Hårddisk eller minneskort
Hårddisk eller minneskort
Behöver lite mer utrymme i min server, tänkte mig nånstans run 2 Gig eller så.
För och nackdelar, microdrive eller minneskort.
Minneskort: SD, MMC, CF, eller?
För och nackdelar, microdrive eller minneskort.
Minneskort: SD, MMC, CF, eller?
2 GB är väl gränsen för FAT16 vill jag minnas, och det räcker mer än väl.
Till CF kortens fördel (eller nackdel) är väl att de beter sig exakt som en hårddisk om jag förstår det hela rätt.
Nackdelen är ju att de (och diskar) kräver mer pinnar för IF än de övriga.
En annan intressant fråga är ju MTBF och liknande, hur mycket och hur ofta kan man skriva innan flashkorten börjar konstra. Hårddiskar har väl, gissar jag (teoretiskt) längre hållbarhet, eller?
Till CF kortens fördel (eller nackdel) är väl att de beter sig exakt som en hårddisk om jag förstår det hela rätt.
Nackdelen är ju att de (och diskar) kräver mer pinnar för IF än de övriga.
En annan intressant fråga är ju MTBF och liknande, hur mycket och hur ofta kan man skriva innan flashkorten börjar konstra. Hårddiskar har väl, gissar jag (teoretiskt) längre hållbarhet, eller?
Jag beställde själv för några dagar sen en USB sticka med 8Gb av märket lacie.Den är rätt "stor", som en 2.5" disk ungefär, men tunnare.
Har inte hunnit prova den i min server än, men tanken var att hela webservern skulle få plats på den. Tanken var att inget mer än statiska filer ska ligga på den. Frågan är ju hur länge den överlevt att ha tex loggarna skrivandes till sig.
Har inte hunnit prova den i min server än, men tanken var att hela webservern skulle få plats på den. Tanken var att inget mer än statiska filer ska ligga på den. Frågan är ju hur länge den överlevt att ha tex loggarna skrivandes till sig.
-
Man brukar ju aldrig rekomendera att skriva page-filer till cf eller andra flash-kort. Kan du inte dela upp det så att du använder flera SD. SD för att de är enkla att koppla till mcu samt billiga. Ett för det statiska och ett mindre för datalagring, sen byter du det mindre med lämplig intervall.
Beror naturligtvis på tillämpningen. Kanske det är bättre att sätta dit RAM.
Beror naturligtvis på tillämpningen. Kanske det är bättre att sätta dit RAM.
Kraven är följande:
Spänningssäkert, dvs vanliga RAM, även batteribackuppade är uteslutet.
Lång livstid, dvs det finns ingen som kan byta flashet pga att det går ner, inom rimlig tid. (iofs går ju hårddiskar sönder också, men förmodligen inte så ofta, gissar att om en microdrive har samma MTBF som en vanlig 3 1/2" drive så räcker de förmodligen produktens ekonomiska livslängd ca 5år).
Visserligen är SPI enklare att implementera, men??
Sen har jag för mig att man kan råka ut för div licensavgifter med vissa flash-kort också.
Spänningssäkert, dvs vanliga RAM, även batteribackuppade är uteslutet.
Lång livstid, dvs det finns ingen som kan byta flashet pga att det går ner, inom rimlig tid. (iofs går ju hårddiskar sönder också, men förmodligen inte så ofta, gissar att om en microdrive har samma MTBF som en vanlig 3 1/2" drive så räcker de förmodligen produktens ekonomiska livslängd ca 5år).
Visserligen är SPI enklare att implementera, men??
Sen har jag för mig att man kan råka ut för div licensavgifter med vissa flash-kort också.
Problemet är när man sparar loggdata, eftersom det är svårt att buffra kan det bli många skrivningar.
Å andra sidan blir det ett fruktansvärt slöseri med utrymme eftersom clusterstorleken är 32kB på en 2 gig fat16, så man kanske skall implementera 32k s-ram eller nått sån och buffra innan man skriver till disk/kort.
Å andra sidan blir det ett fruktansvärt slöseri med utrymme eftersom clusterstorleken är 32kB på en 2 gig fat16, så man kanske skall implementera 32k s-ram eller nått sån och buffra innan man skriver till disk/kort.
-