyggda dystem och man håller på med det hela terminen så blir situationen en annan, då kan man välja något mer avancerat med en "riktig" utvecklingsmiljö som man spenderar några dagar på att lära sig att använda effektivt, sedan läsa datablad osv, tror dock inte det finns på gymansienivå ännu.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Styra led fråga

Inlägg av cazz »

Tack för snabbt svar.
När det gäller få in programvara på deras datorer är inga problem alls, jag jobbar på IT och det är därför de brukar vända till mig när det kommer till dessa frågor om program och det.
Smidigaste tror jag det blir Raspberry Pi då det är enklare att dom kan labba med men det får ju dom bestämma.
Jag tror mer att läraren vill visa vad man kan göra för att styra ljuskällor.

Blev lite nyfiken så jag kollade lite på Amazon vad det fanns och hittade denna.
https://www.amazon.se/AZDelivery-compat ... ZPX6/?th=1

Följer ju även med en ebok och vet inte om de har förenklat bilderna men tittar man på de två sista bilderna så är det ju inget speciellt koppling.
Har nog med att det inte är så många led och kan drivas av enheterna själva men är endå en bra grund att börja på.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Styra led fråga

Inlägg av Hobbyisten »

En fördel med Arduino är att Neopixelbiblioteket kan köras rakt av.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Styra led fråga

Inlägg av cazz »

Kanske testar med Arduino senare men blev sugen att testa med Raspberry Pi och Pýthon då det var ett tag sen jag jobbade med Python och kunde vara kul att testa igen.
Fick igång Neopixelbiblioteket på python och testade med en exempel som följde med
Blev kul :)

https://c-media.se/v/11
Mindmapper
Inlägg: 6482
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Styra led fråga

Inlägg av Mindmapper »

För utbildning i el-tekniska ämnen just nu, skulle jag satsa på Raspberry Pi Pico W.
Raspberry Pi 4 och 3 har problem med tillgången.
Pico W har en helt annan prisbild dessutom. De är billigare och mera användbara än ESP 8266 o ESP32.
Programmerbara med microPhyton även Arduino IDE och en del andra plattformar finns tillgängliga.
Skriv svar