Dumpa alla komponenter i google sheets
Dumpa alla komponenter i google sheets
Är det inte dags stt vi som nördar med elektronik delar med oss av våra lager så vi kan hjälpa varandra att komma vidare i projekten?
Idé
Google Sheets (excel fast online via webläsare) har utmärkta egenskaper för att tilldela behörigheter och möjlighet att dela med sig av sina komponentkataloger.
Varje användare får en ”flik” där man i princip kan göra som man vill. Tanken är dock att man får lista sina komponenter som man har, artnr, märkning, antal, beskrivning.
Sina kontaktuppgifter (det man vill dela med sig av) och sen kan vem som helst gå in och söka i dessa sidor.
Man kan lätt komma upp i ett 100-tal flikar där varje användare får admina sin del.
Genom sökfunktionen söker man lätt genom alla flikar efter det man söker.
Dags att dra igång detta?
Idé
Google Sheets (excel fast online via webläsare) har utmärkta egenskaper för att tilldela behörigheter och möjlighet att dela med sig av sina komponentkataloger.
Varje användare får en ”flik” där man i princip kan göra som man vill. Tanken är dock att man får lista sina komponenter som man har, artnr, märkning, antal, beskrivning.
Sina kontaktuppgifter (det man vill dela med sig av) och sen kan vem som helst gå in och söka i dessa sidor.
Man kan lätt komma upp i ett 100-tal flikar där varje användare får admina sin del.
Genom sökfunktionen söker man lätt genom alla flikar efter det man söker.
Dags att dra igång detta?
- Klas-Kenny
Re: Dumpa alla komponenter i google sheets
Du tänker på ecDB ?
Blev uppköpt och nedlagt för ett antal år sen. Men källkoden finns kvar som open source, om någon vill göra något baserat på det:
https://github.com/jwr/ecDB
Blev uppköpt och nedlagt för ett antal år sen. Men källkoden finns kvar som open source, om någon vill göra något baserat på det:
https://github.com/jwr/ecDB
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
- The ecDB code is not allowed for public use.
- You are allowed to set up a private ecDB database for yourself, or whithin an organisation.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Partsbox, som tog över ecdb-"kunderna", vet jag inte om det erbjuder detta?
Det förutsätter ju att man har en lista på alla komponenterna, jag har det i alla fall inte, och det skulle vara ett synnerligen tidsödande jobb att göra det.
Har funnit att risken för dubbelbeställningar minskar om man har ett hum om vad man redan har "i lager", därav bokföring i google sheets. Speciellt när det gäller kondingar av allehanda sorter. Mkt svårt att hålla i huvudet.
i nuläget har jag ingen ordning, kommer dra ihop allt i ett excelblad för eget bruk när jag väl drar en grovstädning...nångång..
kan svenska elektronikforumet lägga upp nån slags databas med allas komponenter..för alla medlemmar... ptja varför inte, kul grej liksom.
grovstädning på elektronik-föreningens grejer var det också snack, lutade också mot excelfil.

grovstädning på elektronik-föreningens grejer var det också snack, lutade också mot excelfil.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Nja, något komponentregister vetefasen om jag någonsin kommer ordna. Jag har ju inte ens utnyttjat hälften av askarna på min sortimentskåpsvägg, så innan de är fyllda lär det definitivt inte bli någon lista.
Eller jo, jag har ju faktiskt ordnat en hyfsat komplett lista över alla mina 74xx-kretsar.
Eller jo, jag har ju faktiskt ordnat en hyfsat komplett lista över alla mina 74xx-kretsar.

Jodå, nog har jag funderat på att göra en inventering och listställa alltsammans, men jag gissar att det inte är gjort i en handvändning.. troligen heltidsarbete i nån vecka eller så. 30-40St smartstore-lådor med diverse komponenter.
Mina rör har jag gjort en lista på, 743 St, + en del diverse högeffektsrör jag inte har listat. sen har jag nån kartong 100pack av samma sort som inte är med i listan..
Mina rör har jag gjort en lista på, 743 St, + en del diverse högeffektsrör jag inte har listat. sen har jag nån kartong 100pack av samma sort som inte är med i listan..