Antistatplast för IC
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Antistatplast för IC
Var hittar man det porösa materialet man sätter fast IC-kretsar på om man inte har IC-rör?
Svart, känns lite som skumgummi, men ändå inte (ni fattar vad jag menar).
Jag behöver en hel del sådant lite halvakut då jag köpte ett komponentlager men får inte skåp och lådor så allt ska tömmas i ZIP-påsar och antistatmaterial för IC’na.
Svart, känns lite som skumgummi, men ändå inte (ni fattar vad jag menar).
Jag behöver en hel del sådant lite halvakut då jag köpte ett komponentlager men får inte skåp och lådor så allt ska tömmas i ZIP-påsar och antistatmaterial för IC’na.
Re: Antistatplast för IC
Jag har mest köpt på electrokit..
https://www.electrokit.com/produkt/leda ... 130mm-esd/
Jag har beställt två gånger från ebay då electrokjits pris är lite högt, men båda gångerna har jag fått ickekonduktivt skum
https://www.electrokit.com/produkt/leda ... 130mm-esd/
Jag har beställt två gånger från ebay då electrokjits pris är lite högt, men båda gångerna har jag fått ickekonduktivt skum

- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Stort tack, jag glömde att kolla där. Ska beställa nu 
EDIT:
Det blidde lite mer på Electrokit, förutom en hög Ledande Skum beställde jag en massa ZIP-påsar i två storlekar, lite PowerPole, kretskortshållare och lödröksutsug

EDIT:
Det blidde lite mer på Electrokit, förutom en hög Ledande Skum beställde jag en massa ZIP-påsar i två storlekar, lite PowerPole, kretskortshållare och lödröksutsug
Tror AoE hade ett bygge med en sån där tivoli-slå-med-slägga och se hur högt en lysdiodstapel nådde
med sådan plast i tryckgivaren. Så om du får plast över så går det hitta tillämpningar.
med sådan plast i tryckgivaren. Så om du får plast över så går det hitta tillämpningar.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:

Jag kollade mitt gamla lager med IC-kretsar från Telko, det skummet är som gummi nu, kletig som f*n och klibbar på IC'na och fingrarna bara man tar i det, så jag behöver byta ut den där.
Ja, dom få gångerna skum inte är bra fortfarande brukar det bli som pulver när man rör det, har aldrig varit med om att det blir geggigt faktikt.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Flera som haft syntar där det suttit skum mellan panel och subpanel med potar och omkopplare har upptäckt att där skummet suttit i press har det förvandlats till en tjärliknande gegga medan det löses upp som damm där det inte varit hoptryckt.
Jag förvarar mina I-kretsar (eller IC) på typ frigoletskivor klädda med alufolie.
Jag förvarar mina I-kretsar (eller IC) på typ frigoletskivor klädda med alufolie.