Ritprogram, gratisversioner

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wira3107
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 februari 2023, 18:23:03

Ritprogram, gratisversioner

Inlägg av Wira3107 »

Hejsan,

Har ni några tips på ritprogram som är gratis samt enkel att använda ?
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 599
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Ritprogram, gratisversioner

Inlägg av Synesthesia »

Vet inte vad du vill rita, men här är några:
Inkscape: Rita bilder, figurer och annat (vektorbaserat)
Gimp: Ritprogram mer som "Photoshop"
LibreOffice: Det går att rita figurer och annat även i LibreOffice
KiCad: CAD för elektronik (tror det är enkelt att lära i vart fall om man använt elektronik-CAD innan)
LibrePCB: En enklare elektronik-cad
LibreCAD: 2D mekanik-cad
FreeCAD: 3D mekanik-cad (fast det är nog inte det allra enklaste att lära)
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Ritprogram, gratisversioner

Inlägg av Hobbyisten »

Du har redan ett fixt och färdigt ritprogram i Windows, nämligen Paint 3D, jag har använt det för att skapa ett enkelt kopplingsschema, men de föreslagna programmen är säkert bättre.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20515
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Ritprogram, gratisversioner

Inlägg av Mizzarrogh »

Hur får man ut något system för mer exakta mått i paint?
Det var skitlänge sedan jag höll på med paint nu, men skulle fungera för det jag tänkt göra just nu.
(Jag skulle vilja göra en grej till modelljärnvägen med tonertransfer metoden.)
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 344
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Ritprogram, gratisversioner

Inlägg av ffredrik »

För kopplingsschema m m kan jag rekommendera https://easyeda.com
agehall
Inlägg: 431
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Ritprogram, gratisversioner

Inlägg av agehall »

Jag tror frågan just blev mycket mer komplex än att du ska ha ett ritprogram. Ritprogram i min värld är typ Photoshop, Paint, Gimp etc där man färglägger pixlar och inte bryr sig speciellt mycket om hur många mm det motsvarar i verkligheten.

Om du ska rita något som ska vara en ritning på något som ska konstrueras är det förmodligen ett CAD-program du är ute efter och då får vi börja med att fråga om det är 2D eller 3D du vill rita i? Eller är det ett kretsschema du vill rita upp?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ritprogram, gratisversioner

Inlägg av Glenn »

GrafX2 är ju inte så dumt, det är kraftigt inspirerat av de legendariska Amigaprogrammen Deluxepaint och Brilliance.

http://grafx2.chez.com/
Nerre
Inlägg: 26800
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ritprogram, gratisversioner

Inlägg av Nerre »

Mizzarrogh skrev: 26 februari 2023, 10:10:33 Hur får man ut något system för mer exakta mått i paint?
Det tror jag inte man kan få, vill du ha saker där du kan "mäta" måste du nog använda ett CAD-program.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5949
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Ritprogram, gratisversioner

Inlägg av rvl »

Varför inte? Om det ska skrivas ut, så vet man hur många pixlar per tum skrivaren har och sen ser till att skala sitt verk efter den pixelstorleken.
Och stämmer det inte med en gång så får man iterera...

(Undrar om TS kommer att återkomma till forumet/tråden.)
Nerre
Inlägg: 26800
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ritprogram, gratisversioner

Inlägg av Nerre »

När jag gick på gymnasiet på 80-talet så var det en klasskompis som höll fördrag om just detta.

Ett ritprograms högsta upplösning är som bäst en pixel, om du ska försöka mäta en diagonal mellan två punkter kommer det att bli ett rätt markant fel.

CAD-program jobbar normalt med flyttal internt och gör trigonometriska beräkningar för att ge dig korrekta mätvärden.

Vektorritprogram har visserligen inte bristen att upplösningen är låg, men de brukar inte kunna mäta mellan olika punkter.

Men vi kanske pratar om olika saker här, "exakta mått" tolkade jag som att mäta, om det bara handlar om att skriva ut sakerna i rätt skala är det såklart en annan femma. Det enklaste där är ju att rita t.ex. en kvadrat med specifikt mått, skriva ut och sen kontrollmäta. Då får man fram skalan och får sen då eventuellt försöka justera utifrån det.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20515
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Ritprogram, gratisversioner

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, verkade faktiskt fungera över förväntan efter några test för att justera in det... ha ha :tumupp:

Edit, jo, jag körde ett flow cadprogram förut men jag hade det inte på denna dator.
Nerre
Inlägg: 26800
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ritprogram, gratisversioner

Inlägg av Nerre »

Vill man inte installera så finns många program som en PortableApp.

https://portableapps.com/apps

Jag har en USB-sticka med ett gäng av dessa.
ASEA
Inlägg: 692
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Ritprogram, gratisversioner

Inlägg av ASEA »

Jag är rätt säker att de mer professionella programmen Adobe Illustrator och CorelDraw klarar av exakta mått. Båda vektorprogram.

Kollar man youtube så är det ju vissa som "caddar" enklare prylar direkt i dessa program.

Inkscape är ju typ opensource konkurrenten till dessa, vet inte om detta klarar exakta mått men det kan vara nåt värt att kolla upp.
agehall
Inlägg: 431
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Ritprogram, gratisversioner

Inlägg av agehall »

Problemet med pixelbaserade ritprogram är att de förlitar sig på PPI, dvs Pixels Per Inch (eller motsvarande). Om man ställt in allt rätt hela vägen och har koll funkar det, men det är inte enkelt att garantera att det blir rätt och helt plötsligt läggs det på lite marginaler någonstans och en utskrift blir inte 1:1.

Ska man rita något och ha exakta mått, är det antingen ett vektorbaserat ritprogram eller CAD som gäller för användare som behöver fråga om detta.
ASEA
Inlägg: 692
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Ritprogram, gratisversioner

Inlägg av ASEA »

Jag har "caddat" på en gammal 286:a med matteprocessor i min ungdom, i DOS. 8) Så gammal är jag! :mrgreen:
Då skrev man ut vissa grejor på en matrix-skrivare(?) och klippte sen ut dem för att kolla lite hur det stämde mot verkligheten.
Alltså vi pratar då om småbitar som typ rymdes på ett A4.
Låter lite som yxa och skiftnyckel men det funkade och stämde förvånansvärt väl måttmässigt.
Har väl undrat lite i efterhand om hur detta egentligen var möjligt, men antar det hade gjorts nån kalibrering mot skrivaren. :humm:

Upplösningen är rätt begränsad i en sån här skrivare, trots detta vet jag att det var rätt komplexa bitar som man kollade på detta sätt först, för att slippa skära ut det i onödan rent fysiskt! https://sv.wikipedia.org/wiki/Matrisskrivare
Senast redigerad av ASEA 27 februari 2023, 15:37:14, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar