Thermostat till doppvärmare för akvarium, förslag?
- Mizzarrogh
Thermostat till doppvärmare för akvarium, förslag?
Jag skulle behöva en termostat som kände av vattentemperatur kontinuerligt i akvarierna, gärna till flera akvarium, och sedan kunde styra en reläbox som slår på och stänger av en doppvärmare vid önskat intervall.
(Jag har funderat på några olika lösningar, tex digital givare som är kopplade på en gemensam lina, skulle fungera om man drar tunn, vattentålig fyrledarkabel till de som är i vattnet)
Vilken typ av ledning skall man ha här?
Bör ju vara livsmedelsgodkänd och giftfri.
Täta med silikon?
(Jag har funderat på några olika lösningar, tex digital givare som är kopplade på en gemensam lina, skulle fungera om man drar tunn, vattentålig fyrledarkabel till de som är i vattnet)
Vilken typ av ledning skall man ha här?
Bör ju vara livsmedelsgodkänd och giftfri.
Täta med silikon?
Re: Thermostat till doppvärmare för akvarium, förslag?
en doppvärmare, flera akvarium?
ska den ta medeltemperaturen?
då kan man kolla på en pid regulator med pt1000 givare
där kan man få medel om man använder 4 pt1000 givare, två i serie och dom andra två i serie och dom två grupperna parallellt
har använt
https://www.amazon.se/gp/product/B09B4Y ... UTF8&psc=1
dom ska finnas för pt1000 med enlig manualen och har funkat bra för min del, smält bly och bakat pulverlack med dom
där kan man få medel om man använder 4 pt1000 givare, två i serie och dom andra två i serie och dom två grupperna parallellt
har använt
dom ska finnas för pt1000 med enlig manualen och har funkat bra för min del, smält bly och bakat pulverlack med dom
- Mizzarrogh
Tackar, nej en till varje akvarium tänkte jag mig.
Jag skall titta på dendär!
Jag skall titta på dendär!
-
Fantastiskt pris, kan den leverera för det priset är den prisvärd. Har försökt hitta manual enligt uppgifterna som Amazon anger men går helt vilse! Kan du visa mig vidare. Antar det står något annat på regulatorn.grym skrev: ↑5 april 2023, 17:09:25 en doppvärmare, flera akvarium?
har använt
- Mizzarrogh
Ja, jag blev också sugen på en att ha till att mäta temperaturen på metaller, utöver detta, men vilken givare är bäst om man vill kunna få ut så lång livslängd som möjligt och kunna mäta så hög temperatur som möjligt, fungerar det också till saker som ren koppar med givare i 300.- klassen vore det ju mycket intressant!
måste kolla, någonstans så fanns pt100 eller pt1000 nämnt i manualen
men överlag har dom funkat bra, pid regulatorn när den kört några svängningar så höll den sig riktigt bra med on off reglering någon grad vid blygjutning
men överlag har dom funkat bra, pid regulatorn när den kört några svängningar så höll den sig riktigt bra med on off reglering någon grad vid blygjutning
Borde vara denna
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Beror helt och hållet på vad du skall mäta samt temperaturområdeMizzarrogh skrev: ↑5 april 2023, 21:28:52 Ja, jag blev också sugen på en att ha till att mäta temperaturen på metaller, utöver detta, men vilken givare är bäst om man vill kunna få ut så lång livslängd som möjligt och kunna mäta så hög temperatur som möjligt, fungerar det också till saker som ren koppar med givare i 300.- klassen vore det ju mycket intressant!
- Mizzarrogh
Smält koppar och brons, ca 1000 grader.