Testning av Bly-Syra Batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Humulus

Testning av Bly-Syra Batteri

Inlägg av Humulus »

Tänkte försöka få ett hum om kapaciteten på ett bilbatteri (ej AGM).
Genom att ladda ur det med C/20.
Men frågan är till vilken Spänningsnivå? Googlat lite och även kollat lite datablad, men verkar råda förvirring och olika åsikter
vid vilken nivå som man ska avsluta testet.

Förslag emmotages tacksamt (gärna med motivering)
Användarvisningsbild
Humulus

Re: Testning av Bly-Syra Batteri

Inlägg av Humulus »

Hmm, ytterliggare en röst på nätet med lite egna tolkningar...
Jag tappade dock lite förtroende för den rösten, dels när vederbörande anser att man ska lägga på 0.2V
alltid vid mätning med belastning, utan att ange ordentligt varför och vid VILKEN belastning.
Sen förordar han mätning till 12V (vilket ska motsvara 50% (eg borde det väl vara 12.03V) Samtidigt har
han en tabell där den belastningen påstår att batteriet förstörs av testet... :o
Senast redigerad av Humulus 21 april 2023, 22:13:05, redigerad totalt 2 gånger.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Ett vanligt blybatteri mår väl inte bra av att testas speciellt djupt? Det blir nog till att köra ner det på 50% och uppskatta konditionen. Min batteribank på Lifepo4 celler kan jag köra ner hela kapaciteten varje dag i 20 år utan att den tar speciellt mycket stryk men det är ju en annan kemi. Jag byter ut alla bly batterier där det är praktiskt möjligt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Laddar du så mycket att det bildas vätgas så har det börjat överladdats
vad jag lärt mig. Så om du kan ladda tills det på gränsen börjar bubbla
knallgas.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Jag ska ju dock inte ladda, utan ladda ur :razz:
(har ju iofs ladda innan, fast det låter jag C-Tek sköta)

Jag testar till 50% så får vi se.

(tror iofs att batteriet är rätt kass ändå - tyvärr så visar en snabbtestare "Good Battery" så lär väl inte kunna ta det på garantin.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Hsd bifogade en länk till batteritest. Studera bilden till höger där det är exakt angivet hur mycket laddning motsvaras av ett specifikt volt-tal.
Går jag ut till bilen och kollar med en voltmeter att batteriet ligger under 12.2V = dåligt laddat, bör laddas. 12,6 volt, = detta är helt ok för ett batteri i en bil som laddar och används korrekt och batteriet är i gott skick.

Jag har några enkla traditionella tumregler att ladda alltid ett batteri som går under 12,2 V om det skall må bra. Ladda ej med högre spänning än 14.8V.
Och om du skall trycka i mycket kraft (ampere) i ett dåligt batteri, kör på tills du kommer till 14,8V, sedan måste du lugna ner amperen och lugnt köra vidare och hålla dig till max 14.8V. Kör du med högre spänning börjar batteriet avge vätgas, ej bra.

Dåligt batteri märker du på att det kanske några dagar efter laddning åter ligger under 12,2 V. Du laddar fullt och konstaterar att du faktiskt på kort tid, utan att i praktiken kunnat trycka i speciellt många amperetimmar, kommer upp i 14,8V vid laddning. Ja, då är det inte mycket kapacitetsutrymme kvar i batteriet.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Ja,jo...Jag behöver dock ha på fötterna om jag ska försöka reklamera batteriet.
(borde ha gjort det redan i höstas när bilen var svårstartad, men det kommer alltid saker mellan...)

Testet nedtill 50% gav nedslående resultat: 14Ah :-( på ett 60Ah batteri.
IR är det hyffsad konstigt nog.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Biltema brukar snällt ta tillbaka dem ifall det är ett sådant. De vet ju att det är skräp :D
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tycker att Biltemas silver-batterier är bra.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Startbatterier brukar mig veterligen testas genom att dra rejäl ström under en kort stund och mäta spänningen efter denna korta stund.

P.S. apropå silverbatterier så ska vissa batterityper ha högre laddspänning än de vanligaste. Har man köpt ett sånt batteri så lär det aldrig bli ordentligt laddat varken av bilen eller av modern elektroniskt styrd laddare avsedda för vanliga batterier. Däremot kan de laddas med "dum" laddare från förr.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Jepp, är ett Feltema Silver...
Känns som det aldrig blir ordentligt laddat. C-tek slår aldrig av, inte Biltemas egen "smartladdare" heller.
Men det var bättre när det var helt nytt.
Känns pinsamt att försöka reklamera :(

Får testa att ladda med Riden-aggregatet, ska bara tänka ut hur jag ska programmera laddningen.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Biltemas batterier är rysk roulette. Ibland kan man få ett batteri som håller i flera år, men varför chansa när ett riktigt inte kostar så mycket mer? Det var länge sedan Biltemas batterier var mycket billigare.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Biltemas batterier är rysk roulette.
Håller med. Köpte en beg bil med Biltema batteri monterat. Vet inte hur många år det suttit i bilen, men det fungerade i alla fall ytterligare 7 år. Bilen är en "sommarcabbe", och står avställd i nästan 6 månader, men motorn hoppade alltid igång då våren kom (utan underhållsladdning). Batteriet blev sämre och jag köpte ett exakt likadant med samma artikelnummer. Det nya batteriet klappade ihop mitt i sommarn efter drygt 2 år. Därav håller jag med om rysk roulett. Det blev ett Tudor........
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Snarare är biltema iófta inte alls billigast på batterier numera.

Däremot brukar dom ha batterierna hemma och är lättilgängliga.

med det sagt så har jag också bara bra erfarenhet avderas silverbatterier.

Deras MC-batterier är däeremot skräp enl min erfarenhet, har haft en hel del under ganska många år men har gett upp.
Skriv svar