Minska startström frysbox?
Minska startström frysbox?
Jag kör min frysbox på ett litet solcellsnät med batteribank och ibland så startar kompressorn i frysboxen med en onödig strömspik på 500 watt extra som kan ställa till med problem. Kanske va 5e start eller så kommer denna spik. Antar att det beror på hur växelströmmen ligger i fasen när reläet slår till? Vet att detta kan svetsa fast reläer som är underdimensionerade. Hur kommer man ifrån detta på ett enkelt sätt? Någon sorts triac som håller koll på fasen och tillslaget?
Re: Minska startström frysbox?
Det beror på att kyltillverkarna sparar en kondensator och låter startlindningen dra mycket ström.
https://www.edaboard.com/threads/runnin ... ly.358826/ har
lite info om detta ( hittar inte tråden med explicit beskrivning)
Men genom att addera en kondensator i befintliga startlindningen har jag för mig att det hela löses.
https://www.edaboard.com/threads/runnin ... ly.358826/ har
lite info om detta ( hittar inte tråden med explicit beskrivning)
Men genom att addera en kondensator i befintliga startlindningen har jag för mig att det hela löses.
xxargs har en mycket bra tråd om detta på forumet, ligger nog ett antal år bort
Intressant att startströmmen varierar. Håller med om att det sannolikt beror på fasläget, och det bör väl gå att lösa med en triac-krets som alltid startar vid en viss fasvinkel.
Som sidospår kan nämnas att det finns speciella fysboxar avsedda för batterisystem. Vet dock inte vem som säljer dem och vad de kostar, men de lär ha klart rimligare startström.
Som sidospår kan nämnas att det finns speciella fysboxar avsedda för batterisystem. Vet dock inte vem som säljer dem och vad de kostar, men de lär ha klart rimligare startström.
Efter lite funderande så är det nog så att startströmmen är hyfsat samma varje gång men min inverters loggning av effekten är inte snabb nog att registrera dem så den missar 4 av 5. Ska se om jag kan mäta lite bättre med en tång som har max hold.